Jože Spacal: Mozaik Orgazem v objemu sreče, 2013 (98 x 125). Foto: Stane Seršen
Jože Spacal: Mozaik Orgazem v objemu sreče, 2013 (98 x 125). Foto: Stane Seršen
Reliefni mozaik Orgazem v erotičnih sanjah, 2013 (100x124 cm).
Jože Spacal: Reliefni mozaik Orgazem v erotičnih sanjah, 2013 (100 x 124 cm). Foto: Stane Seršen
Detajl mozaika Ustvarjalni preblisk, 2003 (90x110 cm).
Jože Spacal: Detajl mozaika Ustvarjalni preblisk, 2003 (90 x 110 cm). Foto: Stane Seršen
Jože Spacal: Od slutnje groze do erosa

Spacalovo ustvarjanje, ki se razteza med tema dvema poloma, je na ogled na Ljubljanskem gradu. Pod naslovom Od slutnje groze do erosa so razstavljena motivno različna dela, ki se razlikujejo tudi v tehnikah izdelave. Sprva je imel umetnik namen razstaviti zgolj zadnji ciklus akrilnih slik in štiri mozaike na temo erosa, a je na predlog umetnostnega zgodovinarja in likovnega kritika Milčka Komelja nabor del razširil.

Svoja aktualna dela je tako ustvarjalec povezal z deli iz starejših ustvarjalnih obdobij. "Ukvarjal sem se s televizijsko scenografijo, slikarstvom z mozaiki in z grafiko. In vsa ta dela so se ves čas mojega ustvarjanja prepletala," pojasnjuje umetnik.
Od smrti do praznika barv
Rušenje je bila tudi tema osmih kompozicij, ki jih je ustvaril po napadu na newyorška dvojčka 11. septembra leta 2011. Zanimalo ga je predvsem razmišljanje ljudi, ki so iz stolpnic skakali v smrt. Če je rušenje simbol smrti, eros predstavlja življenje. Spacalova erotična dela so znana po svoji barvitosti. Kot je dejal, je neki francoski kritik ob ogledu njegovih del v Strasbourgu zapisal, da je razstava "praznik barv". To barvitost lahko občudujejo tudi obiskovalci tokratne razstave, ki bo v treh prostorih Ljubljanskega gradu - Palaciju, Stanovski in Obhodni dvorani - na ogled ponudila okoli 100 del. Pomemben del razstave predstavlja tudi projekcija televizijske scenografije.
Komelj Spacala opisuje kot umetnika velikega življenjskega erosa, konkretnosti in jasnine, prečiščene kot po kraški burji. Izhodišče njegovega ustvarjanja je kraška pokrajina s svojo barvitostjo in neuničljivim kamnom; oboje je združil v tehniki mozaika. Obenem je umetnik po Komeljevem mnenju prisluškoval tudi dosežkom urbane civilizacije, dilemam časa z družbenimi vrenji in izzivom novih tehnologij ter kot izviren televizijski scenograf ustvarjal likovno učinkovita in hkrati simbolična prizorišča, pri katerih se je s svojimi idejami izkazal kot iznajdljiv in duhovit inovator. Umetniške instalacije so na razstavi zastopane s fotografijami, v izvirnikih pa na njej, še piše Komelj, zaživi umetnikovo poznejše grafično in zlasti slikarsko delo v akrilni in mozaični izvedbi.
V Kostanjevici na Krasu rojen slikar, mozaist in scenograf je januarja praznoval 75. rojstni dan. Svojo edinstvenost med slovenskimi likovnimi umetniki je Jože Spacal dosegel s sintezo klasičnih in sodobnih postopkov. Med letoma 1967 in 1995 je deloval kot scenograf na RTV Slovenija, kjer je pripravil več kot 300 scenografij. Slikarstvo je študiral na akademiji Brera v Milanu, v mozaiku pa se je izpopolnjeval na milanski visoki šoli za umetnost Castello Sforzesco. Velja za sooblikovalca grafične šole v Ljubljani. Sodeloval je na številnih nacionalnih in mednarodnih razstavah, za svoje delo pa bil nagrajen s številnimi nagradami.

Jože Spacal: Od slutnje groze do erosa