Kino Ljubljanski dvor je svoja vrata na Kolodvorski ulici odprl oktobra 1923, zadnjih 15 let pa tam deluje Kinodvor. Foto: Kinodvor/Domen Pal
Kino Ljubljanski dvor je svoja vrata na Kolodvorski ulici odprl oktobra 1923, zadnjih 15 let pa tam deluje Kinodvor. Foto: Kinodvor/Domen Pal

Jesenska filmska šola, ki jo v Slovenski kinoteki pripravljajo v sodelovanju s Kinodvorom in z revijo Ekran, bo potekala med 23. in 29. oktobrom.

Ob obletnicah dvojice ključnih filmskih prostorov v prestolnici
Letošnja Jesenska filmska šola bo potekala tudi v duhu 100-letnice kinodvorane na Kolodvorski ulici v Ljubljani, kjer zadnjih 15 let domuje Kinodvor, in ob 60-letnici dvorane, v kateri je Slovenska kinoteka.

Dogajanje bo danes ob 17. uri v Kinodvoru odprlo prav predavanje Tare Judah in Marka Cosgrova, naslovljeno Kuriranje in skupnost: v zagovor neodvisnemu kinu. Predavatelja bosta predstavila načine, na katere lahko kuratorske prakse prisluhnejo skupnosti in postanejo bolj vključujoče. Beseda pa bo tekla tudi o statusu neodvisnega kina v spreminjajoči se kinokrajini. (Predavanje, nanj je vstop brezplačen, bo izvedeno v angleščini.)

Prizor iz filma Duh panja, ki bo prvi doživel projekcijo na letošnji Jesenski filmski šoli. Foto: Kinodvor
Prizor iz filma Duh panja, ki bo prvi doživel projekcijo na letošnji Jesenski filmski šoli. Foto: Kinodvor

Ob 19. uri sledi projekcija poetičnega in alegoričnega celovečernega prvenca Víctorja Ericeja Duh panja (El espíritu de la colmena, 1973), posnet v zadnjih dneh Francove Španije, ki velja za enega najlepših filmov o moči kina. Dogajanje je postavljeno v Španijo leta 1940, kmalu po koncu državljanske vojne. "Šestletna Ana in njena starejša sestra Isabel živita v veliki hiši na kastiljskem podeželju. Njun oče se večino časa ukvarja s proučevanjem čebel, njuna veliko mlajša mati, osamljena zaradi odročnosti kraja in odtujenega moža, pa dneve preživlja med sanjarjenjem o oddaljenem ljubimcu. Ko nekega dne v vas prispe potujoči kino s projekcijo Frankensteina, Ano film popolnoma prevzame …" so o filmu zapisali v Kinodvoru.

Sorodna novica Jóhannsson, Tilda Swinton in jugoslovanski brutalizem – čez dve milijardi let

S torkom, 24. oktobra, se bo dogajanje preselilo v dvorano Slovenske kinoteke, kjer bo med drugim mogoče prisluhniti predavanju Nine Cvar o kulturni logiki umetne inteligence v filmu in onkraj. Zvečer si bo mogoče ogledati vizionarski distopični avdiovizualni esej Zadnji in prvi ljudje (Last and First Men, 2020), ki ga je podpisal Jóhann Jóhannsson, nato pa še znanstvenofantastični celovečerec 2046 (2004), ki ga podpisuje Wong Kar-Wai.

Dan pozneje bosta imela Ciril Oberstar in Martin Pogačar predavanje, naslovljeno Moč "odvidenja": film, literatura in meje pogleda, v katerem bosta premišljevala o potencialih in omejitvah, ki jih vsebuje koncept "odvidenja". V okviru kinotečne Kino-katedre bosta sledili projekciji dveh kratkih filmov in predavanje Andreja Špraha z naslovom Predpostavka "konca filma" kot pedagoški potencial vračanja k avtentičnosti filmske izkušnje. Dan se bo sklenil s projekcijo filma Oroslan (2019) Matjaža Ivanišina.

Četrtek med drugim prinaša predavanje Mattiasa Freya, vodje oddelka za medije, kulturo in kreativne industrije na Univerzi City v Londonu. Sledila bo okrogla miza z naslovom Znova (iz)najdeni kino, na kateri bo beseda tekla o današnjem smislu kina oziroma ukvarjanja s filmsko umetnostjo. Večer se bo sklenil s filmoma Zbogom, Dragon Inn (2003), ki ga je posnel Tsai Ming Liang, in V zmajevem gnezdu (1973) Roberta Clouseja, v katerem je svojo zadnjo vlogo odigral Bruce Lee.

Dogajanje na 27. oktober, ki je svetovni dan avdiovizualne dediščine, se bo začelo s predavanjem Oskarja Bana Brejca, naslovljenim Zatopljenost in njena spodletelost: Film in tehnologija, sledilo bo še predavanje Mariye Nikiforove, filmske kuratorke in vodje filmskih zbirk pri francoski distribucijski hiši in arhivu eksperimentalnega filma Light Cone, ki bo nato predstavila še program kratkih filmov z naslovom Pariz, prestolnica 20. stoletja?. Na petkov večer bo najprej na ogled filmska klasika King Kong (1933), temu bo sledil še kultni vampirski film Izgubljeni fantje (1987).

Če film ni narejen z namenom razlage sanj ali tistega, kar se nanaša na področje sanj v zavestnem življenju, potem ne obstaja.

Antonin Artaud

Sobota bo prinesla predavanje režiserke in intermedijske umetnice Valerie Wolf Gang z naslovom Razširjena resničnost (XR) in spreminjanje paradigme filmske industrije. Sledil bo program kratkih filmov, naslovljen Odnosi med objekti, namenjen prevpraševanju izjave enega osrednjih imen evropske avantgarde Antonina Artauda: "Če film ni narejen z namenom razlage sanj ali tistega, kar se nanaša na področje sanj v zavestnem življenju, potem ne obstaja." Dan se bo sklenil s projekcijo filma Mulholland Drive (2001) Davida Lyncha.

Tokratna Jesenska filmska šola se bo v nedeljo sklenila z dvema stvaritvama Quentina Tarantina, in sicer Ubila bom Billa 1 (2003) ter Ubila bom Billa 2 (2004).