Za žlahtno komedijantko je žirija izbrala Tamaro Avguštin, za žlahtnega komedijanta pa razglasila Staneta Tomazina; žlahtni režiser je postal Juš A. Zidar. Žlahtno komedijsko pero letos ni bilo podeljeno, so sporočili iz Gledališča Celje.

"Žlahtnost uprizoritve Paloma se kaže v uigranosti vseh gledaliških elementov in v precizno odmerjeni uporabi komičnih sredstev, ki nikoli ne zapadejo v banalnost. Ti tvorijo prepričljivo in domiselno celoto, ki se ji kljub grenki življenjskosti fabule iskreno nasmejemo." Foto: Željko Stevanović

Predstava Paloma se naslanja na resnično zgodbo o tovarni Paloma – Sladkogorska, ki je proizvajala higienski papir za vso nekdanjo Jugoslavijo in ki je bila razlog, da se je okoli nje razvilo naselje. Mlada ekipa ustvarjalcev se je lotila razmisleka o nostalgičnosti za socialističnim obdobjem, za spominom, vpisanim v generacije, ki so ga okusile, in tiste, ki ga niso.

Obe igralski nagradi ostali v ekipi Palome
Tamara Avguštin
je naziv žlahtna komedijantka prejela prav za vlogo Potnice in Delavke v Palomi Brine Klampfer in Kaje Blazinšek v izvedbi Slovenskega mladinskega gledališča, Akademije za gledališče, radio, film in televizijo (AGRFT) in KUD-a Krik.

Po mnenju žirije je interpretativno natančno in poglobljeno izoblikovala lika Potnice in Delavke tovarne Paloma. Pri tem ji dialekt kot eno glavnih sredstev komičnosti uprizoritve ni služil kot element hipne zabave, temveč kot identitetni gradnik dodelanega večplastnega karakterja, s katerim je nemalokrat krmarila celotno uprizoritveno dogajanje, večinoma v uigranem tandemu z Umetnikom in Delavcem Staneta Tomazina.

Tako Tamara Avguštin kot tudi Stane Tomazin sta žlahtna komedijanta postala zaradi svojih vlog v Palomi. Foto: Željko Stevanović
Tako Tamara Avguštin kot tudi Stane Tomazin sta žlahtna komedijanta postala zaradi svojih vlog v Palomi. Foto: Željko Stevanović

"Igralka v svoji interpretaciji ne pretirava, temveč komičnost dozira z občutkom tako za žanr kot tudi za gledalca, uprizoritvenega materiala pa se loteva s svežino, subtilno duhovitostjo in pristno zanesenostjo, ki njeno kompleksno igro in nastop delata žlahtna," še piše v obrazložitvi.

Dialekt – a ne kot sredstvo cenene zabave
Stane Tomazin
je nagrajen za vlogo Umetnika in Delavca v isti komediji. Po mnenju žirije je s preudarno odmerjenimi igralskimi izrazili, zlasti z iskrivim, dodelanim in pretanjenim gibom ter z natančno odmerjeno narečno dikcijo, ki nikoli ne zdrsne v banalnost ali ceneno komiko, v Palomi ustvaril obča lika Umetnika in Delavca.

"Oba sta posebej izstopajoča in polnokrvna v briljantnem dvojcu z likoma Potnice in Delavke Tamare Avguštin. Čeprav brezimna, sta lika, ki ju je ustvaril Tomazin, vse prej kot tipska ali karikirana, temveč sta prežeta s toplino in z bistroumnim uvidom v usodo malega človeka, empatična, radoživa in polnokrvna, predvsem pa žlahtno smešna," je zapisala strokovna žirija, ki so jo sestavljali Tina Mahkota, Kaja Novosel in Peter Petkovšek.

Juš A. Zidar je žirijo prepričal z režijo absurdno tragične komedije o norostih našega časa Pošta Drame SNG-ja Maribor. V predstavi je prikazal svež in nepričakovan režijski koncept, ki se odlikuje predvsem z iskanjem specifične, absurdno obarvane prizme, skozi katero se učinkovito lomijo podobe likov onemogočenih poštnih uslužbencev in njihovih neuresničenih fantazij.

"Absurdna tragična komedija" Pošta (2019) je je postavljena na poštni urad, ki je včasih služil kot komunikacijski center, danes pa je samo še eden od členov v verigi prenasičene potrošniške obsedenosti. Foto: Damjan Švarc/SNG Maribor

Svet "začaranega sistema, ki je namenjen le še samemu sebi", je Zidar spretno vzpostavil z uporabo natančnega giba, arhitekturne prisotnosti na odru in simbolne moči prostora, s tem pa naredil odločen korak naprej proti tipu komedije, ki deluje prek subtilnega, počasnega in blagega, navaja žirija.

Večer v znamenju Palome
Predstava Paloma je prejela tudi naziv žlahtna komedija. Žlahtnost uprizoritve se po mnenji žirije kaže v uigranosti vseh gledaliških elementov in v precizno odmerjeni uporabi komičnih sredstev, ki nikoli ne zapadejo v banalnost. Ti tvorijo prepričljivo in domiselno celoto, ki se ji kljub grenki življenjskosti fabule iskreno nasmejemo.

"Ob tem predstava ne poskuša moralizirati niti ne vsiljuje vsesplošnih resnic in aktualističnih klišejev, temveč razgibano korespondira z občinstvom – še najbolj takrat, ko razgalja nevralgične točke današnjega prostora in časa. Paloma ne išče bližnjic z instanthumorjem, prilepljenim na etiketo narečja ali na enostranske interpretacije sladkogorskih likov, ampak dokumentarno osnovo in spominsko gradivo, iz katerih izhaja, premišljeno nadgradi in ustvari svoj fiktivni svet, v katerem vešče raziskuje večpomenskost komičnih nians malega kraja," še piše v obrazložitvi.

Jurčičeva satirična humoreska Kozlovska sodba v Višnji Gori spregovori o odnosih v majhni skupnosti, podkupljivosti, tožarjenju, sprenevedanju in koristoljubju. Foto: SLG Celje/Jaka Babnik
Jurčičeva satirična humoreska Kozlovska sodba v Višnji Gori spregovori o odnosih v majhni skupnosti, podkupljivosti, tožarjenju, sprenevedanju in koristoljubju. Foto: SLG Celje/Jaka Babnik

Glas ljudstva je izbral ...
Žlahtna komedija po izboru občinstva je postala predstava Kozlovska sodba v Višnji Gori Gledališča Celje v režiji Luke Marcena. Strokovna žirija je ob tem zapisala, da je predstava s premišljenimi režijskimi izhodišči, z dodelano koreografijo in z glasbenimi točkami igralcem omogočila ustvariti osupljivo razigran spoj situacijske komike in besednega humorja ter vdihnila pronicljivo svežino predlogi slovenske literarne klasike.

Žirija za podelitev nagrade žlahtno komedijsko pero pa je soglasno odločila, da nagrade letos ne podeli. Na razpis je prispelo 17 besedil, štiri besedila je izločila zaradi nespoštovanja načela anonimnosti.