Voditelja Howarda Bealeja igra Matija Vastl. Foto: Tomo Brejc
Voditelja Howarda Bealeja igra Matija Vastl. Foto: Tomo Brejc

Igro, ki jo je po filmskem scenariju Paddyja Chayefskega za oder priredil Lee Hall, je v Slovenskem mladinskem gledališči režiral Matjaž Pograjc. Zgodba je torej znana. Odvija se v 70. letih na izmišljeni tv-mreži, ki se sooča s slabo gledanostjo in nezadovoljstvom delničarjev, zato odpustijo voditelja informativnega programa. Ta v oddaji najavi, da bo zaradi tega pred kamerami storil samomor, televizija pa v dejanju vidi ogromen potencial senzacionalistične oddaje. V predstavi gledalec v dvoplanski režiji vzporedno spremlja resničnost v ozadju televizijskega studia in tisto na ekranu. Tehnično izjemno zahtevna predstava prehaja med gledališčem in filmom.

Igra je nastala po istoimenskem fimu Sidneyja Lumeta iz leta 1976, ki je prejel več oskarjev. Foto: Nejc Saje
Igra je nastala po istoimenskem fimu Sidneyja Lumeta iz leta 1976, ki je prejel več oskarjev. Foto: Nejc Saje

Film, ki ga je leta 1967 režiral Sidney Lumet, je prejel več oskarjev, med drugim tudi za scenarij. Direktor SMG Tibor Mihelič Syed je spomnil, da je scenarij zaščiten kot ameriška nesnovna dediščina; dovoljena je samo dramatizacija Leeja Halla, besedila ni dovoljeno spreminjati.

Film, ki je nastal pred pojavom spleta, socialnih omrežij in resničnostnih šovov, vse našteto po njegovih besedah v despotični maniri izjemno točno anticipira. Poleg tega je v filmu že očitno zavedanje o pomembnosti informacij, ki so jih tedaj v ZDA obvladovale multinacionalke; v Sloveniji so to politične grupacije, interes pa je enak - nadzor nad ljudstvom, pravi.

A kar je bila takrat satira, je danes tragično. Televizijo je zamenjal mobitel in vse je pravzaprav še huje.

Matjaž Pograjc

Pograjcu je bila omejitev glede možnosti spreminjanja besedila dobrodošla, saj besedilo, kot je povedal, "popolnoma deluje". Sam bi se, če bi se lotil njegovega spreminjanja, "verjetno zapletel". Govori glavnega lika, televizijskega voditelja Howarda Bealeja, so po njegovih besedah po skoraj 50 letih popolnoma aktualni. A kar je bila takrat satira, je danes tragično. Televizijo je zamenjal mobitel in vse je pravzaprav še huje, meni Pograjc.

Devetdeset odstotkov tega, kar je v igri, namreč še vedno drži,
Devetdeset odstotkov tega, kar je v igri, namreč še vedno drži," pravi Matjaž Pograjc. Foto: Nejc Saje

Devetdeset odstotkov tega, kar je v igri, še vedno drži
Po njegovih besedah je bilo za to, da je za uprizoritev predlagal igro TV-mreža, ključno zaprtje gledališča v času pandemije covida-19. "Devetdeset odstotkov tega, kar je v igri, namreč še vedno drži", pravi. Poleg tega je v času zaprtja gledališča skrbel za režijo streamov iz gledališča in tako so se stvari nekako seštele. Gledalec v dvoplanski režiji vzporedno spremlja resničnost v ozadju televizijskega studia in tisto na ekranu. Tehnično izjemno zahtevna predstava prehaja med gledališčem in filmom in tudi igralci so po Pograjčevih besedah "potisnjeni na rob".

Tehnično izjemno zahtevna predstava prehaja med gledališčem in filmom. Foto: Nejc Saje
Tehnično izjemno zahtevna predstava prehaja med gledališčem in filmom. Foto: Nejc Saje

Režiser videa Tomo Brejc je povedal, da podvojena slika - igralci so hkrati na odru in na ekranu - vzpostavlja napetost tako za igralce kot za gledalce. To so želeli izkoristiti v svoj prid, kar so dosegli s kadriranjem in svetlobo, glavna ideja za prenosom pa je bila, da omogoči globlji vpogled v igralca.

Iskanje ravnotežja v igri
Lik Howarda Bealeja igra Matija Vastl, ki pravi, da je bil največji izziv prav iskanje ravnotežja med gledališko igro in igro, kot jo prenesejo bližnji posnetki kamer, da ne deluje pretirano.

V številni zasedbi so še člani igralskega ansambla Mladinskega gledališča Ivan Peternelj, Matej Recer, Robert Prebil, Janja Majzelj/Romana Šalehar, Željko Hrs, Katarina Stegnar, Uroš Maček, Maruša Oblak ter gostje Klara Kastelec, Liam Hlede, Mitja Lovše in drugi, na posnetkih pa se jim pridružujejo Boris Kos, Dario Varga in Vito Weis.

Snemalce Svena Horvata, Vida Uršiča/Tadeja Čauševića in Jaka Žilavca bosta v živo vodila Matjaž Pograjc ali Tomo Brejc, ki je tudi režiser videa, oblikoval in programiral pa ga je Luka Dekleva. Prevod podpisuje Arko, dramaturgija je Urška Brodar, lektorica Mateja Dermelj, kostumografinja Neli Štrukelj, oblikovanje prostora je je delo Grete Godnič, glasba pa Tiborja Miheliča Syeda. Koreograf je Branko Potočan, oblikovalec svetlobe Andrej Petrovčič, zvok je oblikoval Jure Vlahovič, masko pa Tina Prpar.

Razprodana premierna predstava v spodnji dvorani SMG se bo začela ob 19.30. Razprodana je tudi jutrišnja predstava. TV-mreža je na sporedu še v petek in soboto ter prihodnji teden v ponedeljek in torek.

Premiera predstave TV-mreža v SMG