V koncertni dvorani Bataclan v središču mesta, kjer je bil koncert rockerske skupine, ki jo je poslušalo 1500 ljudi, so napadalci po streljanju novembra 2015 zajeli na desetine talcev in izvedli pokol. Odgovornost za napad je naslednji dan prevzela skrajna Islamska država. Oblasti so za tri mesece razglasile izredne razmere. Stekla je obširna preiskava doma in po Evropi; izkazalo se je, da so napade načrtovali v Siriji, organizirala pa jih je teroristična celica v Belgiji. Foto: IMDb
V koncertni dvorani Bataclan v središču mesta, kjer je bil koncert rockerske skupine, ki jo je poslušalo 1500 ljudi, so napadalci po streljanju novembra 2015 zajeli na desetine talcev in izvedli pokol. Odgovornost za napad je naslednji dan prevzela skrajna Islamska država. Oblasti so za tri mesece razglasile izredne razmere. Stekla je obširna preiskava doma in po Evropi; izkazalo se je, da so napade načrtovali v Siriji, organizirala pa jih je teroristična celica v Belgiji. Foto: IMDb
Sorodna novica Glavni obtoženec za napade v Parizu: Nikogar nisem ubil ali ranil

Ta ideja, ki se je sukala v glavi na smrt prestrašenega človeka, je bila izhodiščna točka za film Un año, una noche (Eno leto, ena noč), s katerim španski režiser Isaki Lacuesta tematizira grozljive posledice strelskega napada v pariškem klubu Bataclan. Leta 2015 je umrlo 90 obiskovalcev koncerta (in še 40 ljudi drugje po Parizu).

Od tistega časa je francoska filmska umetnost že večkrat tematizirala vprašanja terorizma, varnostnih groženj in kulturnih trenj, izogibala pa se je neposredni dramatizaciji resničnih dogodkov. Španec Isaki Lacuesta, dvakratni zmagovalec festivala v San Sebastianu, ki zunaj Španije še ni širše znan, pa se je s svojim ambicioznim projektom lotil točno tega.

Film, ki je torej nastal po resnični izkušnji – oziroma avtobiografski knjigi – Ramóna Gonzáleza, je svetovno premiero doživel v nedeljo na Berlinalu. Bolj kot sam teroristični napad so v ospredju psihične posledice za Ramona in njegovo dekle Celine; v filmu ju igrata Nahuel Perez Biscayart in Noemie Merlant, ki jo poznamo iz drame Portret mladenke v ognju.

Nahuel Perez Biscayart in Noemie Merlant na svetovni premieri filma v Berlinu. Foto: Reuters
Nahuel Perez Biscayart in Noemie Merlant na svetovni premieri filma v Berlinu. Foto: Reuters
Ramón González je o svoji izkušnji napisal knjigo, ki jo je naslovil Peace, Love and Death Metal. To je tudi naslov prvega studijskega albuma skupine Eagles of Death Metal, ki je tiste usodne noči nastopala v Bataclanu. Foto: IMDb
Ramón González je o svoji izkušnji napisal knjigo, ki jo je naslovil Peace, Love and Death Metal. To je tudi naslov prvega studijskega albuma skupine Eagles of Death Metal, ki je tiste usodne noči nastopala v Bataclanu. Foto: IMDb

V zatišju po neznanski travmi Ramón svoje življenje vzame pod drobnogled: dotedanjo službo obesi na klin in postane učitelj. Vseeno pa ga vsak stik z zvoki, vonji ali prizori tiste noči še vedno spravi na kolena. "V družbi, v kakršni dandanes živimo, in v življenjih, kakršna pač imamo, vsi počnemo ogromno količino reči, ki jih v resnici nočemo početi, ampak odlašamo s spremembami," je komentiral Lacuesta na rdeči preprogi pred premiero filma.

Celine, ki vsaj na zunaj bolje obvladuje svoja čustva, se v celoti posveti negi svojega čustveno krhkega partnerja. Postopoma se izkaže, da se na ta način samo izogiba lastnim čustvom okrog tega, kaj se je tisto noč zgodilo.

Klavstrofobičen film za klavstrofobično izkušnjo
Film poskuša gledalca potegniti v prvoosebno izkušnjo travme: večkrat preseneti z nepričakovanimi glasnimi zvoki in sunkovitimi kretnjami, ki protagonistu pred oči prikličejo fragmente napada. Na ta način poskuša ponazoriti počasno in nenehno soočanje s fragmentiranimi, potlačenimi spomini. Glasbeni leitmotiv filma je Monteverdijeva arija, ki pa se vrača v vedno bolj izmaličenih izvedbah, podobno, kot se gnetejo in maličijo protagonistovi spomini.

"Nastajanje tega filma je bilo čustveni vlakec smrti," opisuje Lacuesta, ki pravi, da je cela ekipa na snemanju doživljala celoten razpon čustev od evforije do obupa.

Prvi kritiški odzivi so večinoma pozitivni, nekateri filmu očitajo le preveliko dolžino in melodramatičnost. "S 130 minutami se ta interpretacija nedavne zgodovine morda zdi rahlo prenapihnjena – podčrtava nekatere vtise in čustva, ki že v prvo naredijo velik vtis; nekaj preudarnih rezov bi filmu samo koristilo," piše revija Variety.