Sienna Miller kot Tippi Hedren na snemanju Ptičev. Igralki so menda do zadnjega hipa lagali, da bodo prizor na podstrešju posneli z mehanskimi ptiči, na koncu pa so vanjo metali žive ptiče, dokler ni doživela živčnega zloma. Foto:
Sienna Miller kot Tippi Hedren na snemanju Ptičev. Igralki so menda do zadnjega hipa lagali, da bodo prizor na podstrešju posneli z mehanskimi ptiči, na koncu pa so vanjo metali žive ptiče, dokler ni doživela živčnega zloma. Foto:
Tippi Hedren v resničnem prizoru na podstrešju.
Hedrenova ni mogla uiti Hitchcockovi zlorabi, saj je imela podpisano pogodbo, režiser pa ji ni pustil delati za druge, ko je zavrnila nadaljnje sodelovanje z njim po snemanju filma Marnie. Takrat niso obstajali zakoni, ki bi ženske varovali pred takšnim nadlegovanjem. "Uničil je mojo kariero, ne pa tudi mojega življenja. Če bi se to zgodilo danes, bi bila zelo bogata ženska."
Toby Jones v vlogi legendarnega režiserja. Na snemanju je menda posebej rad recitiral umazane rime in šale.
Kim Novak (Vrtoglavica) o Hitchcocku nima povedati žal besede.
Hitchcock je prikazan kot krut in priskuten, a tudi precej pomilovanja vreden. V enem izmed prizorov prizna svojemu pomožnemu režiserju, da je zelo nesamozavesten zaradi svojega videza in teže.
Tippi Hedren se je s Sienno Miller tudi osebno sešla. "Hotela sem se prepričati, da razume, kako mi je bilo. Bil je tako vztrajen in obseden, ampak tudi jaz sem bila močna mlada ženska. Pripovedovala sem ji o svoji vzgoji in vrednotah, ki so mi jih vcepili starši in Cerkev. 'Glej, da bom v filmu videti močna, sicer ne bo resnica,' sem ji zabičala."

V zadnjih mesecih so se v britanskih medijih začele oglašati tudi igralke, ki bi rade oprale ime slovitega režiserja, čigar življenje je bilo letos deležno kar dveh filmskih adaptacij; ena izmed njiju, BBC-jeva drama The Girl, je nastala po pripovedovanju in izkušnjah Tippi Hedren, svetlolase lepotice, ki je zaslovela s Hichcockovima filmoma Marnie in Ptiči.

Prikrito zlohotni Hitchcock je v filmu Toby Jones, ki se nad plašno Tippi (Sienna Miller) med snemanjem Ptičev znaša kot nad srno, ujeto pred žarometi: če gre verjeti zgodbi, jo je tako spolno nadlegoval kot tudi fizično ustrahoval. Ker je zavrnila njegove osvajalske poskuse, naj bi se ji Hitchcock maščeval tako, da je rekviziterju naročil, naj v telefonsko govorilnico, v kateri je stala pred kamero, zažene umetno vrano, kar je igralko seveda zasulo s črepinjami.

Šest "Hitchcockovih blondink"
Tej različici dogodkov oporeka Tony Lee Moral, ki je o Hitchcocku napisal kar tri knjige (eno samo o snemanju Ptičev) in zanje intervjuval več igralk, s katerimi je mojster kdaj sodeloval kot režiser. "Bilo nas je šest Hitchcockovih plavolask in zdi se, kot da smo bile vse poročene z njim - vsaka ima o njem drugačno predstavo," mu je povedala Eve Marie Saint, ki je igrala v trilerju Sever severozahod. "Vsaka igralka je bila v drugem obdobju življenja, različno smo bile stare, nekatere poročene in druge ne. Mojo izkušnjo z njim so zaznamovali čista toplota, prijateljstvo in smisel za humor; Sever severozahod je bilo eno najboljših obdobij mojega življenja. Hitchcock je bil džentelmen, duhovit ter pozoren do mene in mojega lika. Imel je oko za podrobnosti v povezavi z junaki: pomembno se mu je zdelo, kaj ima lik Eve Kendall oblečeno."

Podobno naklonjeno se je režiserja spomnila tudi Doris Day, ki je z Jimmyjem Stewartom pod njegovo taktirko nastopila v Možu, ki je preveč vedel. "Bil je pač Gospod Hitchcock, čudovit, izjemen režiser in dober prijatelj. Z njim sem zelo rada delala."

V obrambo mu je prihitela še ena slavna svetlolaska, Kim Novak, zvezda Vrtoglavice. "Hitchcock je eden največjih režiserjev, tisti, od katerega bi se morali učiti. Bil je pač perfekcionist in ni dopuščal nobenih bližnjic."

