"Ljubši jima je samovžig kot počasno ugašanje," je o hollywoodskih divah zapisal Ljuca. Foto: Ivan Valtl

Vsaka je hrepenela po tistem, kar je imela druga … Joan je Bette zavidala neverjeten talent, Bette pa Joan izjemen zapeljiv glamur.

filmski režiser George Cukor

V Cankarjevem domu bo zvečer premierno zaživela predstava Kaj se je zgodilo z Bette Davis in Joan Crawford? v režiji Nikole Ljuce. Predstava z zgodbo o blišču in bedi Hollywooda s filmskim principom snemanja s kamero nadgrajuje meje klasičnega gledališča.

"Live cinema" je nekakšna nadgradnja gledališkega jezika, kjer kamera doda element od blizu, ki ga v gledališču običajno ni. "Za občinstvo je to posebna stopnja angažiranosti, ki okrepi taktilno izkušnjo gledališča," je svoj uprizoritveni pristop idejo pred premiero pojasnil Ljuca.

Večplastno in strastno zgodbo enega največjih hollywoodskih rivalstev bosta razkrili prvakinji slovenskih gledališč Nataša Barbara Gračner (Davis) in Jana Zupančič (Crawford). Čeprav je zgodba časovno in prostorsko oddaljena, obravnava brezčasne in tudi danes aktualne teme, kot so uspeh, tekmovalnost, rivalstvo, egoizem, emancipacija, staranje, lepota, osamljenost in pozaba.

Režiser Ljuca je besedilo Jeana Marboeufa v prevodu Diane Koloini postavil v zanimiv kontekst, v katerem se javna podoba hollywoodskega glamurja pred očmi gledalcev sesede v žalostno podobo pozabljenih, postaranih filmskih zvezd.

Večina spora med zvezdama se je odvila v obliki neprijaznih replik v tabloidih, pri čemer je bila Joan Crawford bolj zadržana, Bette Davis pa je uspelo nekaj morilskih domislic, na primer:
Večina spora med zvezdama se je odvila v obliki neprijaznih replik v tabloidih, pri čemer je bila Joan Crawford bolj zadržana, Bette Davis pa je uspelo nekaj morilskih domislic, na primer: "Crawford je spala z vsemi moškimi zvezdniki pri MGM-u, z izjemo Lassieja." Foto: Getty Images

"Protagonistki predstave sta ženski, ki si kljub surovemu sistemu, v katerem živita in ustvarjata, ne pustita biti žrtvi. Takšna odločitev ju je drago stala, okoli sebe sta morali zgraditi številne maske in zidove," je zapisal Ljuca.

Diskriminacija starejših igralk jih žene v tekmovalnost
Jana Zupančič verjame, da "bo gledalca pritegnila zgodba dveh hollywoodskih legend, dveh velikih filmskih zvezd, umetnic in predvsem žensk. Zgodba o njunem sodelovanju, njunem delu, njunih ambicijah, strasteh, strahovih, pogumu, bolečini (...), o blišču in bedi njunih življenj".

Po besedah Nataše Barbare Gračner bo predstava za gledalce zanimiva zaradi še vedno zelo aktualnih tem. "Ta zvezdniški spor, ki je bil zaradi medijske pozornosti seveda pretirano prikazan, osvetljuje teme seksizma in diskriminacije starejših, podžiga pa ga dejstvo, da je bila v zabavni industriji moška prevlada v vseh sektorjih neprekosljiva. Diskriminacija starejših igralk je prisotna tudi danes, pravzaprav je vse, česar se dotikamo v predstavi, še kako aktualno, žal," je povedala.

Igralki sta pred kamero skupaj nastopili samo enkrat: What Ever Happened To Baby Jane? je bila psihološka grozljivka o invalidni upokojeni igralki (Crawford), ki jo terorizira njena neuravnovešena sestra (Davis). Film je bil uspešnica in je za obe igralki pomenil prepotrebni
Igralki sta pred kamero skupaj nastopili samo enkrat: What Ever Happened To Baby Jane? je bila psihološka grozljivka o invalidni upokojeni igralki (Crawford), ki jo terorizira njena neuravnovešena sestra (Davis). Film je bil uspešnica in je za obe igralki pomenil prepotrebni "comeback", a v zgodovino se je zapisal predvsem kot umetniška reinterpretacija njunega zelo resničnega rivalstva. Bette Davis je v sodelovanje privolila pod dvema pogojema: dobiti je morala naslovno vlogo, Jane, in pa zagotovilo režiserja, da ne spi z Joan Crawford. "Nisem hotela, da ji daje prednost z več bližnjimi posnetki." Foto: Ivan Valtl

Dramaturgija predstave je delo Mance Sevšek Majeršič, scenografija Lazarja Bodrože. Za kostumografijo je poskrbel Alan Hranitelj. Skladatelj je Nino de Gleria, snemalec Tin Meštrović, avtor videa Martin Draksler in oblikovalec luči Martin Golob. Pod masko se podpisuje Mirela Brkić, oblikovalka vizualne podobe je Antea Arizanović.

Samo tri uprizoritve pred koncem leta
Predstava, ki bo ta mesec na sporedu še v četrtek in petek, prav tako ob 20.00, je nastala v koprodukciji Teatra Tivoli, Mini teatra in Cankarjevega doma. Za prihodnje ponovitve so koproducenti še dogovarjajo.

Predstava Kaj se je zgodilo z Bette Davis in Joan Crawford v Cankarjevem domu