Tijana Zinajić je v novogoriškem gledališču nazadnje ustvarila uspešnico Realisti, sicer pa na redno distribucijo še čaka njena filmska komedija Prasica, slabšalni izraz za žensko, v kateri med drugim nastopa Anuša Kodelja iz Tridesetletnic. Foto: Peter Uhan/SNG Nova Gorica
Tijana Zinajić je v novogoriškem gledališču nazadnje ustvarila uspešnico Realisti, sicer pa na redno distribucijo še čaka njena filmska komedija Prasica, slabšalni izraz za žensko, v kateri med drugim nastopa Anuša Kodelja iz Tridesetletnic. Foto: Peter Uhan/SNG Nova Gorica

V SNG-ju Nova Gorica bodo danes zvečer krstno uprizorili tragikomično predstavo z naslovom Tridesetletnice, za katero sta besedilo spisali Eva Mahkovic in Tereza Gregorič, režirala pa jo je Tijana Zinajić. Po režiserkinih besedah je igra, ki govori o prijateljstvu in je obenem tudi kritika sodobne družbe, v prvi vrsti predstava o zapoznelem odraščanju.

Protagonistke predstave so prijateljice Lana, Antea in Leticija. Lana je visoko izobražena in delavna. Vse, kar si želi, je dobra kariera. Antea je umetnica in borka za ženske pravice, kar si želi, je ustvarjati in živeti svobodno nekonvencionalno življenje. Leticija je uspešna odvetnica in tudi sicer nadvse popolna. Kar si želi, je že dosegla, pravkar je dobila službo v tujini, kamor si od nekdaj želijo vse tri.

V predstavi v vlogah tridesetletnic igrajo Anuša Kodelja, Lucija Harum k. g. in Lara Fortuna k. g., ob njih pa še Jure Kopušar, Žiga Udir in Anže Vrabec.

Tridesetletnice se po eni strani spopadajo z idejo sodobne ženske, ki so jo izoblikovale v času študija v zgodnjih dvajsetih, ko je idealizem še močan, zdaj pa se spoprijemajo z resnično družbo in svojo vlogo v njej. So res (lahko) tako svobodne, kot si mislijo? So odločitve res njihove ali jih v večini usmerjajo pričakovanja drugih? Foto: Peter Uhan/SNG Nova Gorica
Tridesetletnice se po eni strani spopadajo z idejo sodobne ženske, ki so jo izoblikovale v času študija v zgodnjih dvajsetih, ko je idealizem še močan, zdaj pa se spoprijemajo z resnično družbo in svojo vlogo v njej. So res (lahko) tako svobodne, kot si mislijo? So odločitve res njihove ali jih v večini usmerjajo pričakovanja drugih? Foto: Peter Uhan/SNG Nova Gorica

Protagonistke si želijo v "obljubljeno deželo", kjer bi živele svobodno in kjer bi cenili njihovo sposobnost in delavnost. Namesto v obljubljeni deželi pa se znajdejo v prelomnem obdobju, ki s sabo prinese tornado velikih življenjskih odločitev in je hkrati preizkušnja za prijateljstvo ter za življenjska prepričanja, so vsebino predstave povzeli v gledališču.

Biti ambiciozna tridesetletnica pomeni, da je za teboj vsaj petnajst let garanja: prebijanja iz dneva v dan, načrtovanja prihodnosti, prestopanja šovinizma, dokazovanja, samodokazovanja, odpovedovanja, samozanikanja, dvomov, zaigranih nasmeškov, pogoltnjenih solz, neprespanih noči, delovnih vikendov in dvanajsturnih delovnikov – vse to, da pri tridesetih odpreš vrata, se zazreš skoznja in ugotoviš, da na drugi strani ni ne cilja in ne svetle prihodnosti, pač pa le čakalnica. Prestopiš prag, sedeš in čakaš, da se bodo odprla naslednja vrata. Okoli tebe sedijo ženske, ki so bile tam pred tabo.

Manca G. Renko, v gledališkem listu

Kot je na nedavni novinarski konferenci v Novi Gorici povedala Eva Mahkovic, sta s Terezo Gregorič v besedilo vnesli kar nekaj avtobiografskih elementov, ki izvirajo iz podobne starosti protagonistk. Različne stiske in vprašanja, ki jih mučijo, so verjetno univerzalna vsej generaciji, je razmišljala Eva Mahkovic, ki se je s Terezo Gregorič in soustvarjalci uprizoritve podpisala tudi pod besedila songov. Kot so poudarili ustvarjalci, pri predstavi pomembno vlogo odigra tudi glasba. Avtor glasbenih priredb in korepetitor je Anže Vrabec.

Po besedah Tereze Gregorič v predstavi "opevajo žensko prijateljstvo", obenem pa opozarjajo na tragiko pričakovanj deklet, ki trčijo ob kruto resničnost. Po mnenju režiserke pa so Tridesetletnice predvsem predstava o odraščanju: "Današnji otroci zlasti zaradi finančnih stisk ostajajo doma bistveno dlje, kot so nekoč, obenem so tudi precej nežni in občutljivi ter se z življenjem spoprijemajo precej pozno," je razmišljala.

Dramaturginja je bila Tereza Gregorič, scenografinja Neža Zinajić, kostumograf Matic Hrovat, avtor videa Jasmin Talundžić, avtorica koreografij pa je bila Kiša Janković skupaj s soustvarjalci uprizoritve.

Krstna uprizoritev predstave Tridesetletnice v SNG Nova Gorica