Split 3 je pomenil tudi realizacijo enega od premislekov Vladimirja Braca Mušiča, da bi kljub ogromnemu obsegu področja zazidave in visokim objektom ohranil idejo ulice, ob kateri naj se stavbe razvrstijo. Foto: Polona Balantič
Split 3 je pomenil tudi realizacijo enega od premislekov Vladimirja Braca Mušiča, da bi kljub ogromnemu obsegu področja zazidave in visokim objektom ohranil idejo ulice, ob kateri naj se stavbe razvrstijo. Foto: Polona Balantič

Če bi govorili o arhitekturnih znamenitostih v Splitu, bi verjetno največ ljudi najprej pomislilo na palačo starorimskega cesarja Dioklecijana, ki je bil sicer rojen v tedaj od Splita pomembnejšem dalmacijskem mestu Saloni, saj je šlo za metropolo starorimske province Dalmacije. Vladal pa je sicer v času zatona Rimskega imperija.

Objekti rastejo iz zemlje – nekje so nižji, nekje višji, nepričakovano visoki, nepredvidljive rasti, kot bi zasejali betonsko seme, ki mu je življenje vdihnilo naravno rast.

Hrvaški arhitekt Dinko Kovačić

Pomislili bi tudi na ljubke male ulice v starem mestnem jedru, pa verjetno tudi na mestno rivo, torej glavno obalno sprehajališče. Morda še na Meštrovičev muzej, krasno vilo, ki je bila nekaj časa poletna rezidenca, atelje in galerija mednarodno uveljavljenega kiparja Ivana Meštrovića (1883–1962).

Če dobro izberemo lokacijo pogleda, se soseska lahko zdi celo soseska z velemestnim karakterjem. Foto: Polona Balantič
Če dobro izberemo lokacijo pogleda, se soseska lahko zdi celo soseska z velemestnim karakterjem. Foto: Polona Balantič

Kot ogromna Bratovševa ploščad oziroma soseska BS
A nekoliko v zaledju, tam kjer se Split že vzpenja, najdemo specifično arhitekturno-urbanistično posebnost. Če presojamo z merili mesta Ljubljana – in primerjava z Ljubljano, kot se bo kmalu izkazalo, ni nerelevantna –, bi morali reči kar megalomansko posebnost oziroma za slovenske predstave zares ogromno blokovsko naselje Split 3, klasiko jugoslovanskega modernizma. Pa tudi z oznako brutalizem ne zgrešimo. In prav tako ne zgrešimo, če nas del te ogromne površine bivalnih kolosov nekoliko spomni na sosesko BS 7, bolj znano kot soseska Ruski car ali pa kar Bratovševa ploščad; v večjih merilih seveda.

Avtorji podobe Splita 3

Poleg slovenskih avtorjev urbanistične zasnove so podobo Splita 3 definirali sodelujoči arhitekti Marijan Cerar, Frane Gotovac, Dinko Kovačić, Danko Lendić, Mihajlo Zorić, Ivo Radić, Ante Svarčić, Tonko Mladina in Slaven Rožić.

Vir: Dinko Kovačić: "S kolegi projekta Split 3 nismo načrtovali,
mi smo ga živeli!". Esej: Split 3 – druga plat medalje

Trojica Slovencev za urbanističnim planiranjem Splita 3
Idejni avtorji načrtov so namreč identični. BS 7 je v največji meri zamisel urbanista in arhitekta Vladimirja Braca Mušiča, in sicer v sodelovanju z Marjanom Bežanom in Nives Starc. Ob teh blokih hitro lahko pomislimo na ideje velikega švicarskega arhitekta in teoretika Le Corbusiera in njegove ideje megasosesk, Mušič pa mi je nekoč pripovedoval, da je glavno urbanistično znanje pridobil med študijem na ameriški univerzi Harvard, kjer je leta 1964 magistriral in kar mu je tudi pomagalo do zmage na natečaju za BS 7 leta 1967, saj se je med študijem seznanil z različnimi urbanističnimi idejami po svetu.

