Giuseppe Arcimboldo (1527-1593), ki je ustvarjal na prehodu iz renesanse v manierizem, velja še danes za enega bolj »skrivnostnih« umetnikov, saj o svojih delih ni zapustil ničesar zapisanega. V zgodovino slikarstva se je zapisal predvsem po portretih iz sadja, zelenjave, rastlinja, živali in neorganskih snovi. Veliko retrospektivno razstavo tega zanimivega italijanskega umetnika si lahko vse do 1. junija ogledate v Umetnostnozgodovinskem muzeju na Dunaju. Foto: Wikipedia
Giuseppe Arcimboldo (1527-1593), ki je ustvarjal na prehodu iz renesanse v manierizem, velja še danes za enega bolj »skrivnostnih« umetnikov, saj o svojih delih ni zapustil ničesar zapisanega. V zgodovino slikarstva se je zapisal predvsem po portretih iz sadja, zelenjave, rastlinja, živali in neorganskih snovi. Veliko retrospektivno razstavo tega zanimivega italijanskega umetnika si lahko vse do 1. junija ogledate v Umetnostnozgodovinskem muzeju na Dunaju. Foto: Wikipedia
Giuseppe Arcimboldo
Najbolj znane so gotovo Arcimboldove serije letnih časov in naravnih elementov, vendar so zanimive tudi njegove upodobitve različnih poklicev. Portret Odvetnika iz leta 1566 si je umetnik zamislil kot skupek pečenega mesa in ocvrtih rib, pri čemer k strašljivemu videzu še posebej prispeva odvetnikovo oko, ki je v resnici del oskubljenega piščanca, ki se razteza čez ves obraz. Pozornosti je vredno tudi odvetnikovo telo, natlačeno z debelimi knjigami in akti ter ogrnjeno z razkošnim plaščem. Foto: Arcimboldo.art
Giuseppe Arcimboldo
Portret kuharja razkriva tudi drugačno podobo. Robusten kuharjev obraz, ki ga sestavljajo pečene živali, se, če ga pogledamo od zgoraj navzdol, spremeni v bogato kosilo, ki ga namerava nekdo pokriti, da bi ostalo toplo. Foto: Arcimboldo.art

Italijanski slikar Giuseppe Arcimboldo velja še danes za enega najbolj nenavadnih umetnikov svojega časa. Njegovi fantastični portreti, v katerih je na edinstven način združil umetnost, znanost in naravo, v gledalcu zbujajo raznovrstna občutja, od začudenja, osuplosti do smeha. Obsežno razstavo njegovih del, ki jo označujejo tudi kot prvo veliko retrospektivo tega mojstra na sploh, je pripravil dunajski Umetnostnozgodovinski muzej (Kunsthistorisches Museum) v sodelovanju s pariškim Musee de Luxembourg. Na ogled je postavljenih okoli 150 avtorjevih različnih del, pri čemer jih je polovica v lasti dunajskega muzeja, druge pa so si izposodili iz galerije Ufizzi v Firencah, katedrale v Comu, pariškega muzeja Louvre, gradu Skokloster v Stockholmu in zasebnih zbirk. Razstavo, ki si jo lahko ogledate do 29. junija, je zasnovala kuratorica za italijansko renesančno slikarstvo Sylvia Ferino.
Predhodnik Salavadorja Dalija
Arcimboldo (1527-1593), ki je ustvarjal na prehodu iz renesanse v manierizem velja še danes za enega bolj »skrivnostnih« umetnikov, saj o svojih delih ni zapustil ničesar zapisanega. Znano je, da je za čase svojega življenja užival veliko slavo, nato kmalu utonil v pozabo, »iz naftalina« pa so ga spet potegnili surrealisti v 20. stoletju, ki so ga razglasili za svojega predhodnika. Umetnikovo domišljijo je v veliki meri občudoval tudi Salvador Dali.

Od sakralnih okenskih poslikav ...
Kot je s tančico skrivnosti obdana njegova umetnost, ostaja še danes mnogo neznanega tudi o njegovem življenju. Umetnostni zgodovinarji so šele v 20. stoletju odkrili, da Arcimboldo ni potomec plemiške družine kot so najprej domnevali, ampak milanskega slikarja Biagia Arcimbolda, ki je bil pri milanski katedrali zadolžen za poslikave oken. Oče je v svoje delo vpeljal tudi sina in Giuseppe je pri 22-letih debitiral s prvimi poslikavami. Čeprav je za katedralo ustvarjal vse do 1558. leta, je danes ohranjenih le še nekaj njegovih del iz tega obdobja. Ta nikakor ne nakazujejo avtorjevega poznejšega sloga, saj sledijo smernicam upodabljanja svetnikov tega časa.

