Vivien Leigh v ikonični obleki, ki jo je obubožana Scarlett (v Vrtincu) prisiljena sešiti iz žametne zavese. Foto:
Vivien Leigh v ikonični obleki, ki jo je obubožana Scarlett (v Vrtincu) prisiljena sešiti iz žametne zavese. Foto:
V vrtincu
Med snemanjem V vrtincu je bila od celotnega procesa tako izmučena, da se je možu zaklela, da ne bo posnela nobenega filma več.

Lepotica, ki je pozornost vzbujala tudi z ljubezenskimi avanturami, je svetovno slavo dosegla z vlogo Scarlett O'Hara v filmskem spektaklu V vrtincu iz leta 1939, za katerega je dobila svojega prvega oskarja za glavno žensko vlogo.

Vivian Mary Hartley (1913-1967), ki je priimek Leigh dobila šele s prvim zakonom, se je vojaškemu častniku rodila v Dardželingu v kolonialni Indiji. (Ko so jo pozneje, v šestdesetih, vprašali, zakaj je hotela postati igralka, je odgovorila: "Mislim, da sem se rada lepo oblačila.") Leta 1935 je zaigrala v manjših vlogah v štirih filmih, leta 1937 pa si je izborila glavno vlogo v filmu Ogenj nad Anglijo (prav tukaj je tudi preskočila iskrica med njo in Laurenceom Olivierjem). Čeprav je zaslovela s filmskimi vlogami, pa je bila Leighova, ki je pozornost vzbujala tudi s svojo lepoto, prvenstveno gledališka igralka. Predvsem po letu 1940 je več nastopala v dramskih vlogah.

Med njenimi pomembnejši filmi velja omeniti še Ano Karenino (1947), Tramvaj Poželenje (1951) - za katerega je dobila drugega oskarja za glavno žensko vlogo (čeprav je sama trdila, da jo je vloga zapite, idealistične, globoko motene Blanche "dokončno potisnila v norost") - in film Ladja norcev (1965). Čeprav je v vsej svoji karieri nastopila v manj kot ducatu filmov, še danes velja za eno največjih igralk; leta 1999 jo je Ameriški filmski inštitut na lestvici največjih filmskih igralk vseh časov umestil na 16. mesto.

Gledališka ikona
V tri desetletja trajajoči karieri je na gledaliških deskah nastopila v vrsti raznolikih vlog. Prevzela je tako komične vloge v igrah Noela Cowarda in Georgea Bernarda Shawa kot tudi tragične like Ofelije, Kleopatre in Julije v Shakespearovih klasikah.

Med letoma 1940 in 1960 je bila poročena z angleškim gledališkim in filmskim igralcem Laurenceom Olivierjem, ki je bil po 13 let starejšem odvetniku Herbertu Leighu že njen drugi mož. Skupaj sta nastopila v številnih gledaliških produkcijah, pri čemer je Olivier pogosto prevzel tudi režijo, ter v treh filmih.

Manj kot sijajno zasebno življenje
V 50. letih prejšnjega stoletja je trpela za depresijami (danes bi ji medicina pravilneje diagnosticirala bipolarno motnjo) in zbolela za tuberkulozo, zaradi katere je umrla že pri 53 letih. Leighove se je držal sloves igralke, s katero je težko delati, zato so za njeno kariero značilna tudi dolga obdobja mirovanja.

Težave na Tari
Priprave na snemanje filma o ljubezenskih težavah Scarlett O'Hara in življenju na ameriškem Jugu med državljansko vojno - torej epopeje V vrtincu - so trajale več let. Samo glavno igralko so iskali dve leti in na pogovor je producent Selznick povabil kar 1.400 igralk. Na avdicijah so pogorele velike zvezde, kot so Joan Crawford, Bette Davis, Greer Garson, Katharine Hepburn, Ida Lupino, Barbara Stanwyck, Lana Turner in Olivia de Havilland; zadnji so sicer pozneje dodelili nekoliko manjšo vlogo Melanie Hamilton, ki se v filmu in seveda tudi v romanu Margaret Mitchell poroči s Scarlettinim predmetom jalovega občudovanja Ashleyjem Wilkesom. Na koncu sta v igri ostali le Paulette Goddard in tedaj še zelo neznana angleška igralka Vivien Leigh. Ko so končno izbrali zadnjo, je producent filma David O. Selznick, ki je že prej 'navijal' za Leighovo, dejal: "Starši Scarlett O'Hara so francoskega in irskega rodu, starši gospodične Leigh so francoskega in irskega rodu."

Odločitev je bila seveda pravilna. Vivien Leigh je za vlogo prejela svojega prvega oskarja (drugega si je prislužila z nastopom v podobno kultnem filmu Tramvaj poželenje), o njenem nastopu pa je v 'reviziji' filma ob njegovi sedemdesetletnici ameriški kritik Alonso Duralde zapisal: "Leighova, ki je bila med snemanjem sredi dvajsetih, se v filmu prepričljivo postara od spogledljive najstnice do hladnokrvne poslovne ženske srednjih let."