Bo letenje prek oceana postalo cenejše? Foto: Reuters
Bo letenje prek oceana postalo cenejše? Foto: Reuters
Adrijino letalo
Pri Adrii napovedujejo več poletov do transfernih letališč, od koder slovenski potniki letijo v Ameriko. Foto: Adria Airways
Nov sporazum odpravlja številne omejitve. Foto: Reuters

Dokument, znan pod imenom sporazum o odprtem nebu, so EU in ZDA podpisali aprila lani, pripomogel pa naj bi k okrepitvi čezatlantskega letalskega prometa, saj naj bi odpravil vrsto ovir, s katerimi so se doslej srečevale letalske družbe.

Na obeh straneh Atlantika upajo, da bo omenjeni sporazum v prihodnjih letih, če bo vse potekalo po načrtih, korenito spodbudil konkurenco in s tem občutno zarezal v stroške letalskih družb in cene letalskih vozovnic.

V petih letih 26 milijonov potnikov več?
Po mnenju Evropske komisije naj bi sporazum omogočil, da se bo čezatlantski promet v petih letih povečal za 26 milijonov potnikov, potniki naj bi na račun učinkov novih pravil imeli za 12 milijard evrov koristi, ustvarjenih pa naj bi bilo tudi 80.000 novih delovnih mest v EU-ju in ZDA.

Omenjeni sporazum naj bi pripomogel k navedenemu s tem, da bo doslej veljavnih 21 dvostranskih dogovorov o letalskem prometu, ki so jih imele posamezne članice EU z Washingtonom, nadomestil z enim samim. Pri tem velja omeniti, da šest članic EU-ja, med njimi tudi Slovenija, nima ustreznih dvostranskih sporazumov in tako tudi ne neposredne povezave z ZDA.

Adria Airways: Letenje v Ameriko ceneje
Slovenski letalski prevoznik Adria Airways predvideva, da se bodo cene čezatlantskih poletov znižale. Potniki na poti iz Slovenije v ZDA so doslej lahko z Adrijinimi poleti leteli do večjih evropskih vozlišč, od koder so lahko nadaljevali potovanje z enim izmed večjih prevoznikov. Po sporazumu o odprtem nebu pa bodo v prihodnje večji prevozniki povečevali število neposrednih poletov med Evropo in ZDA, tako da bo na voljo več povezav prek evropskih vozlišč, hkrati pa Adria napoveduje več poletov iz Ljubljane do vozlišč.

Novi sporazum bo odpravil tudi številne omejitve, ki temeljijo na prejšnjih dvostranskih dogovorih in zavirajo razvoj večje konkurence v čezatlantskem letalskem prometu. Natančneje to pomeni, da bodo evropske letalske družbe odslej lahko od koder koli v EU letele kamor koli v ZDA in nato naprej v tretjo državo ter nasprotno.

Po uveljavitvi novega sporazuma se bo sredi maja, torej med slovenskim predsedovanjem Svetu EU-ja, začel drugi krog pogajanj o nadaljnji sprostitvi letalskega trga, ki se bo osredotočal tudi na vprašanje omejitev glede tujega lastniškega vstopa v domače letalske prevoznike.