... do fantastičnih portretov
Še vedno ni znano, zakaj je prišlo do tako izrazitega preobrata v njegovem slikarstvu, ki so ga mnogi označili za ekscentričnega, nekateri umetnostni zgodovinarji menijo, da so nanj med drugim vplivala dela nizozemskih slikarjev Boscha in Brueghla ter nemškega renesančnega umetnika Griena, pa tudi Leonarda da Vincija in slike Rabelaisovega romana Gargantua in Pantagruel. Arcimboldovi portreti ljudi, na katerih obraz zgrajujejo sadje, zelenjava (odtod tudi oznaka »vitaminski« portreti), različno rastlinje, živali ali celo tako vsakdanje stvari, kot so knjige in hrana, so edinstveni. Kljub, lahko bi rekli, banalnim sestavinam, se v ozadju naslikanih podob skrivata hvalnica in poveličevanje treh različnih cesarjev, ki jim je služil. Cesar kot predstavnik mikrokozmosa, vlada državi in majhnemu človeku, hkrati pa kraljuje vesoljnemu svetu. Štirje letni časi predstavljajo nespremenljiv ritem sveta in takšna bo tudi vladavina Habsburške dinastije. Arcimboldove manieristične alegorije so vedno nastajale z mislijo, da so celoten planet, človeštvo, živali in rastline eno.

Dvorni slikar treh cesarjev
Leta 1562 se je Arcimboldo končno odzval povabilu cesarja Ferdinanda I. in se odpravil v Prago. Postal je njegov dvorni slikar, po njegovi smrti pa je v isti službi ostal še pri njegovem sinu Maksimiljanu II. in njegovem nasledniku Rudolfu II. Vsi trije so bili veliki ljubitelji Arcimboldovih del in ga zanje tudi bogato nagrajevali.

Organizator spektakularnih dvornih prireditev
Umetnik pa ni bil zadolžen le za slikanje portretov vladarske družine, pač pa je cesarjem služil tudi kot organizator slavnostnih dvornih dogodkov, kot so bile poroke, kronanja, obiski pomembnih tujih vladarjev in viteški turnirji. Zasnoval je vse, od scenografije, kostumografije nastopajočih do raznih rekvizitov in pri tem vedno znova pokazal svojo neizčrpno domišljijo. Za prihod cesarja Maksimiljana II. na Dunaj si je omislil celo slone. Med vladavino cesarja Rudolfa II pa mu je ta zaupal tudi skrb za t. i. sobo čudes. Rudolf je bil namreč vnet zbiralec vsega, kar so takrat pojmovali kot eksotično in Arcimboldo je skrbel za to, da so v njegovo sobo z vseh celin vseskozi prihajali primerki »nenavadnih« nagačenih živali, eksotičnih rastlin, mumije in raznovrstni predmeti. Živali in rastline je skrbno proučeval tudi sam, kar je razvidno iz njegovih del.

Leta 1585 je Rudolfa zaprosil za odpust, saj je starost življenja želel preživeti v domovini. Rudolf mu je dve leti pozneje željo izpolnil, vendar s pogojem, da bo še vedno ustvarjal zanj. Arcimbolda je bogato nagradil in njegovi družini dodelil plemiški naziv. Umrl je leta 1593 in kljub slavi, ki jo je doživljal za čase svojega življenja, kmalu utonil v pozabo. V 17. in 18. stoletju ga skoraj niso omenjali, iz pozabe ga je spet potegnil Carlo Casati, o njem je napisal monografijo, in v 20. stoletju surrealisti, ki so ga razglasili za svojega predhodnika.
Kristina Sluga

