Končna
Končna "erazsodba" spodletelosti filma je bila na družbenih omrežjih veliko ostrejša kot v resničnem življenju, tudi recenzenti so film večinoma ocenili pozitivno - v nasprotju z letošnjim spektaklom Solo. Foto: Reuters
Poslednji jedi
Ogromno ljudi je zmotilo, da so pomembne vloge za zgodbo kar naenkrat dobile ženske in temnopolti ali azijski liki. Drugi so bili razočarani, ker se je franšiza dokončno poslovila od Luka Skywalkerja. Foto: IMDb
Desetletje po Lucasovi trilogiji preddelov je v režiji J. J. Abramsa v kinematografe prišel film Sila se prebuja; trilogijo je nato leta 2017 nadaljeval Rian Johnson s filmom Poslednji jedi, predvidoma decembra naslednje leto pa jo bo sklenil J. J. Abrams z Epizodo IX. Foto: IMDb

Poslednji jedi, spektakel, ki je sago Vojne zvezd dokončno predal iz rok "stare garde" likov v varstvo mlajše generacije junakov, je decembra lani med drugim končal zgodbo Luka Skywalkerja, ostarelega jedija, ki mora po mnogih letih v sebi spet najti moč in pogum za boj proti Temni strani.

Že kmalu po premieri se je na film usula toča kritik: ogromno ljudi je zmotilo, da so pomembne vloge za zgodbo naenkrat dobile ženske in temnopolti ali azijski liki. Drugi so bili razočarani, ker se je franšiza dokončno poslovila od Luka Skywalkerja, ki ga je tudi tokrat upodobil Mark Hamill.


V svetovnem merilu je film studiu Disney prinesel 1,3 milijarde dolarjev, kar je približno 700 milijonov manj kot prvi del nove trilogije, Sila se prebuja (2015).

Raziskovalec z Univerze v Južni Kaliforniji (USC) Morten Bay je v ponedeljek objavil svojo študijo, v kateri analizira jezik, uporabniške profile in IP-naslove, povezane z več kot 1200 tviti, ki so bili v sedmih mesecih po premieri filma naslovljeni na režiserja filma Riana Johnsona.

Film izkoristili za utrjevanje diskriminatornih sporočil
"Povprečno je bilo 50,9 odstotka negativnih tvitov takih, ki imajo politično motivacijo ali pa jih sploh niso napisali ljudje," je zapisal Bay. Iz tega je izpeljal sklep, da so nekateri debato okrog Poslednjega jedija "izkoristili za propagiranje političnih sporočil, ki utrjujejo skrajno desničarske cilje ter diskriminacijo po spolu, rasi ali spolni usmerjenosti."

"Kar nekaj teh uporabnikov je ruskih spletnih trolov," piše Bay v svoji študiji, ki jo je naslovil Uporabljanje sovražnikov kot orožja: Poslednji jedi in strateška politizacija popkulture s pomočjo manipulacije družbenih medijev (Weaponizing the Haters: The Last Jedi and the strategic politicization of pop culture through social media manipulation).

Studio Disney se na ugotovitve študije ni javno odzval, Johnson pa je na Twitterju potrdil, da se Bayeve končne ugotovitve" ujemajo z njegovo lastno izkušnjo na spletu". "Ne gre za to, ali je fanom film všeč ali ne - na spletu in v resničnem življenju sem se pogovarjal z velikimi oboževalci, ki so jim bile neke stvari všeč in druge ne, tako pač je. Tukaj govorimo o strupenem žolču spletnega nadlegovanja," je tvitnil režiser.

Končni cilj: sporočilo o razklanosti
Bay je svojo raziskavo primerjal tudi z drugimi, ki skušajo proučevati vpliv družbenih medijev na javno mnenje. Po njegovem mnenju je bil končni cilj pogroma na Poslednjega jedija "medijsko pokrivanje razklanosti med oboževalci, kar samo še potrjuje in nadgrajuje narativo o vseprisotnem razhajanju in disfunkcionalnosti v ameriški družbi."

Ameriška senatna komisija proučuje domnevno rusko vmešavanje in vplivanje na ameriško javno mnenje v času pred predsedniškimi volitvami leta 2016, na katerih je zmagal Donald Trump in po njih.