Iluminacije Maurizia Cattelana na beneškem bienalu. Približno dva tisoč nagačenih golobov na napisu 54. beneškega bienala je razburilo ljubitelje živali. Foto: EPA
Iluminacije Maurizia Cattelana na beneškem bienalu. Približno dva tisoč nagačenih golobov na napisu 54. beneškega bienala je razburilo ljubitelje živali. Foto: EPA
Cattelan, beneški bienale
Konj na razstavi Pop življenje v Kunsthalle v Hamburgu. V muzeju moderne umetnosti v Sydneyu je nagačen konj visel pod stropom. Verjetno ni presenetljivo, da Cattelan navdušuje tudi Damiena Hirsta, ki razstavlja živali v formaldehidu. Foto: EPA
Cattelan, beneški bienale
Trije otroci visijo z drevesa na trgu v centru Milana. Cattelan je leta 2004 ponovno šokiral Italijo. Foto: EPA

Okoli 2000 nagačenih golobov je razstavljenih v več kot desetih dvoranah osrednjega paviljona v beneških Giardinih, vključno z vhodno dvorano, kjer je na ogled delo velikega beneškega slikarja Tintoretta. Pred vhodom na razstavišče 54. mednarodnega likovnega bienala so se zbrali zaščitniki živali in pod plakatom bienala obesili napis: "Iluminacije? Bienale je narodna sramota!"

"To ni nobena iluminacija, gre za čisto temo," je Cattelanovo postavitev ocenil član organizacije "100 percento animalisti" (Stoodstotni ljubitelji živali) Paolo Mocavero.
Od kuharja in mrliškega spremljevalca …
Cattelan pa s svojimi kontroverznimi postavitvami ne burka javnega mnenja prvič. V preteklosti je javnost že preizkušal na primer s prikazi obešenih otrok in s podobo Papeža, ki ga je zadel meteorit. Maurizio Cattelan, rojen v Padovi leta 1960, umetniški samouk, je sicer pred svojim umetniškim angažmajem delal že marsikaj: kot kuhar, vrtnar, medicinski tehnik in pogrebni spremljevalec. Svoje ustvarjalno delovanje je začel z oblikovanjem pohištva za svoje stanovanje, ki ga je opisal kot "funkcionalno pohištvo z umetniškim pomenom". Danes je eden najbolj znanih italijanskih umetnikov, ki se od devetdesetih dalje pojavlja tudi v mednarodnem prostoru.
… do enega najbolj vidnih italijanskih provokativnih umetnikov
Pogosto kombinira skulpture in performans, njegova dela pa provocirajo in izzivajo meje vrednostnega sistema sodobne umetnosti s pomočjo ironije in humorja. S svojim delom subvertira pravila kulture in družbe v nenehni igri preobratov, nepokorščine in simbolne kraje, v nenehnem raziskovanju različnih materialov, kontekstov in strategij zavrača prevzemanje kakršne koli moralne ali ideološke pozicije, namesto rešitev se usmerja v reproduciranje realnosti v vsej njeni kompleksnosti ter nenehno vrta v površino umetnosti, umetnostne zgodovine, monumentalnosti in nacionalizma. Liki, ki naseljujejo Cattelanov umetniški svet, so kot nekakšni prividi v osebnem absurdnem gledališču: na glavo obrnjen policist, s stropa viseče nagačene živali, swami, ki se je zakopal v pesek.