Veliko arhitektov je poročalo o izjemno dobrem teamskem delu in občutku, da zares gradijo nekaj velikega in pomembnega. Foto: Polona Balantič
Veliko arhitektov je poročalo o izjemno dobrem teamskem delu in občutku, da zares gradijo nekaj velikega in pomembnega. Foto: Polona Balantič

Vojska kot glavni investitor
To znanje in pa lastne ideje so bile seveda tudi ključne za zmago na jugoslovanskem državnem natečaju za urbanistično ureditev tedaj obrobnih predelov Splita, ki se je po drugi svetovni vojni izrazito hitro razvijal, in sicer tako industrije, ki je v mestu danes tako rekoč ni, ter zaradi priseljevanja sodelavcev vojske. Mimogrede, prav vojska je bila glavni investitor.

Ideja ulice – prostora, na katerem se ljudje srečujejo, pozdravljajo kakor dobri znanci in kramljajo, promovira mediteranski način življenja, Splitu pa daje upanje, da se njegova miselnost obdrži.

Dinko Kovačić

Potrebna so bila torej nova stanovanja. In to veliko njih. Stisko naj bi rešil velikopotezni načrt: soseska za okoli 50.000 prebivalcev na nekoliko več kot 300 hektarih površine. Že samo ime Split 3 govori o razsežnostih projekta, saj naj bi se z dokončanjem soseske v Splitu prebivalstvo povečalo za tretjino.

Kako veliko sosesko narediti humano
Izziv je seveda bil, kako narediti tako veliko sosesko humano. Tu lahko ponovno omenimo Le Corbusiera – čeprav seveda ni bil edini – in njegov nerealizirani projekt Ville Radieuse, idejo iz 30. let, ki jo je arhitekt razumel tudi kot socialno reformo. Mesto naj bi bilo kljub množici prebivalcev čim bolj zračno, zato bi bilo smiselno zgraditi čim večje bivalne objekte, velike površine pa prepustiti zelenju.

Morda najbolj nenavadno na obiskovalca učinkuje skupina objektov arhitekta Iva Radića, ki se ob zaprtju senčil spremenijo v pravo sivo gmoto. Foto: Polona Balantič
Morda najbolj nenavadno na obiskovalca učinkuje skupina objektov arhitekta Iva Radića, ki se ob zaprtju senčil spremenijo v pravo sivo gmoto. Foto: Polona Balantič

Začetek je bil optimističen in vesel, ker smo se takoj dogovorili o medsebojnih odnosih in odnosih z oblastjo na najvišji ravni, vojsko kot glavnim investitorjem, mestno upravo in županom Jakšem Miličićem ter organizatorjem gradnje, urbanistov in projektantov "Poduzećem za izgradnju Splita", na čelu katerega je bil naš šef Jozo Vojnović. Veselje in nič drugega.

Dinko Kovačić

Ena od idej, ki jih je razvijal Mušič, je bila, da bi se postavitev blokov zasnovalo kot stavbe ob ulici. To naj bi preprečilo občutek odtujenosti. Vprašanje je torej bilo, kako zagotoviti veliko stanovanj in še vedno vzpostaviti pogoje za oblikovanje neke lokalne skupnosti. Koliko je to v Splitu uspelo, priložnostni obiskovalec težko presodi, in sicer tudi zaradi slabega vzdrževanja območja.

Sodelovanje različnih jugoslovanskih arhitektov
Posebnost Splita 3 je, da so različne skupine objektov oblikovali različni jugoslovanski arhitekti. Stavbe so zelo različne, vsi pa so se pri načrtovanju blokov držali načela dveh paralelnih linij pozidave. Pri tem so pazili, da je severni niz višji od južnega, torej da v tem sicer v smeri vzhod-zahod orientiranega naselja stanovalcem ne bi ’kradli’ sonca.

