Besedilo Gibanje, tako razlaga Kokanov, govori
Besedilo Gibanje, tako razlaga Kokanov, govori "o življenju v strahu pred prihodnostjo, sedanjostjo in preteklostjo". Foto: SNG Drama Ljubljana/Peter Uhan

Tisto, kar me kot dramatika najbolj vznemirja, je vprašanje odgovornosti pri uporabi javnega prostora odra – za koga se bomo odločili, da mu damo glas znotraj tega javnega prostora. In ali lahko damo glas prostoru samemu. Glede na to sem se odločil, da bom v patriarhatu s tem besedilom dal glas moškim čustvom na tak način, da bodo oslabila trdnost tradicionalne prezence moškega govora. Drugi cilj je, da bom dal glas prostorom oziroma da bom prostore afirmiral kot govorne subjekte.

Dimitrije Kokanov

Ljubljanska Drama je pripravila prvo slovensko uprizoritev predstave Gibanje srbskega dramatika mlajše generacije Dimitrija Kokanova. Igro, ki tematizira različne strahove današnjega časa, je režiral Juš Zidar. Besedilo Kretanje je iz srbščine prevedla Aleksandra Rekar, premiera pa bo danes ob 20.00 v Cukrarni, z začetkom v lokalu Rafinerija Cukrarna.

Pod vprašaj postaviti uprizoritvene konvencije patriarhalnega reda
Zaradi narave besedila se jim je "upiral" klasični gledališki oder, je pred premiero pojasnil režiser Zidar. Gibanje po njegovih besedah "kliče po invenciji na nivoju uprizoritvene forme in v svojem neizprosnem preizpraševanju trenutne kulturne konvencije terja od uprizoritvene ekipe, da postavi pod vprašaj tudi ustaljene uprizoritvene konvencije, torej gledališče, ki je del te iste kulture – meščanske, zahodnoevropske hiperkorektne kulture patriarhalnega reda belega moškega. Uprizoritev mora, v skladu z radikalno iskrenostjo besedilne predloge, premostiti varen okvir neosebne odrske reprezentacije problema in ponuditi oziroma ustvariti prostor, čas in senzibilnost, da skupaj in skrajno iskreno pretresemo naše – meščansko – polje empatije in njeno širino."

Strah pred vsem, celo strahom samim, ki nas definira
Za igro Gibanje je Dimitrije Kokanov leta 2020 prejel Sterijevo nagrado za najboljše sodobno dramsko besedilo v Srbiji. Predstava s podnaslovom Tehnologija in koreografija strahu govori o življenju v strahu pred prihodnostjo, sedanjostjo in preteklostjo. Ni klasična oblika drame, ampak meditacija o tem, v kakšnem stanju je sodoben človek.

Prvi subjekt v dramskem besedilu spregovori o ljubezenskem razhodu, o strahu pred starostjo in o nezmožnosti prebolevanja razhoda. Drugi spregovori o zaklenjenosti v spomin na trenutek očetove smrti, o gibanju reke, ki nikoli ne zastane, in o stereotipni predstavi o moškem, kakršen naj bi po očetovem zgledu postal tudi sam. Tretji spregovori o strahu pred odklonom od družbenih normativov in o izolaciji. Foto: SNG Drama Ljubljana/Peter Uhan
Prvi subjekt v dramskem besedilu spregovori o ljubezenskem razhodu, o strahu pred starostjo in o nezmožnosti prebolevanja razhoda. Drugi spregovori o zaklenjenosti v spomin na trenutek očetove smrti, o gibanju reke, ki nikoli ne zastane, in o stereotipni predstavi o moškem, kakršen naj bi po očetovem zgledu postal tudi sam. Tretji spregovori o strahu pred odklonom od družbenih normativov in o izolaciji. Foto: SNG Drama Ljubljana/Peter Uhan

Tema je neprekinjeno stanje strahu v človekovem življenju; Kokanov preizprašuje polje svobode in avtonomije posameznika znotraj na videz liberalne demokratične družbe v času poznega kapitalizma. Strahovi se prepletajo, zamenjujejo in dopolnjujejo, najmočnejši pa so strah pred samoto, pred neznanim, pred minljivostjo, pred drugačnim, pred samospoznanjem in pred čustvi. "Ta strah pred strahom, strah pred šibkostjo, je točka anksioznosti in o tem govori to besedilo," je pred slovensko premiero zapisal Kokanov.

"Besede, veliko besed"
O svoji predstavi je povedal še: "Dramsko besedilo Gibanje je sestavljeno iz veliko besed, ki so namenjene govorjenju na odru in oblikovane v monološko formo. Moja ideja je torej, da izvajalci med uprizarjanjem tega besedila izgovarjajo besede, da bo veliko besed, to pa zato, ker verjamem, da so besede temelj sveta, takšnega sveta, kot ga poznamo, sveta, ki ga beremo in ki ga poskušamo razumeti."

Besedilo je bilo prvič uprizorjeno leta 2020, v Bitef teatru v Beogradu. Foto: SNG Drama Ljubljana/Peter Uhan
Besedilo je bilo prvič uprizorjeno leta 2020, v Bitef teatru v Beogradu. Foto: SNG Drama Ljubljana/Peter Uhan

V predstavi nastopajo Polona Juh, Nejc Cijan Garlatti in Benjamin Krnetić. V avtorski ekipi so še koreografinja Bojana Robinson, scenograf Branko Hojnik, kostumograf Matjaž Plošinjak, avtor videa Atej Tutta, oblikovalec zvoka Jurij Alič in oblikovalec svetlobe Lev Predan Kowarski. Uporabljena bo glasba ljubljanske trap zasedbe SBO (Smrt boga in otrok).

Direktor Muzeja in galerij mesta Ljubljane Blaž Peršin je pred premiero pozdravil možnost sprehoda občinstva predstave skozi Cukrarno in njene ambiente. Meni, da nekdanji industrijski objekt ni namenjen samo vizualni, ampak tudi performativni umetnosti oziroma vsem sodobnim umetniškim praksam.

Ponovitve predstave bodo v Cukrarni 7., 13., 14. ter 16. januarja. 7. januarja bo predstavi sledil pogovor z ustvarjalci uprizoritve v okviru Abonmaja Mala Drama Plus.