V ZDA je vlada že napovedala, da bo proučila morebitne protiukrepe, iz Bruslja pa odgovarjajo, da se evropske družbe v ZDA brez pritoževanja držijo ameriške zakonodaje. Foto: EPA
V ZDA je vlada že napovedala, da bo proučila morebitne protiukrepe, iz Bruslja pa odgovarjajo, da se evropske družbe v ZDA brez pritoževanja držijo ameriške zakonodaje. Foto: EPA
Air China
Največji proizvajalec letal na svetu, Airbus, ki simbolizira uspešno plat evropske zgodbe, se boji, da se bodo kitajske letalske družbe po novem rajši odločale za nakupe ameriških boeingov. Foto: EPA

Sodišče je zavrnilo tožbe zoper evropsko direktivo, po kateri morajo vsi letalski prevozniki, ki letijo čez območje Evropske unije, plačati takso zaradi izpustov ogljikovega dioksida. Direktivo so spodbijale ameriške letalske družbe, poleg njih s trgovinsko vojno grozi tudi Kitajska.

Letala, ki bodo letela v Evropsko unijo ali iz nje, bodo morala od novega leta dalje kupiti dovoljenje v skladu z evropsko shemo trgovanja z izpusti ogljikovega dioksida. "To ni v nasprotju z načeli mednarodnega prava niti s sporazumom o odprtem nebu," je v razsodbi odločilo sodišče in s tem razburilo ZDA in Kitajsko. "Upoštevali smo načelo, da ima vsaka država polno in izključno suverenost nad svojim zračnim prostorom, pa tudi načelo svobode letenja nad odprtim morjem," je med drugim izpostavil sodnik Koen Lenaerts.

Ker dogovora ni, EU sama ukrepala
Sodišče je EU-ju priznalo pravico da sama uredi to področje tudi zato, ker dogovarjanje na svetovni ravni tudi po več kot desetletju ni obrodilo sadov. Po podatkih Evropske komisije je letalska industrija tudi eden od sektorjev, kjer izpusti naraščajo – od leta 90 so se podvojili, do leta 2020 se utegnejo celo potrojiti.
Medtem ko v Bruslju pravijo, da se bodo zaradi te takse stroški na potnika povišali za od 2 do 12 evrov, so izračuni z druge strani Atlantika občutno višji – letalske vozovnice se utegnejo podražiti tudi do 90 dolarjev (70 evrov), ljudje bodo manj leteli in za razvoj manj umazanih letal bo še manj denarja, napoveduje Ameriški inštitut za letalstvo.

Airbus se boji trgovske vojne
Odločitev sodišča je okrepila tudi napetosti med EU-jem in Kitajsko, kitajske letalske družbe naj bi ogljična taksa stala dodatnih 100 milijonov evrov na leto, leta 2020 pa celo 4-krat toliko. Zaradi strahu pred trgovinsko vojno in povračilnimi ukrepi Airbus in nekatera druga evropska podjetja pozivajo Evropsko komisijo k spremembi direktive.

Okoljevarstvene organizacije odločitev sodišča pozdravljajo. Tudi komisarka za podnebne spremembe Connie Hedegaard vztraja – ne bomo se umaknili, pravi, naj ameriški prevozniki spoštujejo zakone EU kot EU v ZDA spoštuje tamkajšnje zakone.