V kotičkih ust in oči Mona Lise je Leonardo da Vinci nanesel tudi do 40 plasti barve. Foto: EPA
V kotičkih ust in oči Mona Lise je Leonardo da Vinci nanesel tudi do 40 plasti barve. Foto: EPA
Mona Liza
Mona Liza kljub razkritju tehnike, v kateri je slikal Leonardo da Vinci, ostaja skrivnostna dama. Foto: EPA

Sliko, ki velja za najznamenitejši primer uporabe tehnike sfumato - slikanja z nanašanjem plasti barv, s čimer se ustvari učinek globine ali prosojnosti -, so pregledali z multispektralno kamero in ugotovili, da je da Vinci pri eni od plasti uporabil tehniko lazure, značilno za flamsko slikarstvo. Znano je tudi, da se je slikar s tem postopkom seznanil pri Antonellu Da Messini, italijanskem slikarju, ki je opravil dolgo potovanje po deželi Flamski.

Prva plast na flamski, naslednja na italijanski način
S kamero, ki so jo tokrat uporabili, je mogoče identificirati kar do 100 milijonov barvnih spektrov in jih natančno razločiti v posameznem barvnem nanosu, tudi če je na sliko nanešenih okoli 40 plasti, kar velja za predele okoli ust in oči na sliki Mona Lisa. Optiki so tako ugotovili, da je Leonardo Da Vinci za osnovno plast barvnega nanosa uporabil barvo, ki vsebuje mangan, kar je sicer neznačilno za italijansko slikarstvo. Šele naslednja plast je vsebovala odstotek cinobra (živosrebrov sulfid) in 99 odstotkov svinca, torej je bila naslikana v tehniki, zelo značilni za italijansko slikarstvo 16. stoletja.

Mona Lisa ostaja skrivnostna
Čeprav zdaj vemo še nekaj več o delu Leonarda da Vincija, pa Mona Lisa še vedno ostaja ena najskrivnostnejših slik. Četudi je jasno tudi, kdo je bila portretiranka, pa se množice še vedno ukvarjajo s tem, zakaj je Mona Lisin smeh tako skrivnosten. Kaj je z njim pravzaprav narobe, oziroma ali se Mona Lisa sploh smehlja.

Ob koncu velja le še nekoliko natančneje pojasniti, kaj je tehnika sfumato. Beseda izvira iz italijanskega izraza fumare - kaditi se. Prek nanašanja mnogo plasti redke in zato prosojne barve so slikarji skušali ustvariti občutek barvne globine in volumna, Leonardo da Vinci pa je sfumato opisal z besedami: "Brez linij in robov kot v dimu in prek ploskve, na kateri je fokus slike".