Žilnikov predzadnji film Ena ženska, eno stoletje (Jedna žena, jedan vek, 2011), biografski esej o fascinantni, domala neverjetni življenjski zgodbi stoletne in še vedno vitalne partizanke Dragice Srzentić, ki je v svojem monumentalnem življenju prijateljevala tako z Josipom Brozom kot Federicom Fellinijem. Foto: Slovenska kinoteka
Žilnikov predzadnji film Ena ženska, eno stoletje (Jedna žena, jedan vek, 2011), biografski esej o fascinantni, domala neverjetni življenjski zgodbi stoletne in še vedno vitalne partizanke Dragice Srzentić, ki je v svojem monumentalnem življenju prijateljevala tako z Josipom Brozom kot Federicom Fellinijem. Foto: Slovenska kinoteka
Že v četrtek bo Kinoteko obiskal Sebestyén Kodolányi, direktor arhivov znamenitega madžarskega Studia Béla Balázs, in s seboj prinesel ducat restavriranih 35-mm kopij dragocenih eksperimentalnih filmov, ki jih je ta unikatni studio, scela posvečen širjenju izraznih oblik filma, ustvaril v 60. in 70. letih prejšnjega stoletja. Foto: Slovenska kinoteka

Po premierni projekciji Žilnikovega predzadnjega filma Ena ženska, eno stoletje se bo z režiserjem pogovarjala poznavalka filma in nekdanja ministrica za kulturo Majda Širca. V sredo bosta na sporedu še Žilnikov prvenec Zgodnja dela in njegov zadnji film Pirika na filmu.

Dokumentarec Ena ženska, eno stoletje je biografski esej o življenjski zgodbi 100-letne in še vedno vitalne partizanke Dragice Srzentić, ki je prijateljevala tako z Josipom Brozom kot s Federicom Fellinijem. Srzentićeva je bila po nenavadnem spletu naključij navzoča pri vrsti ključnih dogodkov, ki so sooblikovali usodo nekdanje Jugoslavije v obdobju pred in med drugo svetovno vojno in po njej, so zapisali organizatorji.

Zlati medved začrtal kariero
V sredo bodo v Slovenski kinoteki prikazali Žilnikov kultni celovečerni prvenec Zgodnja dela, ki je ob izidu leta 1969 prejel zlatega medveda za "mladi" film na filmskem festivalu v Berlinu. Žirija mu je nagrado tedaj prisodila "za drzno obravnavo konflikta med ideologijo in realnostjo, za izjemno spretnost pri počlovečenju političnih abstrakcij v dramo, sodobno tako po obliki kot vsebini".

Žilnikov obisk v kinoteki bo zaokrožila premierna projekcija njegovega najnovejšega filma Pirika na filmu. Biografski igrano-dokumentarni esej prinaša zgodbo o še eni ženski železne volje, Piroški Čapko. Ta je kot deklica nastopila v Žilnikovih Zgodnjih delih, danes pa njeno življenje določa travmatičen postsocialistični krč, ki v svojem primežu drži tako staro kot mlado, sever in jug. Tudi tej projekciji bo sledil pogovor z avtorjem, ki ga bo vodil režiser Karpo Godina.

Razburjal tako doma kot v Nemčiji
Želimir Žilnik (1942) se kot prepoznaven avtor pojavil konec 60. let minulega stoletja. Njegovi vizualno ekspresivni filmi s kritičnim nabojem so bili opaženi in nagrajeni tako doma kot po svetu. V zgodnjih 70. letih je doživljal številne ideološke napade, saj so njegovi filmi pripadali t. i. jugoslovanskemu "črnemu filmu", ki je bil izrazito družbenokritičen. Žilnik je odšel v Nemčijo in snemal za neodvisne produkcije. S svojimi kritičnimi deli o stanovanjskih razmerah zdomcev, zlasti pa s filmom "Oeffentliche Hinrichtung", ki govori o medijsko insceniranih aretacijah članov R.A.F., je naletel na odpor tudi v Nemčiji.

Po vrnitvi v Jugoslavijo je deloval kot gledališki režiser in med drugim ustvarjal tako imenovane zdomske opere, leta 1980 pa je v svojih dokumentarnih dramah začel razvijati poseben jezik. V Budimpešti je tri leta pozneje ustanovil lastno produkcijsko firmo, v Beogradu pa spodbudil video- in filmsko produkcijo v okviru radia B 92, enega najbolj radikalnih in neodvisnih medijev v nekdanji Jugoslaviji. Posnel je vrsto kultnih igranih filmov in dokumentarnih dram. Je mentor številnih filmskih delavnic za mlade, film pa je tudi poučeval.