Poklon
Poklon "zveri umetnosti" Pablu Picassu, je kot pojasnilo zapisano v opisu posnetka na YouTubu. Foto: YouTube
Sliko je medtem rastavratorjem že uspelo očistiti. Foto: YouTube
Tudi lani v Londonu je vandalizem v objektiv svojega prenosnega telefona ujel naključni obiskovalec galerije. Ko so čuvarji končno pritekli do njega, so mu iztrgali pločevinko iz rok in izpraznili sobo. Ni povsem jasno, zakaj je to storil. Morda je hotel protestirati proti goloti na sliki in jo zato celo pokril? Foto: Steven Dear / The Guardian

Ženska v rdečem naslanjaču, ki jo je Pablo Picasso naslikal leta 1929, je najnovejša v vrsti žrtev vandalov umetnosti. Prejšnji teden je sredi belega dne neznanec s sončnimi očali pristopil k platnu, ki je viselo na steni muzeja de Menil Collection v Houstonu, in s šablono na sredo sivo-rdeče kubistične umetnine nanesel bika in besedico "conquista" (osvoji).

Celoten incident je na video ujel obiskovalec muzeja. Po njegovi zaslugi tako lahko vidimo možaka, kako hitro, a povsem hladnokrvno šablono spet strga s platna in odkoraka proč. Naslednji hip je iz ozadja že slišati varnostnika, ki se namesto z vandalizmom začne ukvarjati z nezakonitim snemanjem.

Izdajalski Twitter
Posnetek na YouTubu je, kako priročno, v opisu opremljen tudi z imenom domnevnega storilca; to naj bi bil 22-letni Uriel Landeros. Da bi Landeros v resnici znal biti tisti, ki ga iščejo, dokazuje tudi njegov Twitterjev račun, ki je že pred dogodkom posejan s kriptičnimi tviti, kot denimo "nekega dne pablo nekega dne" (že 29. marca). 19. aprila je nato tvitnil "la bestia se conquista", kar v španščini pomeni nekaj takega kot "zver se premaga". Na Facebooku je prav tako objavil povezavo na televizijski prispevek o vandalizmu.

"Precej kul"
"Njegove namere, ki se jih da razbrati s Twitterja, smo prav tako upoštevali," je za medije komentiral okrožni tožilec John Lewis, ki je vložil zahtevek za Landerosovo aretacijo. Za zdaj jim ga sicer še ni uspelo najti. Senca suma je tudi na naključnem, če je bil res naključen, obiskovalcu muzeja, ki je vse skupaj posnel. Sam pravi, da je bil tam po naključju in da je imel telefon pač v roki, ker je pošiljal sporočilo. Res pa je, da je v svoji izjavi za tamkajšnjo televizijsko postajo pustil vtis, kot da dejanje podpira: "Precej kul se mi je zdelo, da je tako brez strahu odkorakal do slike, jo pošprical in odšel." Neznancu je nato, tako pravi, sledil in ga povprašal o razlogih za njegovo početje. Ta mu je menda povedal, da je še neuveljavljen umetnik in da se je hotel na svoj način pokloniti mojstru kubizma.

Restavracija več milijonov dolarjev vredne Ženske v rdečem naslanjaču se je medtem že začela. Ker so s sliko v laboratorij odhiteli, še preden se je barva popolnoma posušila, se bo sliko dalo popolnoma očistiti.

Zlobni Gauguin in moteči Poussin
Če so bili vandalistični napadi na umetnost v zadnjem času pogosto povezani z ogorčenjem storilcev nad prikazano goloto, pa gre tokrat očitno za bolj umetniško "intervencijo", ki nadaljuje Picassovi temi bikoborb in zavojevanja. Naj spomnimo: lani je prav v tem času 57-letnik v londonski Narodni galeriji z rdečo barvo počečkal Čaščenje zlatega teleta (1634) Nicolasa Poussina. Nekaj mesecev predtem je 53-letnica skušala z zidu Narodne galerije v Washingtonu strgati sliko Tahitijski ženski, češ da je Paul Gauguin po njenem mnenju "zloben". To umetnostno recenzijo je nadgradila še z razlago, da "je agentka ameriške Cie" in da "ima v glavi radijski oddajnik".

Lastnika zbirke, zakonca John in Dominique de Menil, sta sliko kupila leta 1956; v četrt stoletja, kolikor je muzej odprt, je potovala že na kar nekaj razstav, tudi v newyorški Muzej moderne umetnosti. V muzeju imajo sicer še osem drugih Picassovih del.

Nobena juha ...
No, tudi če Landerosa primejo in se izkaže za krivega, mu ni treba dokončno obupati nad kariero v umetniških krogih: navsezadnje je umetnik Tony Shafrazi leta 1947 v newyorški MoMi pokracal gostujočo Guernico, pozneje pa je postal uspešen preprodajalec umetnosti.