Po besedah umetnostnega zgodovinarja Petra Krečiča se Trst lahko pohvali z umetninami svetovnega formata, pri čemer je pomembno vlogo odigrala tudi slovenska umetnost. Ta je bila del naravnega ustvarjalnega procesa tržaškega območja. Foto: MMC RTV SLO/Milos Ojdanić
Po besedah umetnostnega zgodovinarja Petra Krečiča se Trst lahko pohvali z umetninami svetovnega formata, pri čemer je pomembno vlogo odigrala tudi slovenska umetnost. Ta je bila del naravnega ustvarjalnega procesa tržaškega območja. Foto: MMC RTV SLO/Milos Ojdanić
Avgust černigoj, 1949, Žerjavi
Avgust černigoj, 1949, Žerjavi. Avgust Černigoj, eden najvidnejših predstavnikov zgodovinske avantgarde v slovenski likovni umetnosti, se je v Ljubljani predstavil pred letom dni na razstavi, ki je prekinila njegovo dolgoletno odsotnost iz prestolnice. Lanskoletno razstavo, ki je Černigoja v Ljubljano pripeljala četrt stoletja po njegovi smrti, so pripravili v okviru projekta Lipica; Černigoj je svoja zadnja leta preživel v Lipici in je tamkajšnji kobilarni zapustil svoja dela. Foto: Cankarjev dom
Tržaški slikarji
Že umetnostni zgodovinar France Stele je opozarjal na poseben pomen Trsta, ki je omogočal pogled v širši svet. Podobno kot drugi ustvarjalci tržaškega prostora - verjetno so najbolj poznani literati - so imeli tudi tržaški slikarji, vpeti v italijanski prostor, izjemen pomen za slovensko kulturno ustvarjanje. Med temi je verjetno najbolj znan Lojze Spacal. Na fotografiji njegov Zaton v Savudriji iz leta 1955. Foto: Cankarjev dom

Zrasli so v tržaškem ambientu in se razvijali pod vplivom povojnega italijanskega slikarstva med realizmom in abstrakcijo. Med letoma 1945 in 1960 je skupina vnesla v slikarstvo "kontinenta", obteženega z družbenimi in didaktičnimi nalogami, novega duha, ki je prevetril slovensko slikarstvo in v ozračje socialnega realizma pripeljal mednarodne abstraktne tokove.
V skladu s sodobnimi likovnimi naziranji so sledili strogo začrtani viziji: težili so k oblikovni dorečenosti, ki se kaže v čvrsto zajetih predmetih in pregledni likovni zgradbi, ter k enostavnemu, neprisiljenemu izražanju, včasih že blizu čistemu slikarstvu. Slikarji Milko Bambič (1905–1991), Jože Cesar (1907–1980), Avgust Černigoj (1898–1985), Bogdan Grom (1918), Robert Hlavaty (1897–1982), Avrelij Lukežič (1912–1980), Lojze Spacal (1907–2000) in Rudolf Saksida (1913–1985) so širšemu slovenskemu občinstvu postali znani v času Svobodnega tržaškega ozemlja, od leta 1947 do 1953.
Zmerni modernizem Svobodnega tržaškega ozemlja
Trst je po drugi svetovni vojni za Slovence pomenil simbol in naše drugo največje mesto, ki je ostalo zunaj matice po ustanovitvi Svobodnega tržaškega ozemlja, kljub temu pa Slovenija v okviru Jugoslavije ni pozabila na svoj narod in je pohitela z ustanavljanjem kulturnih institucij, ki so že nekoč obstajale, a jih je fašizem zatrl. Del kulturnega zagona v zamejstvu so tudi tržaški slovenski slikarji kot svojevrsten katalizator jugoslovanske prekinitve s sovjetskim kulturno-političnim modelom in odločitve za zmerni modernizem zahodne usmeritve v okviru socializma, ki so Slovence seznanjali z novostmi na področju likovne kulture.
Stilizacija, usmerjena k preprostemu človeku
Skupino slikarjev je v Trstu povezovala galerija Scorpione, kjer so lahko videli najnovejše dosežke italijanskega slikarstva in se dnevno srečevali z tržaškimi borbenimi umetniki, ki so nagovarjali predvsem Italijane. Slovenski slikarji so v tem času oživljali slovensko likovno kulturo in nagovarjali s podobami tržaškega Krasa in Istre kot simbola slovenske narodne identitete. Brezdušni akademski realizem so presegli s samoniklim ekspresionizmom in posebno stilizacijo, ki so jo nekateri imenovali primitivna, v resnici pa je šlo za obrat k preprostemu človeku, ki mu je blizu ljudska umetnost. Prizadevali so si za preseganje figuralnih usmeritev z abstrahiranjem velemestnega in kraškega ambienta vse do znaka s prijemi iz sveta sodobnih mednarodnih radikalnih umetnostnih usmeritev.
Tržaški slovenski slikarji so kot skupina večkrat razstavljali v Jugoslaviji vse do leta 1953, ko je Svobodno tržaško ozemlje prešlo pod Italijo, pa so razstavljali le še kot posamezniki.
Več kot polovica del bo razstavljenih prvič
Na razstavi v Galeriji Cankarjevega doma bo predstavljenih okoli sto del omenjenih slikarjev, pa tudi različna dokumentacija iz Slovenske študijske knjižnice v Trstu. Dela so za razstavo posodili Narodna in Moderna galerija v Ljubljani, Umetnostna galerija v Mariboru, Pokrajinski muzej Koper, Pilonova galerija Ajdovščina, Goriški muzej (Kromberk in Štanjel), iz Italije pa zbirka Finančne in delniške družbe KB1909, Zveza slovenskih kulturnih društev Trst, Slovenska kulturno gospodarska zveza Trst, Stalno slovensko gledališče Trst, Zadružna Kraška banka Trst, Slovenska študijska knjižnica Trst ter vrsta zasebnih zbirateljev iz Trsta, Gorice in le nekaj iz Slovenije. Več kot polovica del bo prvič razstavljenih in objavljenih, saj izhajajo iz javnih in zasebnih zbirk v zamejstvu.

Partnerska razstava Umetnost 20. stoletja med Italijo in Slovenijo bo od 21. 4. do 17. 6. postavljena v Salone degli Incanti v Trstu.
Partnerska razstava v Trstu
Razstavo bodo spremljala tudi predavanja o različnih aspektih slovenske manjšine v Italiji. V Salone degli Incanti v Trstu istočasno odpirajo partnersko razstavo Umetnost 20. stoletja med Italijo in Slovenijo. Predstavljena bodo dela slikarjev, ki so se v minulem stoletju uveljavili v slovenskem in italijanskem umetniškem prostoru, v Trstu in Gorici, na meji med dvema kulturnima svetovoma. Razstava zajema izbor okrog sto petdeset likovnih del, med katerimi so slike, mešane tehnike, risbe in grafike, ki so širši javnosti večinoma manj znane..