Tone Lapajne je dela ustvaril iz različnih vrst zemlje, ki jih je izbiral v neposredni bližini solin, na ta pa včasih pritrdil predmete, ki jih je naplavilo morje. Foto: Obalne galerije Piran
Tone Lapajne je dela ustvaril iz različnih vrst zemlje, ki jih je izbiral v neposredni bližini solin, na ta pa včasih pritrdil predmete, ki jih je naplavilo morje. Foto: Obalne galerije Piran
Tone Lapajne
Umetnik sam je delom rekel kar 'bioslike, ki imajo svojo energijo'. Foto: Obalne galerije Piran
Tone Lapajne
Na tokratni razstavi so prvič predstavljene vse slike, ki jih je Lapajne ustvaril na šestih multimedijskih delavnicah Genius loci Lera. Foto: Obalne galerije Piran

Iz tega mišljenja je znani kipar in slikar izhajal, ko je pred leti na delavnicah na Leri ustvarjal 18 slik, ki bodo do 17. aprila razstavljene v razstavišču Caserma v Krajinskem parku Sečoveljske soline. Slike, ki jih je izdelal kot edini povabljeni likovnik ter stalni in prepoznavni udeleženec umetniškega projekta Genius loci Lera med letoma 2004 in 2009, pomenijo izvirni in nenadomestljiv prispevek znotraj ožje lokalne, nacionalne in širše likovne umetnosti na začetku tretjega tisočletja.
Umetnik v svojem ustvarjalnem procesu uporablja različno zemljo, vrste solinskega blata, sol in predmete, ki jih je morje naplavilo, takšna dela pa po besedah kustosinje Nives Mavrin pripovedujejo o izjemno subtilnem opazovalcu in čutečem ustvarjalcu. Kljub uporabi izključno teh prabitnih snovnosti in občutene materialne strukture slik pa preplavlja površine platen posebna, sicer avtorsko določljiva duhovna poetika, neprimerljiva z drugimi likovnimi izrazi in pogojena zgolj z njegovim posebno spoštljivim odnosom do narave, torej njegovega najbolj intimnega filozofskega nazora.
Umetnik je že desetletja doma in v tujini prepoznaven s svojimi izvirnimi likovnimi interpretacijami, pogojenimi z dolgoletnim raziskovanjem in uporabo naravnih barjanskih in drugih zemelj kot sredstev za intimno izpoved doživljanja avtohtonosti vsega naravnega ter vloge civilizacije v njej. Lapajnetove podobe so večplastno veličastne, diskretno vabljive s skrivnostno sporočilnostjo, meditativno spokojnostjo in estetsko konotacijo. Dajejo nam vtis, da so bile ustvarjalcu slikarske površine pravzaprav posebni kontemplativni prostori za neprekinjeno analiziranje, sintetiziranje in za dokončne kulminacije večdesetletnih raziskovanj, znanj, neprekinjenih preizkušanj izbrane tehnike ter zrelega in modrega doživljanja in razmišljanja o sicer univerzalni problematiki, še piše kustosinja.
Spomenik realnega stanja
Cikel slik, ki jih je pred leti Lapajne ustvaril na delavnicah na Leri, ostaja spomenik realnega stanja v konkretnem prostoru in času ter izvirni pomnik Piranskih solin. 17 slik iz cikla je doniral podjetju Soline Pridelava soli, eno sliko Genius loci Lera 2009 pa Obalnim galerijam Piran. Razstavo so pospremili z dvojezičnim slovensko-angleškim katalogom, ki poleg reprodukcij vseh 18 slik obsega esej Toneta Pavčka in besedilo Nives Marvin ter avtorjevo biografijo.
Tone Lapajne, ki se je rodil leta 1933 v Ljubljani, je po končanem študiju kiparstva na ljubljanski Akademiji za likovno umetnost specialko nadaljeval pri profesorju Borisu Kalinu. Večkrat nagrajeni umetnik se je po letu 1975 uveljavil tudi kot slikar, z akrilnimi barvami in z lastnim izvirnim slikarskim materialom, barjansko zemljo, naneseno na juto in pozneje na platno. Umetnik, ki je razstavljal na več kot 70 samostojnih in več kot 40 skupinskih postavitvah doma in v tujini, je umrl lansko pomlad.