Foto: Slovenski etnografski muzej (SEM)
Foto: Slovenski etnografski muzej (SEM)

Razstava začenja svojo večletno pot po svetu prav v SEM-u in slovenskemu občinstvu prvič razkriva edinstveno japonsko kulturo yōkaija o nadnaravnih skrivnostnih bitjih oziroma pošastih, upodobljenih na zvitkih in lesoreznih tiskih nishiki-e ter v drugih medijih.

Yōkaiji, ki so se porodili iz bujne domišljije prednikov, so močno zaznamovali ljudi, se širili in prenašali z ustnim izročilom, s pisnimi viri in slikami ter se ohranili do danes. Podoba yōkaijev kot strašljivih bitji, ki se jih je treba izogibati, se je preobrazila v podobo neškodljivih, prijaznih bitij. Ljudje so se jih postopoma navadili in začela so jih zabavati.

Rdeča nit razstave je spreminjanje upodobitev yōkaijev od strah vzbujajočih pošasti do vse bolj prijaznih in očarljivih ter širšemu občinstvu domačih bitij. Foto: Slovenski etnografski muzej (SEM)
Rdeča nit razstave je spreminjanje upodobitev yōkaijev od strah vzbujajočih pošasti do vse bolj prijaznih in očarljivih ter širšemu občinstvu domačih bitij. Foto: Slovenski etnografski muzej (SEM)
Sodelovanje SEM-a z Japonsko traja že več kot dve desetletji

Od leta 2000 je v SEM-u gostovalo več razstav: Zmaji in vrtavke (2000), Svilena mavrica (2000), Japonske lutke (2007), V duhu japonske tradicije: Matsuri (2017) ter številne druge prireditve.

SEM kot varuh zbirk iz drugih celin sveta med drugim hrani tudi dragoceno Kosovo zbirko japonske umetnosti, odkupljeno od zbiralca Frančka Kosa v letu 2001. Obsega 23 slik na svili in papirju in nekaj zvitkov iz obdobja med 17. in 20. stoletjem. Kosovo japonsko zbirko je SEM predstavil javnosti na razstavi pozimi leta 2002.

Fantastika in domišljija
Razstava bo prikazala upodobitve fantastičnega in nadnaravnega sveta, ki ga naseljujejo nenavadna imaginarna bitja, in sicer s številnimi replikami zvitkov, starih ilustriranih knjig in lesoreznih tiskov, ki so brokatne slike oziroma vrsta večplastnega in večbarvnega tiska.

Osredotoča se predvsem na zvitke in lesorezne tiske iz obdobja edo (od 17. do 19. stoletja našega štetja) in je razdeljena na štiri dele: Spektakularni svet yōkaijev na zvitkih, Slikoviti svet yōkaijev, Yōkaiji in igre ter Yōkaiji danes. Rdeča nit je spreminjanje upodobitev yōkaijev od strah vzbujajočih pošasti do vse bolj prijaznih in očarljivih ter širšemu občinstvu domačih bitij.

Groteskna bitja
Yōkai je japonska beseda, sestavljena iz yo in kai in pomeni čuden, skrivnosten, sumljiv, čarovniški, strašljiv. Yōkaije bi lahko opisali kot plod domišljije, ki izvira iz človekovega strahu in groze pred neobvladljivo naravo in neznanimi, iz teme prežečimi prezencamiod tod njihov nenavadni, groteskni videz, ki lahko ob ogledu razstavljenih del marsikoga preseneti.

V časih, ko še ni bilo svetlobnih naprav, so ljudje čutili nekakšno skrivno prisotnost v prostrani temi, ki jim je preprečevala, da bi se podali v njen svet. Ljudje, ki so živeli v sožitju z naravo, so občutili njeno skrivnostno moč, ki je presegala človeški razum in znanje. Domnevno je to sčasoma pripeljalo do nastanka yōkaijev.

Najznamenitejši zvitek je Nočna parada stotih demonov (imenovana Hyakki Yagyō) v obliki popisanega in poslikanega zvitka, ki je upodobitev divje horde yōkajijev. Nastajal je v neštetih različicah od srednega veka dalje in je bil najbolj priljubljen zvitek v obdobju edo. Z množično proizvodnjo, ki jo je omogočil postopek tiskanja, se je s podobami yōkaijev seznanil širši krog ljudi.