Gramofon je na ogled javnosti, potem ko je bil dolga leta spravljen v skladišču Picassovih dedičev. Foto: EPA
Gramofon je na ogled javnosti, potem ko je bil dolga leta spravljen v skladišču Picassovih dedičev. Foto: EPA

Umetnino Jamais je predstavil na znameniti skupinski razstavi v Parizu leta 1938, kmalu zatem pa se je za njo izgubila vsaka sled. Več kot 80 let po izginotju je gramofon na ogled v Picassovem muzeju v Barceloni, katerega direktor Emmanuel Guigon ga je pred kratkim izsledil v skladišču v Parizu.

Skupinska razstava nadrealizma je bila v Galérie Beaux-Arts v Parizu na ogled od 17. januarja do 24. februarja 1938. Organizirala sta jo André Breton in Paul Éluard, na njej pa so sodelovala vsa ključna imena gibanja. Postavitev, ki je bila razdeljena v tri sklope, predstavila pa tako slike in objekte kot neobičajno opremljene prostore in transformirane lutke, je pisala novo poglavje v zgodovini razstavljanja. Foto: EPA
Skupinska razstava nadrealizma je bila v Galérie Beaux-Arts v Parizu na ogled od 17. januarja do 24. februarja 1938. Organizirala sta jo André Breton in Paul Éluard, na njej pa so sodelovala vsa ključna imena gibanja. Postavitev, ki je bila razdeljena v tri sklope, predstavila pa tako slike in objekte kot neobičajno opremljene prostore in transformirane lutke, je pisala novo poglavje v zgodovini razstavljanja. Foto: EPA

Skulptura gramofona z ženskimi nogami v visokih petah, ki izginjajo v rogu naprave, in z dlanjo na mestu gramofonske igle, je bila glavna atrakcija slavne mednarodne nadrealistične razstave, ki jo je v Parizu leta 1938 organizirala André Breton in Paul Éluard z Marcelom Duchampom, Salvadorjem Dalíjem in Manom Rayem. Predstavitev gramofona je pospremil nastop plesalke Helene Vanel v delu, ki je temeljilo na raziskavah francoskega nevrologa Jean-Martina Charcota o hipnozi in histeriji. Še isto leto je bil na ogled v Amsterdamu, potem pa je do pred kratkim izginil.

"To je bilo eno najpomembnejših umetniških del na eni najpomembnejših razstav 20. stoletja in je najpomembnejše delo nadrealizma," pravi Emmanuel Guigon. "Tam so bila dela Dalíja, Duchampa in drugih, a v središču je bil gramofon, ki je privabil največ pozornosti, gramofon z dlanjo, ki je dovoljevala, da pojava boža samo sebe v dejanju ženskega avtoeroticizma."

Poklon Picassu
Guigon je zaradi pogovora z umetnikovo ženo Maud Bonneaud-Westerdahl dolgo mislil, da je Domínguez umetniško delo podaril Pablu Picassu. Prepričan je bil tudi, da je Picasso zaradi tesnega prijateljstva s španskim kolegom gramofon po Domínguezovem samomoru leta 1957 obdržal.

Picassu je verjetno prijatelj Domínguez gramofon podaril. Foto: EPA
Picassu je verjetno prijatelj Domínguez gramofon podaril. Foto: EPA

Dolga leta spravljen v skladišču
Ko je našel neznane Picassove fotografije, ki jih je leta 1947 posnel fotograf Nick de Morgoli, na eni pa videl Picassa ob gramofonu, je stopil v stik s Picassovimi potomci in Catherine Hutin, hčerka umetnikove muze in druge žene Jacqueline, ki se je spomnila na gramofon v kartonasti škatli v skladišču v Parizu. Kot je Catherine Hutin povedala Guigonu, je mislila, da je le gramofon in ne umetniško delo.

Erotični gramofon je bil v zelo slabem stanju, zato ga je obnovil restavrator v Picassovem muzeju Reyes Jimenes. V Barceloni bo pod naslovom Jamais, Óscar Domínguez & Picasso na ogled do 8. novembra.