Koliko se večplastna realnost New Yorka, ki ga je Diego Rivera naslikal v 30. letih 20. stoletja, zares razlikuje od podobe velikega jabolka danes? Foto:
Koliko se večplastna realnost New Yorka, ki ga je Diego Rivera naslikal v 30. letih 20. stoletja, zares razlikuje od podobe velikega jabolka danes? Foto:
Diego Rivera
Kmečki vodja Zapata je edina slika, ki jo je Moma obdržala, na njej pa je slikar upodobil mehiškega upornika Emiliana Zapata, ki v rokah drži uzdo belega konja. Rivera je delo zasnoval na delu italijanske renesanse. Foto: Reuters
Diego Rivera
Ena iz serije slavnih fresk je tudi tale, naslovljena Upor. Foto: Reuters

V New Yorku, kjer je jeza zaradi takšnih razlik te dni toliko večja, so razstavili pet fresk, ki jih je verjetno najbolj znani slikar mehiškega muralizma naslikal v letih 1931-1932 prav za Momo. Ta je dela, z izjemo enega samega, prodala, znova pa jih pod svojo streho zbrala na razstavi Diego Rivera, freske Muzeja moderne umetnosti, ki bo na ogled do 14. maja. Gre za slikarska dela, ki so danes aktualna prav toliko kot v času nastanka. "Pri Riveri je zanimivo to, kako daljnovidna so bila njegova opažanja New Yorka pred 80 leti."
Diego Rivera med Rockefellerjem in Leninom
Transport del ni bil zahteven zgolj zaradi zavarovanja, ampak je tudi teža dodala svoje. Freska Zamrznjeno premoženje, na primer, tehta kar 700 kilogramov, v New York pa so jo prenesli iz Muzeja Dolores Olmedo v Ciudadu de Mexico. Slika je razdeljena v tri pasove. V vrhnjem občudujemo impresivno silhueto vrtoglavih newyorških nebotičnikov, pod to stavba z dvokapno streho, kjer po tleh drug poleg drugega ležijo neprepoznavni brezdomci in čisto spodaj je pod zemljo skrbno skrit prostoren bančni sef, ob katerem čaka elegantno oblečena dama z starejšim moškim, ki spominja na Johna D. Rockefellerja jr.
Razstava sledi tudi umetnikovim vezem z družino Rockefeller, ki mu je za svoj tedaj še gradbišču podoben slavni center naročila delo Mož na križišču. Družina seveda z delom ni bila zadovoljna, še več, leta 1934 je naročila njegovo uničenje, saj Rivera ni uslišal njihove zahteve, da s freske odstrani podobo sovjetskega voditelja Vladimirja Lenina.
Oktobra zlom borze, novembra odprtje Mome
Iz rodne Mehike so prepeljali še freski Električna moč in Upor, ki sta se v ZDA znova združili s skoraj sočasno nastalima freskama Kmečki voditelj Zapata in Indijanski bojevnik.
Na eni strani umetnikov odnos do ZDA, na drugi strani s Sovjetsko zvezo, ki ga slika 45 akvarelov, nastalih med njegovim bivanjem v Moskvi v letih 1927 in 1928. Zanimivo je prav tam srečal in razvil odnos s prvim direktorjem Mome Alfredom H. Barrom. Leto pozneje je Moma odprla vrata in Barr je tisti, ki je Rivero povabil k slikanju pričujočih del za prostore muzeja.