Poleg kultnih umetnikov na poti spoznamo še likovna dela manj znanih, lokalnih in izmišljenih (čeprav je verjetje v njihov resnični obstoj za popolnost doživetja nujno!) ustvarjalcev, eden izmed njih je Jure Zankič. Foto: KUD Ljud
Poleg kultnih umetnikov na poti spoznamo še likovna dela manj znanih, lokalnih in izmišljenih (čeprav je verjetje v njihov resnični obstoj za popolnost doživetja nujno!) ustvarjalcev, eden izmed njih je Jure Zankič. Foto: KUD Ljud
Malo manj kot uro trajajoča galerijska pot, ki se prične pred galerijo Vžigalica, nadaljuje v smeri Trga francoske revolucije, nato odpluje proti Gledališču Glej, naredi še rahlo vsebinsko zastranitev in se nato mimo NUK-a vrne na izhodiščno točko, košček Ljubljane pretvori v čisti umetniški presežek. Foto: KUD Ljud
Mesto – na trenutke tudi v svoji napritlehnejši podobi – se spremeni v pregledno zakladnico umetnosti, v kateri se z malo pozornosti, nekaj domišljije in veliko dojemljivosti po interakciji lahko prepoznajo vzorci pomembnih likovnih del. Foto: KUD Ljud

S projektom Pocestnica so člani KUD Ljud v zadnjih štirih letih odprli ready-made galerije v Franciji, Avstriji, Veliki Britaniji, Nizozemski, Južni Koreji in Mariboru. Te dni se je premierna otvoritev galerije izvršila tudi v Ljubljani.

Vodeni ogledi Pocestnice: 15. 6. (ob 19.00), na Muzejsko noč 21. 6. (ob 18.00 in 20.00) ter v sklopu Ane Desetnice 3. in 4. 7. (17.00 in 20.00)

Ready-made galerija Pocestnica lahko funkcionira tudi kot individualni obisk brez spremljave Ljudovega kustosa (odprta je 24 ur), a šele ob strokovnem vodenju izkušnja pridobi širšo dimenzijo, saj se galerijska dejavnost poveže še s sprotno improvizacijo in skuje se specifičen format uličnega gledališča. Dogodek ima v sami osnovi seveda začrtano ogrodje (torej galerijsko pot) in vnaprej izbrane urbane ready-made umetnine, a njihova celostna zgodba in preigravanje se v polni meri realizirajo šele prek skupinske obravnave; na eni strani skozi dejansko umestitvijo videnih razstavnih izdelkov v točno določeno zgodovinsko-umetniško obdobje/smer, ki se jo po drugi plati ironično, zajedljivo, a vselej lucidno zvrača na nivo mimobežnega, slučajnega, banalno vsakdanjega. Skozi bistro interpretacijo Pocestnica iz (sodobne) likovne umetnosti brije norce, a jo v isti sapi prikaže v njeni najžlahtnejši, uporabni in razumljivi podobi.

Malo manj kot uro trajajoča galerijska pot, ki se prične pred galerijo Vžigalica, nadaljuje v smeri Trga francoske revolucije, nato odpluje proti Gledališču Glej, naredi še rahlo vsebinsko zastranitev in se nato mimo NUK-a vrne na izhodiščno točko, košček Ljubljane pretvori v čisti umetniški presežek. Mesto – na trenutke tudi v svoji napritlehnejši podobi – se spremeni v pregledno zakladnico umetnosti, v kateri se z malo pozornosti, nekaj domišljije in veliko dojemljivosti po interakciji lahko sredi pomendranih poti, zanemarjenih vrtičkov, nevpadljivih spomenikov ter takšnega in drugačnega uličnega vandalizma prepoznajo vzorci likovnih del Maleviča, Pollocka, da Vincija in še koga. Poleg kultnih umetnikov na poti spoznamo še likovna dela manj znanih, lokalnih in izmišljenih (čeprav je verjetje v njihov resnični obstoj za popolnost doživetja nujno!) ustvarjalcev, eden izmed njih je Jure Zankič. Umetnik ustvarja zlasti v tehniki sitotisk na aluminiju, njegova dela so posejana po celem mestu in ob subtilnem pogledu nanje lahko uvidite močno umetnikovo nostalgijo po otroštvu.

KUD Ljudova Pocestnica je nepredvidljiv obisk galerije na prostem, ki ne le prepoznavne, ampak za nekatere tisočkrat prehojene ulice prikaže v luči svobodne, a z vsebinsko razgledanostjo in domišljenim dramaturškim cinizmom podkovane, interpretacije. Spreobračanje perspektive na mesto ne le kot na nemo arhitekturno ploščo, temveč kot živ organizem in reverzibilen sistem, v dogodek vključi še serijo teoretskih prebliskov; od vnosov hiperrealnosti, spektakla in resničnostnega šova vse do uprizoritvenih trikov manipulacij, kot so verjeti v izmišljeno, videti nevideno, nenadoma razumeti prej nedoumljivo.

Že tolikokrat zlorabljen, kritiziran in vendar tudi inspirativen slog ready-made lahko zaradi svoje splošne izrabljenosti in popularizacije kaj hitro zdrsne na raven reflektivne zaciklanosti že videnega. Toda vstop skozi ready-made galerijska vrata Pocestnice tokrat razpre novo in sveže obzorje ljubljanskih ulic. V (še preveč) znani urbani tempo nas Ljudovci zapeljejo v odlični kombinaciji znanja o umetnosti, taktične improvizacije in pikre zafrkancije. S tem ji uspe doseči učinek, da otipljivo in že ponotranjeno okolje ovrednotimo skozi optiko prvič doživetega prostora. Sredi (»majhne«) Ljubljane to izkustvo deluje še toliko bolj nepričakovano in fascinantno.