Varuh meje. Foto: FeFi
Varuh meje. Foto: FeFi

"Poimenovan je po Genovefi ali plemenski ženski, zavetnici voskaric_jev, pastiric_jev, klobučaric_jev in vrtnaric_jev, ki med drugim ščiti zdravje oči. FeFi gleda in vidi ter daje prednost ženskemu pogledu," so zapisali organizatorji iz Društva za razvoj filmske kulture v Mariboru.

Festival, ki postavlja v prvi plan ženske zgodbe in ustvarjalke, bo do 13. marca potekal na spletni strani festivala.

Filme na festivalski spletni strani ponujajo v sekcijah Frišno, Retro in ZDAJ!. Poleg tega na spletu potekajo debate in pogovori z avtoricami ter programsko ekipo. FeFi Frišno izpostavlja "radikalne newcomerke, ki obračunavajo s patriarhalno polpreteklo zgodovino." FeFi Zdaj! je "v hic et nunc stanju filmskega ženskega ustvarjanja." FeFi Retro pa osvetljuje pretekla dela, "ki ne smejo ostati nevidna in nevidena ali pozabljena."

Programsko ekipo festivala sestavljata komunikologinja in gledališka pedagoginja Jana Burger in filmski kritik Žiga Brdnik.

Ob obletnici filma Varuh meje Maje Weiss so se z avtorico in njenima kolegicama Haidy Kancler in Majo Prettner pogovarjali, kakšen prelom je predstavljal Varuh meje, kako je oral ledino in kako so se možnosti za delo filmark v tem času spremenili.

Ne pomeni ne, feministično zakonodajno gledališče, kratki dokumentarec gledališke skupine Madalena-Berlin. Foto: FeFi
Ne pomeni ne, feministično zakonodajno gledališče, kratki dokumentarec gledališke skupine Madalena-Berlin. Foto: FeFi

"Samo ja pomeni ja"
S tremi dokumentarnimi filmi v sekciji Zdaj! so pripravili pregled dojemanja spolnega nasilja in različnih načinov ter metod spoprijemanja z njim v domačem in mednarodnem okolju. "Babičino seksualno življenje, kratki animirano-dokumentarni film režiserk Urške Djukić in Emilie Pigeard, ki je v zadnjem letu pobral številne nagrade doma in po svetu, nas bo skozi pričevanja naših babic popeljal v zgodovino patriarhalnega zatiranja v 'varnem zavetju' pogosto idealiziranega družinskega okolja."

Ne pomeni ne, feministično zakonodajno gledališče, kratki dokumentarec gledališke skupine Madalena-Berlin v režiji EveGlorie Fernández Pérez bo približal triletni proces nastajanja in izvajanja gledališke forumske predstave, s katero se je skupina odzvala na uvajanje Istanbulske konvencije v evropskih državah, predvsem Nemčiji, in tako aktivno prispevala k razumevanju problematike in preprečevanju nasilja nad ženskami. Primer spolne zlorabe, celovečerni dokumentarec režiserke Alison Kuhn pa bo skupaj s petimi ženskami, "ki so bile – tako kot tudi režiserka – med avdicijo za film spolno zmanipulirane in zlorabljene, postavil v odrsko mizasceno, ki deluje kot protistrup toksične avdicije".

Film Dom avtorice Sevinaz Evdikê. Foto: FeFi
Film Dom avtorice Sevinaz Evdikê. Foto: FeFi

Rožavska filmska komuna
Sekcija Frišno letos poudarja "prelomen dosežek ne le na vsebinskem in formalnem področju, ampak predvsem v načinu delovanja in produciranja filmov". Kot opisujejo, je rožavska filmska komuna nastala leta 2015 sredi vojne vihre v Siriji v okvirih Avtonomne administracije severne in vzhodne Sirije, "ki ji je v izjemno težkih razmerah uspelo izvesti radikalno demokratično družbeno spremembo in žensko revolucijo. Vse strukture v družbi delujejo po principu neposredne demokracije in enakosti spolov ter številnih etničnih skupin, ki živijo na tem področju." Vse ustanove imajo dvojno predsedstvo, s čimer je ženskam vedno zagotovljen enakovreden glas pri odločanju, ženske pa so vzpostavile tudi svoje lastne socialne, politične, gospodarske in kulturne ustanove. Pomemben glas ženske revolucije iz Rožave v domačem in mednarodnem okolju predstavljajo prav filmi, ki so v zadnjih letih potovali po številnih filmskih festivalih po svetu.