"Soba neskončnosti" je del retrospektivne razstave Yayoi Kusame; na vstop vanjo so Newyorčani čakali tudi po osem ur. Foto: Reuters
Med dvajsetimi najpriljubljenejšimi razstavami zadnjega leta je bila tudi Magrittu posvečena "Skrivnost vsakdanjega", ki jo je gostila newyorška MoMA. Foto: Reuters
Narodni muzej v Tajpeju je organiziral tri najbolj obiskane razstave v letu 2014. Več kot 12 tisoč obiskovalcev na dan si je ogledalo slike in kaligrafije Tanga Jina (1470–1524), to je bila tretja v seriji štirih razstav, posvečenih velikim umetnikom dinastije Ming. Foto: Reuters

Prepoznavne pikaste skulpture in zrcalne inštalacije, po katerih prepoznamo dela Yayoi Kusama, so očitno magnet za množice: na njeno potujočo razstavo se je povprečno zgrinjalo po devet tisoč obiskovalcev na dan, kar pomeni, da so bile umetničine razstave najbolj obiskane v lanskem letu.

Zanimivost: ista raziskava je pokazala še, da je bilo med vsemi samostojnimi razstavami, ki so jih v zadnjih šestih letih postavile večje ameriške galerije, kar 73 % posvečenih moškim umetnikom. V tem obdobju so imeli Andy Warhol, Ellsworth Kelly in Jasper Johns po sedem različnih razstav vsak, nobena ženska pa ni vpisala več kot štirih (toliko jih je imela Kara Walker).

Revija The Art Newspaper je tudi uradno objavila deseterico najbolj obiskanih razstav v letu 2014, ki ga je krstila za "Kusamino leto". Postavitev Infinite Obsession je na turneji po Srednji in Južni Ameriki namreč videlo več kot dva milijona ljudi.

"Kusama je edina umetnica, ki jo predstavljamo, ki gre v promet na vseh celinah. Zelo unikatna je, kar se tiče njene kredibilnosti v umetniškem establišmentu, obenem pa je silno priljubljena tudi med širšimi množicami," je komentirala Victoria Miro, umetničina britanska agentka.

Med dvajsetimi najpriljubljenejšimi razstavami leta so bile kar tri Kusamine, in sicer tiste v Riu de Janeiru, Sao Paulu in Brasilii (na dan jih je videlo med 7.957 in 8.936 obiskovalcev na dan). Za primerjavo: razstava Jeffa Koonsa, ki je bil na ogled v muzeju ameriške umetnosti Whitney, je na dan naštela po 3.869 ljudi.

Princesa pik
Kusama, ki že od leta 1977 dalje prostovoljno živi v psihiatrični ustanovi v Tokiu, je zaslovela v šestdesetih, ko se je pojavila v umetniških krogih, iz katerih sta vstala že Andy Warhol in Claes Oldenberg. Umetnica, ki ima ključno mesto v zgodovini poparta in avantgarde, med drugim tudi avtorica 18 romanov in več seksualno naelektrenih "happeningov", je danes tako rekoč obraz globalizacije v sodobni umetnosti. Leta 2013 so ljudje v New Yorku v vrstah stali tudi do osem ur, da so prišli na vrsto za 45 sekund v eni od njenih "sob neskončnosti", sestavljenih iz igre svetlobe in ogledal. Še pred tem, leta 2012, je bila silno oblegana tudi njena razstava v galeriji Tate Modern.

Kaj pa v zadnjih šestih letih?
Druga najpriljubljenejša samostojna razstava v zadnjih šestih letih je bila retrospektiva Marine Abramović v newyorški MoMI. Nekaj več kot sedem tisoč ljudi na dan se je zgrinjalo gledat umetnico, ki je nepremično sedela za mizo v galeriji. Posekal jo je le še Richard Serra, čigar monumentalne skulpture so v MoMO v letu 2007 na dan pripeljale po 8.585 ljudi.

Statistika včasih na laž postavi tudi predpostavko, da množice pritegnejo samo zelo znana imena. Pod četrto najbolj obiskano razstavo v zadnji šestletki je podpisana Švicarka Pipilotti Rist, ki je v MoMI (tam je bilo kar 17 od 20 najbolj obiskanih razstav!) razstavljala leta 2008.

The Art Newspaper ugotavlja, da ima moški umetnik, ki ga zastopa eden od večjih svetovnih trgovcev z umetnostjo (Gagosian, Hauser & Wirth, David Zwirner idr.), približno sedemkrat več možnosti, da dobi samostojno razstavo, kot ženska v istih okoliščinah. V tej luči je Kusamin dosežek najbrž še toliko večji.