Rezultat akcije, v kateri so sprehajalce spodbujali, naj plakate fotografirajo, bodo v podobi videomontaže fotografij na ogled v projektnem prostoru Aksiome. Foto: Aksioma
Rezultat akcije, v kateri so sprehajalce spodbujali, naj plakate fotografirajo, bodo v podobi videomontaže fotografij na ogled v projektnem prostoru Aksiome. Foto: Aksioma
Kolektivna akcija Be Shareful

S Ćosićevimi besedami umetnika v brezplačnem mednarodnem digitalnem projektu, katerega del je tudi socialno-umetnostni dogodek, ki je potekal v projektnem prostoru Aksiome, "korigirata deficit v umetnostnem sistemu - to je komunikacija in sodelovanje med institucijami".
Brezplačen prenos je 'smrt' za projekt
Po besedah Vuka Ćosića sta z Janšo kot starejša in ugledna novomedijska umetnika zaznala, da sta spoštovana preddigitalna umetnika Gilbert & George naredila katastrofalno napako s projektom iz leta 2007, ko sta prek spleta ponudila v last gledalcem dokumentarne nanizanke BBC umetniško delo Planed iz serije njunih kompleksnih avtoportretov. Pri brezplačnem prenosu s spleta se je njun projekt namreč tudi končal, ugotavlja Ćosić.
Njun vzgib, kot pojasnjuje, ni bil samo dobronameren, ampak čisto nežen in pokroviteljski. "Zdelo se nama je, da je tako dobrima umetnikoma treba malo pomagati in jima pokazati, kaj bi se dalo narediti, če bi deljenje vzeli resno. Zato sva si zamislila več projektov," je pojasnil Ćosić.
V Ljubljani sta decembra zagnala plakatno akcijo, v okviru katere sta delo Gilberta & Georgea razdelila na devet plakatov in jih razstavila na 27 točkah s povabilom sprehajalcem, naj jih fotografirajo in pošljejo na Aksiomo. Zbrali so nekaj fotografij, poleg tega pa bo potekala še ad hoc zbirateljska dražba med obiskovalci, ki bodo prejeli datoteke z umetnino Gilberta & Georgea. Nocoj bodo predstavili videomontaže zbranih del.
Za dialog potrošnikov v krogotoku umetnosti
Od klasičnih predstavitev v galerijah in tudi pri uporabi interneta v BBC-jevi različici se akcija bistveno razlikuje po tem, da deluje umetnina Planed zdaj dvosmerno, spodbuja socialno interakcijo s sliko. Namesto dobrodelne akcije dajanja umetnine tistim, ki si Gilberta & Georga ne morejo privoščiti, spodbuja njeno deljenje - socialno igro za vsakogar. Projekt tako namesto marketinga spodbuja dialog in udeleženost potrošnikov v krogotoku umetnosti, je poudaril Ćosić.
V akcijo so vključene tudi slovenske umetnostne institucije - Muzej sodobne umetnosti Metelkova, Mednarodni grafični likovni center, Koroška galerija likovnih umetnosti Slovenj Gradec, Umetnostna galerija Maribor, Mestna galerija Nova Gorica, Obalne galerije Piran, Mestna galerija Ljubljana, Galerija sodobne umetnosti Celje in ministrstvo za kulturo, ki bodo kot novoletne donacije prejele del umetnine.
Vendar deljenje se s tem ne bo ustavilo, saj bodo umetnostne institucije umetnino lahko razstavile le tedaj, ko si bodo od drugih izposodile dele, ki si jih lastijo. Po Ćosićevih besedah je poanta, da umetnina postane cela šele takrat, ko se deli.

Kolektivna akcija Be Shareful