Ob dvajsetletnici delovanja bodo priredili VNeselico, na kateri bo, kot napovedujejo, "veliko muzike in veliko popevkarjev, ki se bodo odlično pretvarjali, da znajo nekaj zapeti". Nastopili bodo Uroš Kaurin, Tomaž Grom, Kristina Aleksova Zavašnik, Katarina Stegnar, Nataša Živković, Barbara Kukovec, Rok Kravanja, Loup Abramovici, Vito Weis, Grega Zorc, Barbara Matijević, Boris Kadin, Marko Mandić, Anita Wach in veliki zbor Vie Negative. Sodelovali bodo tudi glasbeniki, "ki vejo, kaj delajo", kot so zapisali, in sicer Polona Janežič, Vid Drašler, Jošt Drašler, Matic Mikola, Eduardo Raon in Tomaž Grom.

Via Negativa, Satya Bhabha & Jonathan Bonnici: Resnična zgodba. Foto: Via Negativa
Via Negativa, Satya Bhabha & Jonathan Bonnici: Resnična zgodba. Foto: Via Negativa

Kot so zapisali v društvu, že 20 let hodijo po robu, prestopajo meje, rinejo z glavo skozi zid. "Leta 2002 smo začeli z Jezo in naslednjih šest let vrtamo po grehih. In ko so že vsi mislili, da smo Out – Ne! Naslednja tri leta z užitkom premetavamo gnoj v lastnem hlevu. Via Nova – znova in na novo Via Negativa. Ne, zlepa ne nehamo. Nočemo. Ne! Naslednjih deset let Negativa rešuje Nerazrešljivo. Vnaprej vemo, da nam ne bo uspelo. Ampak smo trmasti. Radi sprejemamo tvegane stave. Tega si ne damo vzeti. In hej, po 20 letih nas je čedalje več neprilagojencev, nekonformistov, Negativcev", so svojih prvih 20 let delovanja povzeli pri Vii Negativi."

Via Negativa: 365padcev. Foto: Marcandrea/Marcandrea
Via Negativa: 365padcev. Foto: Marcandrea/Marcandrea

Via Negativa s sedežem v Ljubljani pod umetniškim vodstvom režiserja Bojana Jablanovca deluje od leta 2002. Zamišljena je kot platforma za raziskavo, razvoj in produkcijo sodobne scenske umetnosti.

V prvi vrsti se Via Negativa posveča produkciji sodobne scenske umetnosti, organizaciji delavnic in izobraževanje v obliki laboratorijskega dela v programu Via Negativa Lab.

Čisti performans – Jaka Lah, 2009. Foto: Via Negativa
Čisti performans – Jaka Lah, 2009. Foto: Via Negativa

Via Negativa je projekt odprtega tipa, kar pomeni, da ni skupina z omejenim številom stalnih članov. Ime prevzema iz pojma negativne teologije. Ta ob predpostavki, da je pojem božjega človeškemu umevanju nedosegljiv, poskuša k razumevanju pojma pristopiti po negativni poti, torej prek tega, kar Bog ni oziroma ne more biti. Koncept izhaja iz poznega petega stoletja, v svojih zapisih ga je razvijal predvsem Dionizij Areopagit, v gledališče pa ga je uvedel poljski režiser in reformator Jerzy Grotowski. Tako je poimenoval metodo urjenja, s katero naj bi igralec odkrival in premagoval ovire, ki mu preprečujejo, da bi dosegel psihofizično skladnost. Vendar niti teološka vprašanja niti igralske tehnike niso področja interesa Vie Negativa. Via negativa pri delu Vie

Negative pomeni redukcijo uprizarjanja na razmerje med gledalcem in izvajalcem, ki pomaga razumeti, kaj je oziroma kaj ni bistvo tega razmerja.