Arcimboldo naj bi naslikal štiri serije letnih časov, pri čemer je prva nastala 1563. leta za časa cesarja Ferdinanda I. Umetniška zasnova teh slik je bila popolnoma edinstvena in je položila temelje za njegov nadaljnji uspeh. Vse nadaljnje serije so sicer zelo podobne prvi, vendar se razlikujejo v podrobnostih. Štiri portrete letnih časov je Arcimboldo zasnoval tako, da so vsi naslikani iz profila, pri čemer zima zre v pomlad in poletje v jesen. Tako je simboliziral razmerje, ki vlada med letnimi časi. Na sliki je podoba Pomladi iz leta 1573. Če sliko pogledamo z razdalje, lahko opazimo, da se za neštetimi cveticami skriva obraz mlade ženske z milim nasmeškom, njen nos je popek lilije, uho pa cvet tulipana. Foto: Wikipedia
Alegorija zime iz leta 1573 predstavlja zadnjo v seriji letnih časov. Čeprav je v celotni seriji podpisano le Poletje, je med slikami toliko podobnosti, da o avtorstvu del ne more biti dvoma. Zima je v skladu z letnim časom upodobljena kot star drevesni štor z razpokanim lubjem, ki asociira na zgubano starčevsko kožo, medtem ko se njegova brezzoba usta, ki jih predstavlja goba, krivijo nad brado, polno bradavic. Kljub mrakobni podobi ne bi mogli trditi, da iz slike veje le hlad, ampak tudi toplota, saj čisto v ospredju iz veje visita pomaranča in limona, ki s svojo barvitostjo pričarata vsaj malo topline. Foto: Wikipedia
Tudi alegorija Poletja je v celoti upodobljena iz različnih vrst sadja in zelenjave. Bližji pogled nam na gospodovem ovratniku razkrije podpis avtorja, na rami pa je vtisnjena letnica nastanka slike: 1573. Foto: Wikipedia
Jesenskega možakarja si je Arcimboldo zamislil kot spoj že malce razpadlega lesenega čebra, ki ga skupaj drži nekaj vrbovih vej, iz njega pa moli glava. Gospodov gomoljast nos upodablja kar zrela hruška, nabrekla lica sočno jabolko, brado granatno jabolko in uho velika goba. Možakovo uho krasi počena figa, ki predstavlja uhan. Lasje pa so preplet rdečega in zelenega grozdja, buče ter listov vinske trte. Bogastvo različnega sadja nas spominja na bogastvo narave v tem letnem času. Foto: Wikipedia
Poleg serije letnih časov je najbolj znana Arcimboldova serija štirih naravnih elementov. Na sliki je upodobljena alegorija zraka, ki jo je avtor naslikal z velikim številom ptic, izmed katerih pri večini vidimo le njihovo glavo. Vseeno pa lahko, vsaj na portretirančevem obrazu, prepoznamo nekaj pernatih domačih živali, med njimi gos, petelina, purana in fazana, medtem ko bo bolj pozorni opazovalec na sliki razbral tudi odprt račji kljun, ki predstavlja možakovi očesni veki. Arcimboldova serija naravnih elementov skriva tudi nekaj simbolov habsburške dinastije, kot sta na tej sliki orel in pav v ospredju. Foto: Arcimboldo.art
Alegorija ognja je izredno zanimiva zato, ker je na njej Arcimboldo upodobil različne vrste ognja, vse od majhnega plamena oljne svetilke, malo močnejšega plamena sveče do njegove rušilne moči, ki jo ponazarjajo topovi in puške. To delo izmed vseh naravnih elementov najbolj simbolizira avstrijsko cesarsko družino. Goreči mož ima okoli vratu obešeno zlato verigo, ki je predstavljala enega najbolj pomembnih redov tistega časa, na spodnjem robu slike pa lahko na njegovi obleki opazimo tudi dvoglavega orla, prav tako simbol svetega rimskega cesarstva, medtem ko topovi in puške simbolizirajo veliko vojaško moč cesarstva, ki je bilo ravno takrat v vojni s Turčijo. Foto: Arcimboldo.art
Alegorija Zemlje je nastala okoli leta 1570. Podoba je sestavljena iz različnih živali, med katerimi opazimo vse od slona, leva, leoparda, jelena do opice, gazele, kamele in konja. Rogovje različnih kopitarjev na glavi simbolizira cesarjevo krono. Foto: Arcimboldo.art
Alegorija vode je tako bogata z različnimi vrstami vodnih živali, da bi bilo vse najbrž nemogoče našteti. Na sliki najdemo rake, želve, morskega psa (poglejte usta), hobotnico, školjke, tjulnja, morskega konjička, podobo dame (?) pa zaokrožata biserna ogrlica okoli vratu in biserni uhan. Kot velja za druge Arcimboldove slike, so tudi na tej živali naslikane zelo realistično, vendar brez ozira na njihovo dejansko velikost. Mogoče se zdi na prvi pogled slika zaradi množice živali kaotična, vendar je impresija kaosa le površinska. V harmoniji prepletene živali so tudi hvalnica cesarju Maksimiljanu, saj le zaradi njegovega dobrohotnega vladanja ljudje živijo v miru in harmoniji. Foto: Arcimboldo.art
Slika, nastala leta 1590 ali 1591, predstavlja habsburškega cesarja Rudolfa II v podobi Vertumnusa, rimskega boga letnih časov, vegetacije in rasti. Rudolf je v celoti sestavljen iz čudovitega sadja, rož in zelenjave ter predstavlja štiri letne čase. Slika velja za najboljši umetnikov portret, posvečen cesarju. Harmonija naslikanega življa pa simbolizira cesarja, ki vlada v harmoniji. Foto: Wikipedia
Portret Knjižničarja iz leta 1566 je eden izmed tistih, ki upodabljajo različne poklice. Umetnostni zgodovinar Benno Geiger ga je opisal kot »triumf abstraktne umetnosti v 16. stoletju« in dodal, da ne pozna nobene druge bolj domiselne umetnine, ki bi se bolj približala sodobni umetnosti tega časa. Arcimboldo je vedno težil k temu, da je posamezne predmete naslikal čim bolj realistično in v klasični slikarski tradiciji posnemanja narave, vendar pa jim je dodelil človeške podobe. Foto: Wikipedia