Foto: Žan Murn
Foto: Žan Murn

Koncert bo potekal v okviru 9. festivala slovenske džezovske ustvarjalnosti z imenom Zvončki in trobentice, ki s predstavitvami novih projektov krepi in širi možnosti izražanja in uveljavljanja mlajših generacij džezovskih glasbenikov v Sloveniji.

Celoten program festivala najdete na tej povezavi.

Blaž Švagan je slovenski saksofonist, skladatelj in producent, ki je s svojo zasedbo Sound in Time pred kratkim ustvaril istoimenski album. Skladbe, ki jih žanrsko povzema z izrazom avantgardni džez, so posneli januarja lani, izšle pa so pri berlinski založbi AUT records aprila letos.

Zven New Yorka in balkanskih ritmičnih struktur
Album je zastavljen kot transkulturni projekt, nabit s svežimi in modernimi glasbenimi koncepti. Spogleduje se z newyorško glasbeno sceno, vključuje pa tudi bolj balkanske melodične in ritmične strukture.

Kvartet Sound in Time v trenutni zasedbi sestavljajo Švagan na tenorskem saksofonu, Marko Črnčec na klavirju, Miha Koren na kontrabasu in Matheus Jardim na bobnih. Četverec se je ravnokar vrnil s predstavitvene turneje po tujini, ki so jo sklenili na Dunaju.

Skupino je Švagan osnoval leta 2017. Sprva so bili trio, ki sta ga dopolnjevala brata Žiga in Peter Smrdel na bobnih in basu. Pozneje se je v zasedbi zamenjalo več priznanih glasbenikov, to so bili Borut Rampih, Miha Koren, Vladimir Kostadinović in Stefan "Pišta" Bartuš.

Na ravno izdani plošči sicer sodelujejo še italijanski vibrafonist Nazareno Caputo, ki je bil lani v New York Jazz Times izbran za "best debut album" izvajalca, brazilski bobnar Matheus Jardim, kontrabasist Miha Koren in trobentač Boris Majcen.

Po Švaganovih besedah je narativa albuma bolj zvočna kot vsebinska, a ima filozofsko oz. metafizično noto. "Zanima me raziskovati, kar je novo, v smislu novih zvočnih in kompozicijskih možnosti ter pristopov," pravi Švagan. Teži k temu, da bi kršil kompozicijska pravila. Premika se proti ideji, da bi prekršil vsa pravila kontrapunkcije, "načrtno, zanalašč, v glasbi postavil antipravila".

Žalosti pa ga to, da instrumentalna glasba nima veliko občinstva oz. ni velike scene za glasbo, ki bi jo rad ustvarjal – tudi v Mariboru, kjer živi, ne. Sprašuje se, ali res ni interesa ali je skupnost postala manj glasbeno izobražena.

Sam je že v otroštvu začel igrati več inštrumentov, harmoniko in klarinet, ki ju je igral dedek, kmalu se je vpisal na nižjo glasbeno šolo na harmoniko in saksofon.

Harmoniko je opustil, "v srednji šoli pa sem imel death metal band, zaradi česar sem začel igrati kitaro, vaditi tudi bobne in seveda kruliti". Obenem je v nižji glasbeni šoli igral klarinet. Prav tam so imeli džezovski oddelek, kjer je začel biti več v stiku z džezom.

Leta 2016 je prejel nagrado jazzon za najboljšo džezovsko skladbo. Foto: Osebni arhiv
Leta 2016 je prejel nagrado jazzon za najboljšo džezovsko skladbo. Foto: Osebni arhiv

V Ljubljani je doštudiral medicino, opravil specializacijo iz fizikalne in rehabilitacijske medicine, hkrati pa se vozil v Celovec, kjer je študiral še na glasbenem konservatoriju.

Ko sem prebral avtobiografijo Milesa Davisa ...
Kot pravi, se mu je že takoj ob začetku študija medicine pojavljala nespečnost: "Vedel sem, da nekaj ni v redu. Vseeno sem vztrajal, ampak počasi spoznal, da moram nujno početi še nekaj drugega. Ko sem prebral avtobiografijo Milesa Davisa, sem si dokončno rekel, da moram početi prav to." Sopostavljanje dveh študijev ga je prignalo do skrajne izčrpanosti, zaradi česar je moral na novo postaviti prioritete in se osredotočiti le na eno stvar, izbral je glasbo.

Poleg zasedbe Sound in Time ima danes še projekt Multiversal, ki se giba po območju popularne glasbe. Skladba, narejena v sklopu tega projekta, Back to you, je bila izbrana za popevko tedna na Valu 202, v novembru 2022 pa so nastopili tudi v oddaji Prva vrsta. Z Multiversal je med drugim sodeloval tudi Jonathan Hoard, dobitnik grammyja (2016).

Še vedno največ posluša metal, čeprav gre na metalske koncerte le še izjemoma. V prihodnosti ima v načrtu narediti album, ki bi bil glasbeno anarhičen džezovski metal oz. kar death metal džez. "Rad bi naredil akustično različico, tako da bi vključil saksofon, kontrabas, klavir, bobne, a ne kitar in distorzij, tako da bi nastal metal, ampak s klasičnimi inštrumenti."

Od Mladih raziskovalcev do modernega neosoula

Na festivalu Zvončki in trobentice v Cankarjevem domu ob predstavitvi albuma Sound in Time napovedujejo še kopico zasedb. V sodelovanju z Inštitutom .abeceda bo nastopil violist Domen Kužnar, ki bo predstavil opus del v okviru cikla Mladi raziskovalci. Z njim bodo igrali Miha Sever (klavir), Luka Papež (violončelo), Gašper Šemrov (tolkala) in Arijan Mačak (saksofon).

Pripravljajo tudi solokoncert Veronike Kumar, dobitnice nagrade jazzon za najboljšo skladbo v letu 2022 in nastop tria The Gatherers, ki ga sestavljajo Luka Zabric (altovski saksofon), Tin Džaferović (kontrabas) in Luís Oliveira (bobni).

Večer se bo sklenil z WCKD Nation, ki združuje svetova džeza in popa ter ju prepleta v moderen neosoul. Zasedba so Maša But (glas), Filip Vadnu (kitara), Nejc Škofic (klaviature), Grega Skaza (altovski saksofon), Matic Mikola (tenorski saksofon), Sandi Štor (trobenta), Peter Smrdel (bas), Žiga Smrdel (bobni). Skupina se je z dvema skladbama med drugim uvrstila na lestvico najbolj predvajanih skladb na Valu 202.

Še pred začetkom glasbenega dela festivala pa bo Miha Zadnikar v pogovoru predstavil Dinamiko priprave in prezentacije na različnih (tudi neznanih) prizoriščih: Z občinstvom in brez njega.

Blaž Švagan trio