Glede vodenja mednarodnega filmskega festivala v Berlinu se obetajo spremembe. Nemška ministrica za kulturo Claudia Roth želi vodenje Berlinala vrniti v roke enega človeka. Foto: BoBo
Glede vodenja mednarodnega filmskega festivala v Berlinu se obetajo spremembe. Nemška ministrica za kulturo Claudia Roth želi vodenje Berlinala vrniti v roke enega človeka. Foto: BoBo

Nemško ministrstvo za kulturo, ki je glavni financer največjega filmskega festivala na svetu, nemškega Berlinala, je napovedalo spremembo v načinu vodenja festivala. Nobenega večjega znaka ni o nezadovoljstvu s trenutnim dvojnim umetniškim vodstvom, ki ga opravljata nekdanji direktor filmskega festivala v Locarnu Carlo Chatrian in nizozemska producentka ter vodja nemške pisarne za promocijo filma Mariëtte Rissenbeek, ki je z imenovanjem postala prva ženska na tako visokem položaju in ki jo med drugim odlikuje močna mreža povezav v filmskem sektorju. Festival vodita od leta 2019, ko sta prevzela vodenje od Dietra Kosslicka, ki je to delo kot Gospod Berlinale opravljal 18 let. Že pred imenovanjem takratnega vodstva je bilo znano, da je bila nemška pooblaščenka za kulturo Monika Grütters iz stranke CDU naklonjena dvojnemu vodenju.

Sorodna novica Berlinale od leta 2020 z novim, dvojnim in povrh celo dvospolnim vodstvom

Kosslick, sicer politolog in menedžer, je med svojim vodenjem začrtal jasno umetniško smer Berlinala. Ohranil je njegov politični angažma in hkrati odprl vrata za svetovno filmsko industrijo, še posebej za stvaritve iz držav v razvoju. Obenem pa je bil deležen precejšnjega števila kritik, med drugim, da Berlinale ni več zadosti konkurenčen festivaloma v Cannesu in Benetkah. Leta 2018 je tako več deset priznanih nemških režiserjev v skupni izjavi pozvalo k spremembi umetniške usmeritve festivala. Zavzeli so se tudi za oblikovanje mednarodne komisije, ki bi zastavila nove smernice za prihodnost festivala in v kateri bi bili moški in ženske enakovredno zastopani. Rezultat je bil omenjeno dvojno umetniško vodenje festivala, ki pa se zdaj očitno spreminja.

Dvojno umetniško vodstvo bo zamenjal model intendanta
Spremembe v vodenju so bile sicer že pričakovane, a ne tako temeljite. Mariëtte Rissenbeek je že marca letos napovedala odstop po izteku pogodbe marca prihodnje leto. Rissenbeek je bila odgovorna za to, da Berlinale ni doživel večjih finančnih in organizacijskih pretresov med letoma 2021 in 2022, ko je bila epidemija covida-19 še vedno prisotna. Nemška ministrica za kulturo Claudia Roth je njen odstop sprejela "z velikim obžalovanjem" in dejala, da si njena odločitev, da prepusti vodenje mlajšim generacijam, zasluži veliko spoštovanja. Obenem so sporočili, da še vedno potekajo pogajanja s Carlom Chatrianom za podaljšanje njegove pogodbe, a je njegov trenutni položaj po zadnjih napovedanih spremembah negotov. Chatrian želi z novim intendantom začeti konstruktivne pogovore o svoji prihodnji vlogi v novi ekipi Berlinala. Kateri položaj bo prevzel, še ni znano.

Nemška vlada je nazadnje prispevala 10,7 milijona evrov rednih sredstev in letos še dodatnih 2,2 milijona evrov zaradi pandemije. Za prihodnje leto je po navedbah nemške ministrice za kulturo Claudie Roth za Berlinale za zdaj predvidenih 11,1 milijona evrov. Na fotografiji je nemška ministrica za kulturo Claudia Roth med govorom na 73. Berlinalu. Foto: EPA
Nemška vlada je nazadnje prispevala 10,7 milijona evrov rednih sredstev in letos še dodatnih 2,2 milijona evrov zaradi pandemije. Za prihodnje leto je po navedbah nemške ministrice za kulturo Claudie Roth za Berlinale za zdaj predvidenih 11,1 milijona evrov. Na fotografiji je nemška ministrica za kulturo Claudia Roth med govorom na 73. Berlinalu. Foto: EPA

Roth je v četrtek povedala: "Razprave, ki smo jih imeli v zadnjih mesecih na različnih ravneh s številnimi ljudmi, ki delajo na Berlinalu, z njim ali zanj, so nas pripeljale do skupnega prepričanja, da mora največji filmski festival na svetu v prihodnje ponovno voditi in zastopati en človek." Sedanje dvojno vodstvo bo nadomestil model intendanta. Novega intendanta bo izbral poseben odbor, ki mu bo predsedovala ministrica. Po njenih besedah bi morale biti odločitve, potrebne za posodobitev Berlinala, ponovno v enih rokah, da bi zagotovili njegovo prihodnost. Ob tem se je zahvalila Chatrianu in Mariette Rissenbeek za njuno delo.

Kulturne ustanove in festivali so, tako kot mnoga druga družbena področja, ob enakih proračunih prizadeti zaradi znatnega povišanja stroškov.

Mariette Rissenbeek in Carlo Chatrian

Zaradi varčevalnih ukrepov bo filmov na prihodnjem Berlinalu za skoraj tretjino manj
Kot rečeno, ni bilo opaznega večjega nezadovoljstva ob umetniškem vodenju Rissenbeek in Chatriana, a je prah dvignilo napovedano rezanje programa zaradi znatnega povišanja stroškov festivala. Po opravljeni reviziji strukture festivala, ki sta jo opravili vodji festivala, sta predvidena koncentracija programa in prestrukturiranje festivala, kar med drugim pomeni, da se bo skupno število filmov na festivalu prihodnje leto zmanjšalo za skoraj tretjino. Skupno število filmov se bo na Berlinu zmanjšalo z 287 na okoli 200, s čimer se bo število filmov zelo približalo številu filmov na konkurenčnih beneškem in canskem filmskemu festivalu, napovedane pa so tudi okrnitve drugih sekcij z izjemo tekmovalne. Ukinjena bo na primer sekcija Perspektive nemškega kina, v kateri so predstavljali perspektivne nemške režiserje.

Sorodna novica Filmski kritiki: "Berlinale bi moral v središče postaviti umetnost."

Nemška vlada je nazadnje prispevala 10,7 milijona evrov rednih sredstev ter letos še dodatnih 2,2 milijona evrov zaradi pandemije. Za prihodnje leto je po navedbah nemške ministrice za kulturo Claudie Roth za Berlinale za zdaj predvidenih 11,1 milijona evrov. A težavo predstavljajo očitno sponzorska sredstva. Berlinale se že dlje časa financira približno v enakomernih deležih od prodaje vstopnic, sponzorskih sredstev in sredstev, ki jih namenja nemška vlada.

Napovedana programska reorganizacija nemškega Berlinala se na nejevoljo Združenja nemških filmskih kritikov primarno osredinja na proračunske omejitve, ne pa na ustvarjalni angažma. Po poročanju omenjenega združenja je vodstvo Berlinala kot odgovor na povečanje stroškov in nespremenljive proračune napovedalo v prihodnost usmerjeno strukturo festivala. Člane združenja skrbijo predvsem nasprotujoči si ekonomski in umetniški interesi trenutnih vodij Berlinala, saj lahko "hitro privedejo do prerekanja glede pristojnosti in razpršitve odgovornosti," so zapisali.