Z novo uprizoritvijo, ki jo bodo premierno predstavili danes v spodnji dvorani SMG-ja, je Pograjc poskušal izumiti nov žanr, ki se sprehaja med dramsko predstavo in glasbenim koncertom. Zamislil si ga je skupaj s Klaro Kastelec.

Nova uprizoritev Shakespearove tragedije prinaša premeno naslova po Hitchcockovem filmu Dial M for Murder (slovensko Kliči M, tudi Kliči U za umor) iz leta 1954. Foto: SMG/Ksenija Mikor
Nova uprizoritev Shakespearove tragedije prinaša premeno naslova po Hitchcockovem filmu Dial M for Murder (slovensko Kliči M, tudi Kliči U za umor) iz leta 1954. Foto: SMG/Ksenija Mikor

A kdor lomi kosti, lomi tudi svoje srce, in ni je močnejše osti, kot so petje, glasba in nekaj na noter obrnjenih razbitih verzov velikega barda. Pa že zatuliš v luno, medtem ko sediš v temačnem baru, kjer ti delajo družbo samo miza, nekaj stolov, crkujoča sveča, kozarec rdečega vina in devet igralcev, ki pripovedujejo zgodbo o Macbethu in njegovi hudičevki – v odgovor na vprašanje, kako da se ponoči ob polni luni ne obesiš na prvo vejo ali pa tja ne obesiš koga drugega.

Matjaž Pograjc, iz gledališkega lista

Več kot samo klasičen muzikal
Pri tem ne gre za uglasbeno poezijo Shakespeara, ampak za njihov "izmislek", v katerem se pretakajo različni žanri, nekateri igralci pa prehajajo iz govorjenih vlog v glasbenike: "S pomočjo desetih ljudi smo ustvarili spektakel, v katerem sami odigrajo vloge in glasbo."

Pograjc, ki se je s Shakespearom v preteklosti že srečal, je tokrat "dokaj zvesto" sledil dramski predlogi v prevodu Srečka Fišerja in ohranil vsaj polovico besedila. Izognil pa se je kraju dogajanja, Škotski, ker ga je želel predstaviti širše. Navdih za krvavo predlogo, v kateri glavna junaka ubijeta nekaj ljudi, so po njegovih besedah iskali na enotedenskih pripravah na Portugalskem, kjer so raziskovali tudi tradicijo fada.

"Shakespeare je z Macbethom ljudsko opisal, kaj naj bi bil umor in kaj naj bi bile posledice umora. Takrat je bila to še zaporna kazen, v današnjih časih pač umor na kakršen koli metaforičen način ni več kaznovan, v nekaterih okoliščinah je celo zaželen, odobravan in pospremljen z aplavzom. Tako da naša predstava je sodobna, a hkrati zelo klasična, ker govori skozi neko klasično zgodbo o sodobnem svetu," je povedal Pograjc.

Razlike med zgodovinskim in Shakespearovim Macbethom so kar nezanemarljive: pravi Macbeth svojega kraljevskega predhodnika ni zahrbtno ubil v njegovi postelji; ni bil uzurpator; ni vladal le približno leto dni, kar je čas, v katerem se odvijejo dogodki v igri. Po vsem sodeč, ni bil spletkarski morilec, ampak preudaren vladar, ki je skrbel za blagor svojih podanikov; in ni bil ubit v bitki pri Dunsinanu, temveč tri leta pozneje. Foto: SMG/Ksenija Mikor
Razlike med zgodovinskim in Shakespearovim Macbethom so kar nezanemarljive: pravi Macbeth svojega kraljevskega predhodnika ni zahrbtno ubil v njegovi postelji; ni bil uzurpator; ni vladal le približno leto dni, kar je čas, v katerem se odvijejo dogodki v igri. Po vsem sodeč, ni bil spletkarski morilec, ampak preudaren vladar, ki je skrbel za blagor svojih podanikov; in ni bil ubit v bitki pri Dunsinanu, temveč tri leta pozneje. Foto: SMG/Ksenija Mikor

Klopce in jedača: v duhu veselice
Čeprav je dramatik svoje delo napisal "ljudsko", je bil zaradi nizke splošne izobrazbe v tistih časih splošno sprejet za težkega, verjame Pograjc. V resnici pa je besedilo po njegovem mnenju zelo duhovito. Predstavo v SMG-ju bo občinstvo spremljalo na lesenih klopeh, ob pijači in jedači, ki jo bodo stregli natakarji. "Volilno telo v Sloveniji se zgodi na veselicah," je ob tem povedal Pograjc, ki je podpisal tudi scenografijo. Oder je zaradi veliko krvi oblekel v plastiko.

V vlogah zakoncev Macbeth bosta kot gosta nastopila Jurij Drevenšek in Klara Kastelec, v drugih vlogah pa člani SMG-ja: Blaž Šef, Matija Vastl, Željko Hrs, Matej Recer, Ivan Peternelj, Janja Majzelj in Daša Doberšek.

Glasbo je napisal Tibor Mihelič Syed, ki jo bo tudi izvajal skupaj z Macbendom oziroma nekaterimi nastopajočimi v predstavi. Po besedah Blaža Šefa je zelo eklektična, zasnovana na emocijah besedila, obenem pa odraža različne pokrajine.

Dramaturg je bil Aljoša Lovrić Krapež, kostumografinja Ines Torcato, svetlobo sta oblikovala Pograjc in Matjaž Brišar, zvok Marijan Sajovic, gib pa Ivan Peternelj.

Matej Recer in Željko Hrs v predstavi, ki je navdih med drugim iskala v portugalskem fadu. Foto: SMG/Ksenija Mikor
Matej Recer in Željko Hrs v predstavi, ki je navdih med drugim iskala v portugalskem fadu. Foto: SMG/Ksenija Mikor
Premiera Kliči M za Macbetha v Slovenskem mladinskem gledališču