Istospolno usmerjeni moški v Lagosu so rdeča nit serije Who We Are nigerijskega fotografa Andrewa Esieba. To je treba razumeti v kontekstu podatka, da je Nigerija januarja zaostrila svoje protigejevske zakone, istospolnim parom zdaj grozi do 14 let za zapahi. Foto: Raw Material Company
Istospolno usmerjeni moški v Lagosu so rdeča nit serije Who We Are nigerijskega fotografa Andrewa Esieba. To je treba razumeti v kontekstu podatka, da je Nigerija januarja zaostrila svoje protigejevske zakone, istospolnim parom zdaj grozi do 14 let za zapahi. Foto: Raw Material Company

Zelo skrb vzbujajoče je, da država, ki je bila vedno varna pred fundamentalizmom, zdaj takim težnjam vrata odpira po uradni poti.

umetnik Kader Attia
Še ena fotografija iz serije Who We Are. Foto: Raw Material Company

"Kontroverzna odločitev je bila sprejeta le nekaj tednov po tem, ko je bila galerija v Dakarju tarča napada islamskih fundamentalistov," je za The Art Newspaper sporočil francosko-alžirski umetnik Kader Attia, ki je na razstavi sodeloval z videom o transseksualcih v Alžiriji. Postavitev Kočljive upodobitve: Izpostavljenost in mediji v zvezi z afriško homoseksualnostjo (Precarious Imaging: Visibility and Media Surrounding African Queerness) je vrata odprla 11. maja. Že dan pozneje pa je bil umetniški center tarča vandalizma, stavba pa poškodovana (k sreči ni bil nihče ranjen).


Zaradi pritiska različnih skrajnih islamističnih organizacij so oblasti razstavo, ki je bila del neuradnega spremljevalnega programa ob 11. bienalu sodobne afriške umetnosti Dak'Art, 31. maja ukazale zapreti; obenem so zahtevale tudi ukinitev vseh razstav oz. eksponatov v okviru bienala, ki tematizirajo istospolno usmerjenost. Center Raw Material je zato zaprt, ni pa znano, ali so bile dejansko ukinjene še kake druge razstave.

"Senegal je znan po mirnih in zmernih muslimanih. Tako agresiven napad je bil absolutno nepričakovan, tako kot tudi ukaz, da je treba vse razstave na bienalu z določeno tematiko zapreti," je komentiral Attia. "Zelo skrb vzbujajoče je, da država, ki je bila vedno varna pred fundamentalizmom, zdaj takim težnjam vrata odpira po uradni poti."

Streznjujoča afriška realnost
Cilj postavitve Kočljive upodobitve, ki jo je kuriral direktor galerije Koyo Kouoh, je bila predstavitev marginalizirane in preganjane afriške manjšine. Homoseksualnost je v Senegalu nezakonita, tako kot tudi še v 37 drugih afriških državah. Vodstvu galerije je menda še pred odprtjem razstave eden izmed vodilnih akademikov odsvetoval vpletanje, a se niso dali: "Razstava bo kontroverzna, a se ne nameravamo cenzurirati."

Poleg Attievega videa si je bilo tistih 20 dni med drugim mogoče ogledati fotografije nigerijskega umetnika Andrewa Esieba (slikal je geje iz Lagosa), fotografsko serijo črno-belih portretov temnopoltih homoseksualnih in transspolnih žensk, delo južnoafriške aktivistke Zanele Muholi in serijo Jima Chuchuja, Pagan.

Zelo skrb vzbujajoče je, da država, ki je bila vedno varna pred fundamentalizmom, zdaj takim težnjam vrata odpira po uradni poti.

umetnik Kader Attia