Votivne glinene glave iz 3. in 4. stol. pr. n. št., ki so med trenutno razstavljenimi predmeti. Foto: AP
Votivne glinene glave iz 3. in 4. stol. pr. n. št., ki so med trenutno razstavljenimi predmeti. Foto: AP

Muzej rešene umetnosti (Museo dell'Arte Salvata), ki je svoja vrata odprl 15. junija, je umeščen v antične rimske Dioklecijanove terme oziroma v njihovo Osmerokotno dvorano (Aula Ottagona). Pozornost je namenjena tudi prikazu prizadevanj Italije, ki se s potrpežljivo diplomacijo spopada s sodnimi izzivi, da dragocene starine vrne v domovino. Do tega pogosto pride šele po desetletjih v tujih muzejih ali zasebnih zbirkah, piše Associated Press (AP).

Muzej brez stalne zbirke
V novem muzeju razstavljeni predmeti se bodo zamenjali vsakih nekaj mesecev, po tem obdobju pa se bodo vrnili na lokacijo, za katero strokovnjaki menijo, da je kraj njihovega izvora. Na uvodni razstavi je na ogled okoli 100 od 260 predmetov, ki so jih pripadniki italijanske ekipe karabinjerjev, specializirane za primere ukradenih umetnin, odkrili v ZDA in jih decembra lani privedli nazaj v Italijo.

Foto: AP
Foto: AP

Na ogled so primerki, ki so bili najdeni med nezakonitimi izkopavanji in bili prav tako nezakonito izvoženi, med njimi so denimo izvrstno izrezljane etruščanske figurice in impozantno poslikani kozarci iz več stoletij pred našim štetjem.

Foto: AP
Foto: AP

Predmeti, ki jih italijanska javnost še ni videla
V muzeju so razstavljeni predmeti, ki jih v Italiji predtem še niso razstavili, je povedal Massimo Osanna, generalni direktor italijanskih državnih muzejev. Osanna je bil na svoji prejšnji dolgoletni funkciji pristojen za oživljanje bogastva Pompejev, ki so jih tatovi skozi čas, predvsem v prejšnjih generacijah, precej izropali.

Italijanski minister za kulturo Dario Franceschini je pojasnil, zakaj so se namesto za vzpostavitev stalne zbirke rešene umetnosti v novem muzeju odločili za vrsto tako rekoč rotirajočih eksponatov. "Zdelo se nam je prav, da se predmeti vrnejo na lokacije, od koder so bili ukradeni," je dejal minister. V nekaterih primerih strokovnjaki seveda ne morejo natančno določiti izvorne lokacije predmetov, pri čemer gre za nepopravljivo škodo. Tovrstni primerki neznanega izvora bodo vrnjeni na neko splošnejše geografsko območje.

Poveljnik karabinjerjev, general Teo Luzi, minister za kulturo Dario Franceschini in generalni direktor italijanskih državnih muzejev Massimo Osanna. Foto: AP
Poveljnik karabinjerjev, general Teo Luzi, minister za kulturo Dario Franceschini in generalni direktor italijanskih državnih muzejev Massimo Osanna. Foto: AP
Sorodna novica Vsi si želijo Zmagovito mladost

Tudi za zgled drugim državam
Medtem ko se Italija ponaša s tem, da ji je na svoja tla uspelo povrniti približno tri milijone artefaktov in umetnin, odkar je bila leta 1969 ustanovljena posebna enota karabinjerjev za varovanje kulturne dediščine, skuša spodbuditi druge države, da vrnejo starodavne predmete, ki so identificirani z drugimi kulturami.

Poveljnik karabinjerjev, general Teo Luzi je ob predstavitvi novega muzeja spregovoril o upanju, da si bo Italija nekega dne povrnila bronasti kip brez nog, poimenovan Zmagovita mladost, ki ga je leta 1964 našla italijanska ribiška ladja v Jadranskem morju. Nato ga je kupil J. Paul Gettyjev muzej v Kaliforniji, a je leta 2018 najvišje italijansko sodišče odločilo, da mora muzej kip predati Italiji. Toda kalifornijski muzej, ki vztraja, da je bil kip izvlečen iz mednarodnih voda, je izpodbijal to odločitev.

Muzej rešene umetnosti spada pod Narodni rimski muzej, trenutna razstava v njem bo na ogled do 15. oktobra, še piše AP.

Kultura