Valnoir, Borec, 2011. Poleg razstavljenih del iz zbirke NSK Folk Art skupine IRWIN in NSKSTATE.COM bodo predstavili tudi dokumentarno knjigo o prvem kongresu NSK-državljanov in predvajali film Prerokbe ognja v režiji Michaela Bensona. Foto: Galerija Škuc
Valnoir, Borec, 2011. Poleg razstavljenih del iz zbirke NSK Folk Art skupine IRWIN in NSKSTATE.COM bodo predstavili tudi dokumentarno knjigo o prvem kongresu NSK-državljanov in predvajali film Prerokbe ognja v režiji Michaela Bensona. Foto: Galerija Škuc
Pluralni monolit: Laibach in NSK
Pred odprtjem razstave bosta urednik Alexei Monroe in Haris Hararis, iniciator portala NSKSTATE.COM predstavila knjigo State of Emergence - A Documentary of the First NSK Citizens’ Congress. Britanski umetnostni zgodovinar in poznavalec popularne ter urbane kulture Monroe fenomen NSK raziskuje že dalj časa. V knjigi Pluralni monolit: Laibach in NSK, ki je izšla pod okriljem Zavoda Maska, predstavlja natančen pregled zgodovine skupine Laibach, umešča ta umetniški in družbeni fenomen v slovenski kulturni in politični prostor 80. in 90. let ter zapiše teoretsko refleksijo NSK in Laibach. Foto: Maska
Krst pod triglavom, rekonstrukcija
V sklopu razstave NSK Folk Art bo predstavljena tudi animirana rekonstrukcija Krsta pod Triglavom avtorjev Mete Grgurevič, Jureta Novaka in Andreja Lehrmana, ki je nastala v produkciji Maske Ljubljana. Slovito predstavo, uprizorjeno 6. februarja 1986 v režiji Dragana Živadinova, so rekonstruirali v digitalnem mediju. Foto: Maska

V okviru razstavnega programa Galerije Škuc, ki se z izbranimi projekti kontinuirano navezuje na svojo zgodovino, se drevi odpira razstava NSK Folk Art. V osemdesetih letih je Galerija Škuc odpirala vrata novim pojavom v likovni umetnosti, česar del je bilo tudi leta 1984 ustanovljeno gibanje Neue Slowenische Kunst (NSK). Nenehen pretok idej med ustanovnimi člani oziroma skupinami gibanja NSK (Laibach, IRWIN in Gledališče sester Scipion Nasice) je izoblikovalo gibanje, ki je že na začetku rušilo meje likovne umetnosti in dejavno poseglo na druga družbena področja.
Spogledovanje s celostno umetnino
Povezovanje med skupinami v gibanju NSK je rezultiralo v projektih s kompleksno medijsko strukturo, kar je odkrito nakazovalo na spogledovanje s fenomenom »Gesamtkunstwerk«, hkrati pa razkrivalo popolnoma novo razumevanje umetnosti in tedanje družbe. Projekti gibanja NSK-ja so postali prostor, kjer se združujejo gledališče, glasba, slikarstvo, literatura, filozofija, oblikovanje in performans.
NSK-država kot izhodišče za ljudsko umetnost NSK
Naslednja stopnja gibanja NSK je bila ustanovitev NSK-države leta 1992, ki se je odzivala predvsem na politične premike in radikalne spremembe, ki so se zgodile v Jugoslaviji in Vzhodni Evropi po padcu berlinskega zidu leta 1989. Ustanovitev NSK-države v času je gotovo simbolna začetna točka in nekakšno izhodišče za realizacijo NSK Folk Art, ki prvič v galerijskem prostoru razkriva različne interese državljanov in njihove poglede na fenomen NSK. Razstavni projekt se poskuša popolnoma distancirati od »avtoritet« gibanja NSK in ustanoviteljev države ter tako čim bolj pristno prikazati fenomen in razvoj ljudske umetnosti.
Za razvoj ljudske umetnosti je bilo ključno medmrežje, ki je omogočil hitro širjenje ideje o državi, ki nima svojega teritorija in obstaja izključno v komponenti časa. Leta 2001 je Haris Hararis postavil spletno stran NSKSTATE.COM, ki je postala prostor srečevanja različnih iniciativ državljanov NSK. To je jasno pokazalo, da se državljani samoorganizirajo in idejo države razvijajo v različne smeri popolnoma ločeno od ustanoviteljev.
Skupek misli o tem, kakšna naj bi država bila
Prek spletne strani NSKSTATE.COM in predvsem tudi neodvisno od nje so državljani ustvarili izjemen korpus nepričakovanih projektov, ki se tako ali drugače dotikajo fenomena NSK. Močna je tudi ideja povezovanja umetnosti in države ali umetnosti in ideologije. Konceptualni prostor in ikonografski spekter gibanja NSK sta posameznim državljanom omogočila, da na svoj način, tako na formalni kot vsebinski ravni izrazijo svoje videnje, predvsem pa možnosti NSK-države v času. Razstava NSK Folk Art je nekakšen skupek misli državljanov o tem, kaj naj bi država bila. Izbor umetniških del v Galeriji Škuc je sicer omejen, a skuša na vsebinski ravni čim bolj celostno prikazati celotni korpus ljudske umetnosti NSK-ja. Gre predvsem za prikaz posamičnih odločitev, ki so jih državljani sprejeli v kontekstu NSK-države in jih posredovali skozi medij umetnosti.
Pribežališče enako in drugače mislečih, ki ustvarjajo nov prostor možnosti
V nekaterih umetniških delih gre za neposreden komentar geopolitičnih razmerij in aktualnih družbenih vprašanj, ali kot izredno intimna ali direktno politična izjava, s katero se umetnik opredeljuje in ločuje od množice. Za nekatere je to prostor nadidentifikacije, ki se v navezuje predvsem na ustanovitelje in projekte gibanja NSK, pri drugih pa gre za samosvoje, avtonomne ideje posameznikov, ki NSK-državo razumejo kot nekakšno

Razstavljajo: Peter Blase, Christian Chrobok, Danaja, Dape, David K, Drew Gordon, Meta Grgurevič & Jure Novak & Andrej Lehrman, Haris Hararis, Charles Krafft, M.S., Chistian Matzke, Public Movement, Christian Nnoruga, Avi Pitchon & Emily McMehen, Bjorn Quiring, Astrid Thingplatz, Valnoir, David Wratny
platformo za združevanje misli o filozofiji, politiki, religiji, travmah, umetnosti, predvsem pa za osebne poetike in komentarje.
Kontekst afirmacije in dvoma
Poleg inovativnih formalnih pristopov posamičnih umetniških del razstava NSK Folk Art kaže tudi na to, da je izredno pomemben nosilec umetniškega dela tudi kontekst, skozi katerega se neposredno razkriva sodobnost umetniškega dela. Široko polje, ki ga vzpostavlja kontekst, vselej pušča priprta vrata za paradokse, ki se pojavijo s sopostavljanjem del in idej. V NSK-državi ima vsako stališče tudi svoj antipod, ki vzbuja dvom in zato je razstava NSK Folk Art enako afirmativna kot dvomljiva. V državi ima vsako stališče tudi svoj antipod, ki vzbuja dvom.