Ljubljanski grafični bienale je prireditev, ki se do danes ni odrekla plakatu, čeprav se organizator zaveda njegove vrednosti, ki je danes bolj kulturnozgodovinska kot komunikacijska. Pregled plakatov bienala je vzporedno tudi pregled zgodovinskega razvoja bienala, okusov časa, pa tudi razvoja grafičnega oblikovanja pri nas. Foto: MGLC / Galerija Avla
Ljubljanski grafični bienale je prireditev, ki se do danes ni odrekla plakatu, čeprav se organizator zaveda njegove vrednosti, ki je danes bolj kulturnozgodovinska kot komunikacijska. Pregled plakatov bienala je vzporedno tudi pregled zgodovinskega razvoja bienala, okusov časa, pa tudi razvoja grafičnega oblikovanja pri nas. Foto: MGLC / Galerija Avla
Letos mineva 60 let od 1. mednarodne grafične razstave, organizirane pod taktirko devetčlanskega organizacijskega odbora, ki mu je predsedoval France Stele, njegov tajnik pa je bil Zoran Kržišnik, ki je pozneje postal duhovni vodja bienala. Foto: MGLC / Galerija Avla
Ljubljanski grafični bienale skozi plakat

Razstavljen bo izbor 22 plakatov iz 60-letne zgodovine bienala. V končni izbor so prišli vizualno zanimivi plakati, predvsem tisti, nastali pred letom 2001.

Ples kurentov ob prvem bienalu
Že ko je bila organizirana prva mednarodna grafična razstava, je organizacijski odbor med drugim določil, da bosta razstavo spremljala katalog in plakat. Delo pri plakatu je prevzel Riko Debenjak, za vodilno grafiko pa je bil pozneje izbran lesorez Ples kurentov Franceta Miheliča, ki je bil natisnjen v 500 izvodih.

Od prve do osme mednarodne grafične razstave je proces nastajanja plakata temeljil na pozivu umetnikom za pripravo osnutka plakata. Prelom s tem načinom je verjetno sprožil plakat Ivana Piclja za peto mednarodno grafično razstavo, ki je odstopal od prejšnjih, saj ni šlo več za reprodukcijo umetniškega dela z dodano tipografijo črk, pač pa za sodobno grafično oblikovanje vizualne komunikacije umetniškega dogodka.

Leto pozneje je odbor k oblikovanju plakata, naslovnice kataloga in logotipa povabil Jožeta Brumna. Od leta 1969 dalje sta plakat in platnica kataloga predstavljala del celostne podobe bienala. Skoraj vedno je ta imela za podlago konkretno umetniško grafiko, po letu 1975 pa grafiko enega od nagrajenih umetnikov predhodnega bienala. Med drugim so bile podlage za bienalske plakate po letu 1971 grafike Janeza Bernika, Adriane Maraž, Andreja Jemca, Lojzeta Logarja, Dana Allisona in drugih.

Popolna svoboda in celostna prenova
Leto 2001 pa je s 24. mednarodnim grafičnim bienalom prineslo revitalizacijo prireditve, s konceptualno drugačnostjo vsakega prihodnjega bienala, ki je po tem letu postala stalnica, je bila predvidena tudi vsakič druga celostna podoba. To so ustvarjali različni oblikovalci ali oblikovalske skupine s popolno svobodo uporabe vizualij.

2015 je tudi leto bienala
Razstava Ljubljanski grafični bienale skozi plakat je del spremljevalnih dogodkov letošnjega 31. grafičnega bienala, ki bo v Ljubljani pod naslovom Nad tabo/ti potekal od 28. avgusta do 3. decembra.

Ljubljanski grafični bienale skozi plakat