Plašna kmečka nevesta prvič v svetu?
Podobno meni Virginia Darcy, ki je pri Ptičih in Marnie sodelovala kot frizerka. "Moral si ga jemati z rezervo," je pripomnila o režiserjevih zloglasnih izpadih. "Tippi je bilo nedolžno, naivno dekle iz New Yorka. Mislim, da se takrat še ni znala obvladovati: nikoli prej ni posnela kakšnega filma, nikoli ni bila v studiu, nikoli poznala kakšnega režiserja, ampak samo fotografe."

BBC-jev film je popljuvala tudi vdova Jima Browna, pomočnika režiserja pri Ptičih in Marnie, ki je sodeloval tudi s scenaristi projekta The Girl. Ti so ga k sodelovanju bojda zvabili z obljubo, da bo udeležen pri sestavljanju Hitchcocku naklonjenega portreta. "Do njega ni čutil ničesar razen občudovanja in spoštovanja; razumel je njegov cockneyevski smisel za humor in ga imel za genija," se je za The Daily Telegraph pritožila Nora Brown. "Moj mož bi bil žalosten, če bi videl, kako so prikazali njegovega prijatelja in mentorja."

In vendar ostaja tudi druga plat medalje: zgodba Tippi Hedren
Zdaj že 82-letna igralka priznava, da je bil Hitchcock tisti, ki ji je omogočil kariero (opazil jo je v televizijskem oglasu in jo poiskal), a do danes vztraja, da je za svojo slavo plačala previsoko ceno. Bila je, tako pravi, ena izmed več platinastih plavolask, na katere je Hitchcock v svojem življenju razvil fiksacije (med njimi so bile tudi Joan Fontaine, Madeleine Carroll, Grace Kelly in Kim Novak). "Grozno je biti predmet tuje obsesije. Šlo je za obliko zalezovanja. Dal je analizirati mojo pisavo in najel ljudi, da so me zasledovali. Počutila sem se, kot da me posrkava vase," je povedala v nedavnem intervjuju za The Telegraph.

Veliko večja uganka za Hendrenovo pa je bila vedno režiserjeva žena in sodelavka Alma (v filmu jo igra Imelda Staunton). "Nihče ni natančno razumel, kakšen odnos imata. Nekoč je pristopila k meni in rekla. 'Tippi, tako žal mi je, da moraš preživljati vse to.' 'Ampak ti bi lahko kaj preprečila,' sem ji odgovorila. Takrat je dobila zastekljen pogled in odkorakala. (...) Seveda pa to takrat v Hollywoodu ni bilo nič novega. Če bi se zgodilo danes, bi bila po zaslugi zakonov o spolnem nadlegovanju zelo bogata ženska."

Obmetavanje z živimi izstrelki
Ena najhujših izkušenj s snemanja Ptičev je bil teden, v katerem so morali posneti prizor, v katerem se Melanie (Tippi) skrije na podstrešje, kjer jo napadejo ptiči. Dogovorjeno je bilo, da bodo, tako kot v nekaterih prejšnjih prizorih, uporabili mehanske ptiče. "Ampak v resnici so mi vsi lagali; tik pred začetkom snemanja je do mene prišel pomočnik režiserja, ki je raje strmel v tla, kot da bi mi pogledal v oči, in izdavil, da mehanski ptiči ne delujejo in da bo treba uporabiti prave. Na kraju samem sem seveda ugotovila, da nikoli ni bilo nobenega govora o tem, da ne bi snemali s pravimi ptiči - okrog vrat, skozi katera naj bi vstopila, so namreč zgradili ogromno kletko, na prizorišču pa je bilo cel kup do zob zavarovanih dreserjev ptičev, ki so drug za drugim vame metali krokarje, galebe in golobe. Dalj časa je minilo, huje je bilo."

Pokljuvana, krvava in izmučena igralka se je naposled v histeričnem joku sesedla pred kamero; odnesli so jo k zdravniku, ki ji je naročil teden dni strogega počitka. "Hitchcock je rekel, da niti slučajno ne smem manjkati ves teden, češ da nima ničesar drugega, kar bi ta čas lahko snemal. 'Jo mar hočete ubiti?,' mu je odvrnil zdravnik."

"Tista punca" na robu zdrsa nazaj v anonimnost
Tako ravnanje je prenašala vse do konca snemanja Marnie, ko je bila nominirana za nagrado photoplay za najobetavnejšo igralko leta. To, da ji Hitchcock ni dovolil v New York na podelitev, je bilo kaplja čez rob: zahtevala je prekinitev svoje pogodbe in odtlej z režiserjem govorila le še prek odvetnikov. On ni nikoli več izustil njenega imena; imenoval jo je samo še "dekle" (the girl).

"Pogodbe me ni odrešil še dve leti in mi raje plačeval 600 dolarjev na teden. Zaradi Marnie in Ptičev sem bila vroče ime v Hollywoodu in različni režiserji so me hoteli v svojih filmih. A do mene so morali prek njega in vse, kar je rekel, je bilo: 'Ni na razpolago.' Zanj ni bilo lažjega na svetu. Govor je bilo tudi o tem, da bi bila nominirana za oskarja, a je vse skupaj ustavil, preden se je sploh dobro začelo."