Izdelovalec tapiserije ni ne slikar, ne oblikovalec, ne arhitekt, ne kipar, ne scenograf, ne ilustrator in niti ne risar, ampak v svojem znanju združuje vse našteto, poleg tega pa mora obvladati še postopek tkanja. Zgornja tapiserija v treh delih pripoveduje zgodbo o Davidu in Betsabe. Foto: EPA
Izdelovalec tapiserije ni ne slikar, ne oblikovalec, ne arhitekt, ne kipar, ne scenograf, ne ilustrator in niti ne risar, ampak v svojem znanju združuje vse našteto, poleg tega pa mora obvladati še postopek tkanja. Zgornja tapiserija v treh delih pripoveduje zgodbo o Davidu in Betsabe. Foto: EPA
Prvotno so bile dragocenosti del nekdanjih zbirk Habsburžanov. Nekateri razstavljeni kosi so bili v Parizu na ogled že na svetovni razstavi leta 1900. Razstava ročno tkanih stenskih slik z umetniškimi upodobitvami bo odprta do 4. julija. Foto: EPA
Glede na slovarsko definicijo je tapiserija ročno tkana, navadno stenska preproga s figuralnimi, rastlinskimi motivi. Vendar je treba poudariti, da je v srednjem veku in renesansi veliko upodabljali tudi drugačne motive, ki so pripovedovali razne zgodbe. Foto: EPA

V pariškem manufakturnem muzeju La Galerie des Gobelins so ob španskem predsedovanju Evropski uniji pripravili razstavo flamskih tapiserij iz obdobja renesanse, naslovljeno Dragocenosti španske krone - zlata doba flamske tapiserije. 20 dragocenih umetnin je bilo nekdaj del zbirke Habsburžanov in predstavljajo enega izmed draguljev dediščine španskega habsburškega obdobja. Tapiserije so bile nekdaj v lasti Ivane Blazne, Karla V. in Filipa II. ..., danes pa so hranjene v kraljevi palači Španije.

Zlata doba španske veje Habsburžanov
Bogate tapiserije so v srednjem veku in renesansi z izvezenimi simboli, emblemi, družinskimi izreki (moti) izkazovale prestiž, sijaj in lastnikovo avtoriteto, predvsem če so visele za njegovim sedežem (recimo kraljevim prestolom) ali nad njim kot baldahin. Ob tem so pogosto prikazovale razne biblijske zgodbe, njihovi avtorji so črpali tudi iz Ovidijevih Metamorfoz, pa tudi iz resničnih dogodkov (bitke, lovi, popotovanja ...) in služile tudi kot sredstva propagande.

Omenjena zbirka priča o blišču zlate dobe Habsburžanov, ko so imeli podjarmljeno skoraj celotno Evropo, Kolumb pa je odkril Ameriko, ki je nosila zlata jajca. Večina tapiserij je izdelanih v Bruslju, kjer so takrat delovale najboljše tovrstne delavnice s flamskimi (Colyn de Coter, Bernard van Orley, Pieter van Coecke Aelst, Giulio Romano) in italijanskimi mojstri.

Brez tapiserije se ne gre na pot
Ogromna stenska krasila so tkali na navpičnih statvah, navadno iz volne, v tiste najprestižnejše pa so vtkali še zlate in srebrne nitke ter svilo (lahko so iz svile tudi v celoti), kar jih postavlja ob bok preostalim dragocenostim - izkazujočim status - nakitu, srebrnini in zlatnini (v kakršni koli že obliki). Kralji in plemiči se brez njih niso podali na popotovanja, predvsem če so bila ta 'poslovne' oziroma diplomatske narave. Ne glede na to, da si danes ne znamo predstavljati potovanja z nekaj metrov dolgo in več kot deset kilogramov težko "rolo", so bile tapiserije v tistih časih silno primerne za transport; glede na to, da je potekal na konjih, oslih in v kočijah. Predvsem pa je danes prestiž izkazan z drugimi predmeti. Ob tem so popotnikom nudile tudi ugodnejšo pot in estetski užitek, medtem ko so pozimi ogrele mrzle in prepišne gradove. Le Corbisuer jih je ob neki priložnosti poimenoval 'potujoče freske'. Tekstilnim umetninam se ni odrekla niti Cerkev, a so jih razstavili le ob posebnih priložnostih.

Od starih Grkov do francoske revolucije …
Tkane slike poznamo že iz helenističnih časov - najstarejša znana starogrška tapiserija je iz 3. stoletja pr. n. š. - nov razmah pa so doživele v 14. stoletju, ko so jih začeli izdelovati v Nemčiji in Švici. Sčasoma so se umetniške tkalnice preselile v Francijo in na Flamsko, kjer so dokončno pridobile svoj status. V 14. in 15. stoletju je po izdelovanju tapiserij najbolj slovelo francosko mesto Arras, specializirano predvsem za tanke volnene izdelke, ki so krasile marsikateri evropski grad. Večina teh izdelkov je bilo uničenih med francosko revolucijo, ko so jih požgali, da bi iz njih dobili vtkano zlato.

… pa vse do danes
V 16. stoletju so se v vrh umetniške veje povzpeli Flamci, predvsem mesta Audenarde, Enghien in Bruselj so postala tkalska središča. Stoletje pozneje so bili izdelki iz tamkajšnjih delavnic med najbolj cenjenimi izdelki, ki so z motivi, vzorci in detajli jasno nakazovali duh dobe. Sčasoma je umetnost vezenja tapiserije zamrla, a jo je s koncem 19. stoletja rešil William Morris. Ustvaril je serijo uspešnih dekorativnih tapiserij, ki so motivno izhajale iz sličic Edwarda Burna - Jonesa. Danes pa tehnika živi predvsem kot hobi.

Podroben element tapiserije, ki prikazuje motiv čednosti in kreposti. Umetniško delo nosi naslov Vrlina časti (The virtue of the honors). Foto: EPA
Pogosto so tapiserije prikazovale tudi verske motive, s čimer je Cerkev krepila vero, čeprav so dragocene umetnine navadno le redko dali na ogled v javnost. Zgornja slika prikazuje ponos - enega izmed sedmih smrtnih grehov. Foto: EPA
Obiskovalci si ogledujejo umetnino z naslovom Vitez in labod. Tapiserije so plemiče, ki so potovali po Evropi, pogosto spremljale na njihovih poteh in jim tako lajšale precej neudobno in počasno pot - predvsem postojanke teh poti, ko so sredi polj zrasli ogromni šotori, primerljivi z današnjimi hišami. Foto: EPA
Kot že rečeno, so bili motivi pogosto vzeti iz Biblije, upodabljali (predvsem v renesansi) pa so tudi dogodke iz grške mitologije, oziroma starogrške literarne zapuščine. Na sliki tapiserija Rojstvo sv. Janeza. Foto: EPA
Najbližji 'sorodnik' tapiserije je gobelin, le da je ta navadno manjših dimenzij, a zato nič manj dragocen - seveda če gre za primerke z umetniško vrednostjo. Umetnost vezenja gobelinov se je razvila v 15. stoletju v Franciji. Na sliki: Krst Kristusa. Foto: EPA
Pogosto so bili upodobljene razne bitke, ki so deželi - iz katere je tapiserija izhajala - prinesle slavo in novo ozemlje. Zgornja fotografija z razstave v pariškem muzeju La Galerie des Gobelins prikazuje bitko pri Zami. Foto: EPA
Še en pogled na tapiserijo Bitka pri Zami. Foto: EPA