Foto:
Foto:
Tobias Putrih: Beneški, Atmosferičen
Konstrukcija, iz katere bo nastala kinodvorana. Foto: Mestna galerija Ljubljana
San Servolo
Otok San Servolo, eno izmed dveh prizorišč slovenske predstavitve v Benetkah. Foto: Mestna galerija

Projekt, ki ga na 52. mednarodno likovno razstavo letos pošiljata umetnik Tobias Putrih in Mestna galerija Ljubljana, ki jo je ministrstvo za kulturo izbralo za organizatorja slovenske postavitve v Benetkah, namreč obsega tradicionalno razstavo v galeriji A+A in prostorsko postavitev na otoku San Servolo. Slednja je pravi arhitekturni objet, minikinodvorana dimenizij 13 x 8 x 6 metrov, zato je bilo za njeno postavitev treba priskrbeti gradbeno in druga zahtevana dovoljenja.

S projektom Beneški, Atmosferičen Tobias Putrih problematizira pojem prostora. Raziskuje odnos med maketo in realnim prostorom ter med kinematografom - krajem fikcije par excellence - in platnom, kjer se ta umetnija prikaže občinstvu. Gre torej zato, da je sama kinodvorana že umetniški projekt - šov, kot se je izrazil kustos Francesco Manacorda -, znotraj katerega se odvija drugi šov, videoprojekcija. Pride torej do tega, da sam razstavni prostor in razstavljeni predmet igrata analogno vlogo.

Iluzija užitka v kinodvorani
Drugi vir idej, ki jih z delom Beneški, Armosferičen uresničuje Putrih, je odnos številnih sodobnih umetnikov do filma. Kot je povedal Putrih, gledajo danes umetniki na film kot na zastarelo umetnost. Avtor se obrača v čas, ko je bil film vse prej kot zastarel in ko je še vedno veljal za pravo fascinacijo. Putrih je zato v tokratnem umetniškem procesu analiziral kinematografska gledališča arhitekta Johna Ebersona, ki je v času porajanja industrije zabave v dvajsetih kot spektakel zasnoval že sam kinematograf, katerega interier naj bi tako pripomogel k ustvarjanju iluzije, ki jo sicer ustvarja film. Kinodvorana je tako tudi scenografija, v katero se potopi občinstvo, ki je obenem - prek svojih odzivov na dogajanje na platnu - tudi nov akter v "celotnem" šovu. Iluzijo bo mogoče izkusiti tudi v Benetkah. V kinu na otoku San Servolo bodo namreč vsak dan potekale filmske in videoprojekcije, katerih kustos je Manacorda. Na sporedu bosta dva "programa". Eden bo retrospektivni in se bo nanašal na delo avtorjev iz 60. in 70., drugi pa bo poudarjal sodobne umetnike.

V galeriji A+A "pojasnilo" otoškega objekta
Razstavni program v galeriji A+A bo v bistvu predstavljal ozadje na otoku San Servolo predstavljenega programa. Kot je povedal Tobias Putrih, bo v slovenskem razstavišču na ogled procesualni del projekta, proces načrtovanja prostorske postavitve. Kot nam je povedal Putrih, je bil ta celotni proces usmerjen k realizaciji slovenske predstavitve na 52. izvedbi beneškega bienala vizualne umetnosti. Projekta Beneški, Armosferičen namreč ne bi bilo, če ne bi bil izbran za slovensko predstavitev v Benetkah. Razlog za to je velika produkcijska zahtevnost in z njo povezani stroški; ministrstvo za kulturo je prispevalo 41.800 evrov, celotna realizacija pa bo stala vsaj dvakrat toliko.

Robert Storr zapove mladost
Tobias Putrih je bil eden izmed sedmih izvajalcev, ki so se s skupno osmimi projekti prijavili na razpis ministrstva za kulturo za predstavljanje Slovenije na letošnjem beneškem bienalu, ki bo za javnost odprt med 10. junijem in 21. novembrom. Ministrstvo je Mestno galerijo kot organizatorja slovenske predstavitve in Tobiasa Putriha kot umetnika izbralo zaradi inovativnosti projekta, profesionalnosti izvedbe, privlačnosti projekta za ciljno občinstvo in tudi zaradi mladosti avtorja. Slednjo je po besedah komisarja slovenske predstavitve Aleksandra Bassina zapovedal že selektor letošnje razstave Robert Storr, ki je države pozval, naj v Benetke pošlje mlade umetnike.

Polona Balantič