V času prvega predvajanja filma je bila zaradi svojega sodelovanja pri rasistični upodobitvi kritik deležna tudi Hattie McDaniel. Nanje se je odzvala z besedami, da
V času prvega predvajanja filma je bila zaradi svojega sodelovanja pri rasistični upodobitvi kritik deležna tudi Hattie McDaniel. Nanje se je odzvala z besedami, da "raje zasluži sedemsto dolarjev na teden z vlogo služkinje kot pa sedem dolarjev s tem, da je dejansko služkinja". Foto: IMDb
Sorodna novica Klasika V vrtincu umaknjena zaradi rasizma, serija Cops ukinjena

Warnerjeva platforma HBO Max, ki hoče biti predvsem konkurenca tekmecema Netflix in Disney+, se je v začetku tega meseca odzvala na kritike, češ da je predvajanje filma V vrtincu brez primerne kontekstualizacije dandanes problematično. Javno debato je sprožila kolumna Johna Ridleyja, z oskarjem nagrajenega scenarista drame 12 let suženj, ki je v besedilu za Los Angeles Times med drugim zapisal: "Ta film ni samo "nezadosten", kar se tiče zastopanosti ras – to je film, ki poveličuje predvojni Jug. V tistih trenutkih, ko ne ignorira grozot suženjstva, samo še krepi in utrjuje boleče stereotipe o temnopoltih ljudeh."

"Produkt svojega časa", ki pa danes potrebuje kontekstualizacijo
Pri HBO-ju so se takrat odzvali precej hitro in nedvoumno: "V vrtincu je produkt svojega časa in kot tak odraža določene rasne in etnične predsodke, ki so bili na žalost vseprisotni v ameriški družbi. Te rasistične upodobitve so bile napačne takrat in so napačne danes. Neodgovorno se nam zdi ponujati film brez razlage in obsodbe teh upodobitev, ki nasprotujejo vrednotam družbe Warner. Film se bo na HBO Max vrnil z dodano razlago konteksta, sicer pa v celoviti obliki, kajti kar koli drugega bi pomenilo zanikanje, da so predsodki sploh kdaj obstajali. Če hočemo ustvariti pravičnejšo in bolj vključujočo prihodnost, moramo najprej priznati in razumeti svojo preteklost".

Producent David O. Selznick je kot enega od razlogov za odpustitev prvotnega režiserja Georgea Cukorja navedel tudi to, da Cukor, ki je bil homoseksualec,
Producent David O. Selznick je kot enega od razlogov za odpustitev prvotnega režiserja Georgea Cukorja navedel tudi to, da Cukor, ki je bil homoseksualec, "ne bo sposoben primerno režirati ljubezenskih prizorov med Scarlett in Rhettom"; zamenjal ga je z Victorjem Flemingom. Cukor je – brez vednosti Selznicka in Fleminga – tudi še po svoji odpustitvi ob koncih tedna inštruiral Vivien Leigh in Olivio de Havilland, ker sta ga prosili za pomoč. Foto: AP

Film ljudi ni zmotil šele leta 2020
"Dodana razlaga konteksta", ki jo odslej ponuja HBO Max, sta dva nova videa. V enem od njiju filmska akademičarka Jacqueline Stewart ugotavlja, da je V vrtincu sicer "eden od najbolj priljubljenih filmov vseh časov", da pa je njegova upodobitev temnopoltih Američanov veljala za sporno že v času nastanka. "Producent David O. Selznick se je prav dobro zavedal, da se zdi temnopoltim občinstvom problematično, kako film obravnava temo suženjstva in svoje temnopolte like." Čeprav je Selznick zaskrbljene gledalce miril, da bo film upošteval njihove skrbi, v končni različici epopeje V vrtincu vidimo romantizirano, nostalgično upodobitev predvojnega Juga kot hrama lepote in miline, "ne da bi sploh omenjali brutalnost suženjskega sistema, na katerem je bil ta svet zgrajen".

Dramatik Carlton Moss je že leta 1940 poudaril, da je V vrtincu "nostalgična prošnja za razumevanje reakcionarnih sil, ki so na Jugu še vedno žive"; o filmu so kritično pisali tudi drugi takratni temnopolti pisci in aktivisti.

Drugi dodani video je dveurna okrogla miza, na kateri teče beseda o "kompleksni dediščini" filma V vrtincu.

Epopeja z Vivien Leigh v vlogi lastnice plantaže in Clarkom Gablom kot vojnim dobičkarjem je – če upoštevamo inflacijo – še vedno eden najdonosnejših filmov vseh časov. (V današnjih številkah bi rekli, da je zaslužil 3,7 milijarde dolarjev, kar je več kot Avatar, Titanik in katera koli Vojna zvezd. Film, ki popisuje čas med ameriško državljansko vojno in po njej, je osvojil osem oskarjev (in dva častna) – tudi za Hattie McDaniel v stranski ženski vlogi. McDaniel je tako postala prva temnopolta igralka v zgodovini z oskarjem, pa še to po zaslugi stereotipizirane vloge hišne sužnje Mammy, ki je zadovoljna s svojim statusom v življenju.

Ob tem je nujno povedati, da McDaniel na podelitvi oskarjev ni smela sedeti s preostalo igralsko zasedbo, ker je losangeleški hotel Ambassador, kjer je slavje potekalo, do leta 1959 narekoval rasno segregacijo.