Soseska naj bi vsebovala vse, kar je potrebno za udobno življenje. Foto: Polona Balantič
Soseska naj bi vsebovala vse, kar je potrebno za udobno življenje. Foto: Polona Balantič

Številna leta smo mi, splitski arhitekti, ob delu, načrtovanju stavb in uresničevanju idej složno, v prijateljstvu, z veseljem ustvarjali nekaj novega, nekaj lepega, na kar nismo bili ponosni samo mi, ustvarjalci, temveč vse mesto.

Dinko Kovačić

Čeprav je slednje seveda vsaj poleti zaradi visokih temperatur v Splitu lahko problematično. Najbolj spektakularno se je te težave lotil Ive Radič. Njegovi bloki ob poletnem zaprtju zastorov kot siva gmota učinkujejo skoraj strašljivo. Tudi sicer pa obisk soseske ponuja kar nekaj izjemnih vedutnih pogledov, nekaj jih nudi prispevek Dinka Kovačića, ki smo ga lahko pred nekaj leti spoznavali na razstavi v ljubljanskem Muzeju za arhitekturo in oblikovanje.

Njegove spomine in pogled na Split 3 pa je pod naslovom "S kolegi projekta Split 3 nismo načrtovali, mi smo ga živeli!", Esej: Split 3 – druga plat medalje objavila tudi strokovna revija Urbani izziv. Med drugim je zapisal, da je projektantska ekipa tedaj dobesedno Split 3 in še: "Številna leta smo mi, splitski arhitekti, ob delu, načrtovanju stavb in uresničevanju idej složno, v prijateljstvu, z veseljem ustvarjali nekaj novega, nekaj lepega, na kar nismo bili ponosni samo mi, ustvarjalci, temveč vse mesto."

Seveda v veliko manjšem merilu lahko način razmišljanja urbanistov vidimo tudi v slovenskih projektih, denimo v soseski Ruski car ter v mariborski Maribor-Jug. Foto: Polona Balantič
Seveda v veliko manjšem merilu lahko način razmišljanja urbanistov vidimo tudi v slovenskih projektih, denimo v soseski Ruski car ter v mariborski Maribor-Jug. Foto: Polona Balantič

Pri predaji stanovanj (vedno po dva vhoda naenkrat) smo v prostore projektne skupine vsakič povabili prihodnje stanovalce na kavo in pogovor s projektantom. Tam sem organiziral "stanovanjsko šolo". V podjetju "Parki in nasadi" sem prosil, naj na vsa okna in balkone postavijo salonitne lonce s cvetjem, kar so tudi storili. To naj bi bil zgled drugim.

Dinko Kovačić

Nove stanovalce so arhitekti povabili na kavo
Zanimiv je še en Kovačićev spomin: "Pri predaji stanovanj (vedno po dva vhoda naenkrat) smo v prostore projektne skupine vsakič povabili prihodnje stanovalce na kavo in pogovor s projektantom. Tam sem organiziral "stanovanjsko šolo". V podjetju "Parki in nasadi" sem prosil, naj na vsa okna in balkone postavijo salonitne lonce s cvetjem, kar so tudi storili. To naj bi bil zgled drugim."

Gradnja se je zavlekla – kriv je bil menda šport
Split 3 se je sicer gradilo dolgo, skoraj celotna sedemdeseta leta, saj je mesto zaradi organizacije Sredozemskih iger finančne vire redistribuiralo. Tudi zadnja leta za Split 3 zaradi nevzdrževanja in tudi drugih razlogov niso briljantna. Že pred petimi leti je Jutarnji list pisal, da je zaradi načrtovane gradnje nakupovalnih centrov in dveh nebotičnikov ogrožena prepoznavna identiteta oziroma prepoznavna vizura soseske. Priznam, osebno se mi je zdela vizura še vedno jasno prepoznavna in morebiti prav zaradi vtisa, ki ga Split 3 naredi, morda omenjenih spornih projektov nisem opazila.