Največje Veličkovićevo platno, razstavljeno v Slovenj Gradcu, meri dva in pol krat sedem metrov. Foto: Koroška galerija likovnih umetnosti
Največje Veličkovićevo platno, razstavljeno v Slovenj Gradcu, meri dva in pol krat sedem metrov. Foto: Koroška galerija likovnih umetnosti

Najsi dosežemo katarzo s pravim trpljenjem ali posredno skozi umetnost (katarzičen učinek umetnosti je poudarjal že Aristotel), je to začimba življenja, ki omogoča preporod in vnaša v življenje nove moči. Umetniki, ki so sposobni pri ljudeh vzbuditi občutenje katarze, še več, sposobni so ustvariti njeno vizualizacijo, postanejo posredniki in pričevalci človekovega iskanja smisla.

iz razstavnega kataloga
Jožeta Tisnikarja slogovno opredeljuje "temni modernizem". Foto: Koroška galerija likovnih umetnosti

Razstava je del programa EPK-ja in bo v Slovenj Gradcu na ogled do 31. julija.

Impozantne dimenzije
Naslov razstave so si v galeriji izposodili pri enem izmed Veličkovićevih ciklov, ki "zarisuje apokaliptična stanja življenja", je razložila kustosinja razstave Milena Zlatar. V Koroški galeriji likovnih umetnosti bo Veličković, ki že od 60. let 20. stoletja živi in ustvarja v Parizu, predstavljen s 23 deli izjemno velikih formatov, največja slika meri kar 2,5 krat sedem metrov.

Veličković je v Slovenj Gradcu prvič razstavljal v okviru skupinske razstave sodobne srbske umetnosti že leta 1962, pozneje je v 80. letih na Koroškem sodeloval še na eni veliki mednarodni razstavi, tokrat pa se po besedah Zlatarjeve prvič predstavlja s tolikšnim številom del.

"Seizmolog človeških gonov"
"Težko bi rekli, da je Vladimir Veličković srbski ali jugoslovanski umetnik. To je umetnik svetovnega formata," meni Zlatarjeva. Dodala je, da je nosilec največjih francoskih in srbskih priznanj denar, ki ga je dobil z nagradami, namenil za štipendije mladih umetnikov risbe. "Veličković v sebi nosi visoko etično držo, z moralno vizijo in veličino preroka združuje ves patos življenja in smrti. Je seizmograf vseh človeških gonov, med njimi najmočnejšega - gona smrti," je še povedala kustosinja.

Poklon domačinu
Veličkovićeva dela bodo na razstavi vzpostavljala dialog s Tisnikarjevimi. Slovenskega slikarja, ki je od rojstva živel v Mislinjski dolini, opredeljuje posebna življenjska zgodba, slogovno pa temni modernizem. Bolnišnično okolje, zlasti travmatično okolje prosekture, je izoblikovalo njegovo ekspresivno figuraliko.

Zavezan je iskreni elementarnosti in nezavednim arhetipom, ki skozi minljivost dajejo vrednost življenju. Njegova čuteča človečnost nas vodi skozi krogotok življenja in smrti. Zavemo se, da je življenje krhka eksistenca in je zato pomemben vsak trenutek. Občutimo odtekanje časa, hkrati pa večnost slehernega trenutka, so o Tisnikarju zapisali v galeriji.

Žižek o Veličkoviću
Zlatarjeva je povedala še, da so v galeriji ponosni, da je, tako kot je o Tisnikarju pisal slavni švedski pisatelj Artur Lundkvist in so njegov citat uporabili za razstavo, prav za Veličkovića svoje misli prispeval slovenski filozof svetovnega slovesa Slavoj Žižek. Misli slednjega bodo objavljene v katalogu, ki spremlja razstavo. Ta bo, kot je prepričana kustosinja, izjemno odmevna doma in v tujini.

Najsi dosežemo katarzo s pravim trpljenjem ali posredno skozi umetnost (katarzičen učinek umetnosti je poudarjal že Aristotel), je to začimba življenja, ki omogoča preporod in vnaša v življenje nove moči. Umetniki, ki so sposobni pri ljudeh vzbuditi občutenje katarze, še več, sposobni so ustvariti njeno vizualizacijo, postanejo posredniki in pričevalci človekovega iskanja smisla.

iz razstavnega kataloga