Premisa Kitajskega zidu je, da deželo s severa vsakih 60 let napadejo srhljive pošasti in edino, kar jih lahko ustavi, je prav zid. Naš protagonist William (Damon) se odloči pridružiti elitni vojski, ki brani obzidje. Foto: Kolosej
Premisa Kitajskega zidu je, da deželo s severa vsakih 60 let napadejo srhljive pošasti in edino, kar jih lahko ustavi, je prav zid. Naš protagonist William (Damon) se odloči pridružiti elitni vojski, ki brani obzidje. Foto: Kolosej
Matt Damon
"Obramba" Matta Damona sloni na tem, da je premisa Kitajskega zidu izmišljena zgodba in da zato pač ne potvarjajo zgodovine. Obenem zvezdnik za razburjenje javnosti krivi "senzacionalistične naslove" v spletnih medijih. Foto: Reuters
Kitajski zid
Kitajski zid je bil v resnici zgrajen, da bi zajezil vpade barbarskih plemen. Filmski dodatek pošasti je seveda skrajno hollywoodski prijem. Foto: Kolosej
Kitajski zid
Ker kitajski gledalci iz leta v leto pomenijo večji delež skupnega zaslužka filma, je tovrstno sodelovanje seveda znanilec prihodnosti: Hollywood ima razlog, da začne snemati filme, ki bodo neposredno nagovarjali drugi največji trg na svetu. V zadnjih letih smo v ameriških filmih videli že več ne-tako-zelo-diskretno plasiranih kitajskih lokacij in igralcev v stranskih vlogah. (V tretji del Iron Mana je studio celo vstavil dodatne štiri minute, ki so jih predvajali samo na Kitajskem; med drugim so v te dodatne prizore stlačili promocijo za priljubljeno brezalkoholno pijačo.) Foto: Kolosej

V nedavnem intervjuju za tiskovno agencijo Associated Press je Damon pripomnil, da termin "beljenje" (ang. whitewashing) sam razume kot rasistično prakso nekih preteklih časov: v zgodnejših letih filma in televizije povsem običajen prijem "maskiranja" belih igralcev v druge rase.

"Koncept beljenja seveda jemljem zelo resno," trdi Damon, ki kot primer navaja irsko-ameriškega igralca Chucka Connorsa, ki je leta 1962 v spektaklu Geronimo odigral naslovno vlogo, pa čeprav je junak apaški poglavar. "To je zgodovinska fantazijska pripoved o pošastih. Vloge nisem vzel kakemu kitajskemu igralcu - zgodbe niso spreminjali v mojo korist."

Blockbuster Kitajski zid, ki v slovenske kinematografe prihaja 5. januarja, je imel 150-milijonski proračun. Spektakel, v katerem se mora kitajska vojska spopasti s pošastmi, je režiral kitajski mojster Žang Jimou, ki ga gotovo poznate vsaj po filmih Heroj in Hiša letečih bodal (ter po otvoritveni in sklepni slovesnosti olimpijskih iger v Pekingu). Že poleti, takoj po objavi prvega napovednika, se je na produkcijsko ekipo usul plaz očitkov, ker so v filmu, ki naj bi osvetljeval kitajsko kulturo, glavno vlogo zaupali belcu - obenem pa azijski igralci v Hollywoodu le težko pridejo do večjih vlog.

Je res krivo "obdobje lažnih novic"?
Damon se zdaj sprašuje, ali bi vse te kritike na spletnih portalih, ki so bile posledice 30-sekundnega prvega napovednika, obstajale tudi "pred časom lažnih novic in kričečih naslovov, v katerem živimo". "Vse skupaj postane afera, ker ljudje klikajo novice. Nekoč bi se dilema razčistila, še preden bi prišli do te točke."

Ljudje vse prevečkrat nasedejo šokantnim naslovom, "ampak sčasoma nehaš klikati na najbolj nezaslišane, ker ugotoviš, da je vsebina po navadi brezpredmetna".

Kitajska si izbori delež Hollywooda
Kitajski film je prvi projekt, ki je nastal pod okriljem podjetja Legendary East, kitajske izpostave studia Legendary Entertainment, ki je po novem v lasti kitajskega nepremičninskega konglomerata Wanda Group. Med preostalimi finančnimi podporniki so kitajsko državno podjetje China Film Group, zasebno podjetje Le Vision Pictures, povezano s kitajskim podjetjem LeEco in studio Universal Pictures.

Damonovega pajdaša v filmu igra Pedro Pascal (Igra prestolov), v stranskih vlogah pa se pojavita še Willem Defoe in hongkonški zvezdnik Andy Lau. Ključno kitajsko bojevnico igra Jing Tian, ob njej pa meče vihtita še Eddie Peng in Lu Han, nekdanji najstniški popidol.

Kjer pošasti srečajo starodavne običaje?
Scenarij se je v Hollywoodu pilil in popravljal dolgih sedem let, je povedal Žang. "Čeprav gre v prvi vrsti za komercialen projekt, sem imel občutek, da imam manevrski prostor in da lahko vpeljem številne elemente kitajske kulture."

Kitajska bo vsak hip največji filmski trg na svetu
Večina dozdajšnjih projektov, ki so nastali v koprodukciji Kitajske in Zahoda, je bila finančnih polomij - Kitajski zid mora zdaj dokazati, da se tovrstno sodelovanje lahko obnese. Američani se v zadnjih letih trudijo sodelovati s kitajskimi producenti in najemati kitajske igralce: tako bi radi popihali na dušo kitajskemu filmskemu trgu, ki bo v dveh ali treh letih Severni Ameriki prevzel naslov največjega na svetu.

"Tovrstno sodelovanje je šele začetek," napoveduje Žang. "S tem je tako kot z meddržavnimi odnosi - sodelovanje je pozitiven pristop, sovražnost pa ne."