Ameriški ceh scenaristov (WGA) je odločitev o stavki sprejel po šestih tednih neuspešnih pogajanj z Zvezo filmskih in televizijskih producentov (AMPTP). Foto: EPA
Ameriški ceh scenaristov (WGA) je odločitev o stavki sprejel po šestih tednih neuspešnih pogajanj z Zvezo filmskih in televizijskih producentov (AMPTP). Foto: EPA

To je prva stavka Ameriškega ceha scenaristov (WGA) po 15 letih. Pridružilo se ji je več kot 9000 scenaristov, kar je 98 odstotkov članov z glasovalno pravico. Leta 2007 so hollywoodski pisci stavkali 100 dni, kar je industrijo stalo okoli 2 milijardi dolarjev (1,82 milijarde evrov).

Podpora igralskega in režiserskega sindikata
Scenaristi se tokrat bijejo z Zvezo filmskih in televizijskih producentov (AMPTP) – ki zastopa glavne studie, vključno z Disneyjem in Netflixom – v zahtevi po višjih plačah in večjem deležu dobička, ki priteče od dandanašnjega razmaha pretočnih storitev. Sindikat igralcev SAG-AFTRA in sindikat režiserjev DGA sta izrazila solidarnost s stavkajočimi pisci.

Ceh WGA je v ponedeljek zvečer sporočil, da je bila odločitev o stavki sprejeta po šestih tednih pogajanj, ki so prinesla "v celoti nezadosten" odgovor na "eksistenčno krizo, s katero se spoprijemajo pisci". Ključna vprašanja na pogajanjih so bila, kako so pisci plačani za oddaje, ki pogosto ostanejo na pretočnih platformah še leta, pa tudi prihodnji vpliv umetne inteligence na pisanje. Nadalje so namenili kritiko studiem zaradi ustvarjanja "ekonomije prekarnosti", katere namen je pisanje spremeniti v "popolnoma samostojen" poklic. "Zaradi svoje sedanjosti in prihodnosti nismo imeli druge izbire," so po poročanju BBC-ja zapisali v obširnem dokumentu.

Scenaristi so v pogajanjih zahtevali minimalno število članov televizijske ekipe, in sicer od šest do 12 pisateljev na oddajo, ter zajamčeno minimalno število tednov zaposlitve na sezono. Zveza AMPTP je ti dve zahtevi označila za "glavni sporni točki".

Po pisanju Los Angeles Timesa bi stavka lahko trajala več tednov ali celo mesecev ter bi ustavila večino televizijske in filmske produkcije po vsej državi, vplivala pa bi lahko tudi na povezane dejavnosti, ki jih opravljajo denimo gostinci in cvetličarji.

Vprašanje uporabe robotov z umetno inteligenco
Kolektivni studii, ki jih torej zastopa AMPTP, so predtem glede svojega položaja dejali, da morajo znižati stroške zaradi finančnih pritiskov, hkrati pa opozorili, da so skupna plačila "presežkov" pisateljem leta 2021 dosegla najvišjo vrednost vseh časov, in sicer 494 milijonov dolarjev. Zavrnili so tudi zahtevo ceha po prepovedi uporabe robotov z umetno inteligenco pri pisanju ali prepisovanju gradiva in so namesto tega ponudili "letna srečanja za razpravo o napredku v tehnologiji".

Hkrati so studii pod vse večjim pritiskom Wall Streeta, da ustvarijo dobiček s svojimi pretočnimi storitvami, zato številni studii in produkcijska podjetja znižujejo izdatke. Walt Disney Co. ukinja 7000 delovnih mest, Warner Bros. Discovery znižuje stroške, da bi zmanjšal svoj dolg, medtem ko je Netflix prekinil rast porabe, navaja Associated Press.

NBC-jeva oddaja Late Night with Seth Meyers je na ogled od leta 2014. Foto: AP
NBC-jeva oddaja Late Night with Seth Meyers je na ogled od leta 2014. Foto: AP

Deadline Hollywood je v nedeljo poročal, da se bo zaradi stavke ustavila produkcija oddaj, kot so The Late Show with Stephen Colbert, Jimmy Kimmel Live! in The Tonight Show Starring Jimmy Fallon. Voditelj oddaje Late Night with Seth Meyers je v petek izrazil podporo stavki v enem od segmentov svoje oddaje. "Prepričan sem tudi, da to, kar zahtevajo pisci, ni nerazumno. Kot ponosen član ceha sem zelo hvaležen, da obstaja organizacija, ki skrbi za najboljše interese piscev," je dejal Seth Meyers.

Sorodna novica The Bear: kri, pot in solze – kuharski svet še nikdar predstavljen tako realistično

Polovici scenaristov zgolj minimalno plačilo
Scenarist serije The Bear in član ceha Alex O'Keefe je v ponedeljek za BBC povedal, da polovica piscev v studiih prejema minimalno plačilo. Po njegovih besedah so ustvarjalni rezultati kolegov boljši kot kdaj koli prej in ustrezajo zahtevam pretočne dobe, a so pisci kljub temu plačani manj kot kdaj koli prej. "In pisci, kot sem jaz, zlasti mladi, temnopolti pisci, staroselski pisci, nebelski pisci, so v proces vnesli popolnoma nov val ustvarjalnosti," je dejal in dodal, da so ugotovili, da ne morejo preživeti v krajih, kot sta New York in Los Angeles, kjer pa morajo biti, če želijo biti tam, kjer nastajajo scenariji.

Nadalje je poudaril, da gre nekaterim scenaristom "zelo dobro", številnim – vključno z nekaterimi voditelji velikih oddaj – pa ne. "Ne bi vseh piscev uvrstil med revne ali brez denarja, lahko pa rečem, da imam na bančnem računu šest dolarjev," je dejal. Povedal je še, da je, ko je s kolegi dobil nagrado za najboljšo humoristično serijo na podelitvi nagrad ceha WGA, je šel na podelitev v obleki, ki so mu jo kupili prijatelji in družina. "Metuljček je bil kupljen na posojilo, denarja nisem imel, imel sem minus na bančnem računu," je dejal.

Scenarij za serijo The Bear je pisal v svojem "majhnem" stanovanju v Brooklynu. "Ostal sem brez ogrevanja, imel sem grelnik, ga priključil in včasih so se ugasnile vse luči. Končal sem v javni knjižnici in pisal to serijo, ki je zdaj postala velika uspešnica in zaslužila veliko denarja za nekatere ljudi ... za nekaj ljudi. Vendar ne za ljudi, ki so bili ustvarjalci, ki so svoje srce in dušo resnično prelili v like in v zgodbe ter trenutke, ki se jih spomnite. Torej je trenutno v Hollywoodu ogromno nižjega razreda," je sklenil O'Keefe.