Foto: Design Museum/Ela Bialkowska/OKNO studio. © Pravice za sliko: umetnik in Galleria Continua
Foto: Design Museum/Ela Bialkowska/OKNO studio. © Pravice za sliko: umetnik in Galleria Continua

Sorodna novica Od kamenodobnega orodja do legokock: Aj Vejvej razmišlja o vrednosti predmetov

Aj Vejvej je za potrebe razstave, ki jo bodo aprila odprli v londonskem Muzeju oblikovanja, ustvaril 15-metrsko različico enega najbolj znanih del francoskega impresionista Clauda Moneta. Za to, da je sestavil triptih Lokvanji #1 (1914–26), je potreboval 650 tisoč kock in 22 različnih barvah. Originalno delo je trenutno na ogled v Muzeju moderne umetnosti v New Yorku.

Legokocke asociirajo na piksle digitalne umetnosti
Muzej v izjavi z javnost podčrta, da so Lokvanji #1 največje delo, kar jih je Aj kdaj sestavil iz legokock. Ker je slika, ki jo sestavljajo majhne oglate kocke, na neki način podobna pikslom, ki so nadomestili Monetove nežne poteze čopiča, Aj s tem "sugerira rabo sodobnih digitalnih tehnologij, ki so v samem jedu modernega življenja, in pa to, kako se umetnost v sodobnem svetu pogosto širi".

Narava ... a ne neokrnjena
S triptihom Lokvanji (1914–26) je Claude Monet poskušal na platno ujeti magijo svojega vrta v Givernyju, lučaj od Pariza. Čeprav delo danes dojemamo kot hvalnico lepoti narave, pa se je treba zavedati, kot je za portal ArtNews poudarila sokuratorka razstave Rachel Hajek, da je cel Monetov prizor "konstrukt". Ribnik in pravzaprav cel vrt okrog njega je dal umetnik ustvariti tako, da so preusmerili in zajezili bližnjo reko.

Pri Ajevi kompoziciji bo pozoren gledalec opazil zatemnjen del na desni strani. Foto: Design Museum/Ela Bialkowska/OKNO studio. © Pravice za sliko: umetnik in Galleria Continua
Pri Ajevi kompoziciji bo pozoren gledalec opazil zatemnjen del na desni strani. Foto: Design Museum/Ela Bialkowska/OKNO studio. © Pravice za sliko: umetnik in Galleria Continua
Za Lokvanje je potreboval kocke v 22 različnih barvah. Foto: Design Museum/Ela Bialkowska/OKNO studio. © Pravice za sliko: umetnik in Galleria Continua
Za Lokvanje je potreboval kocke v 22 različnih barvah. Foto: Design Museum/Ela Bialkowska/OKNO studio. © Pravice za sliko: umetnik in Galleria Continua

Osebna intervencija v delo
Pri Ajevi kompoziciji bo pozoren gledalec opazil zatemnjen del na desni strani. Po navedbah Muzeja oblikovanja ta simbolično predstavlja podzemno zemljanko v provinci Sinkiang, kjer sta Aj Vejvej in njegov oče, Aj Čing, v šestdesetih živela v prisilnem izgnanstvu. Oziroma: "Njun peklenski puščavski dom prebada vodni paradiž," kot lahko preberemo v izjavi za javnost.

Lego se distancira od kakršnega koli aktivizma
Poleg rekonstrukcije Moneta bo Aj na tej razstavi tudi prvič predstavil delo Brez naslova (Lego incident) – sestavil ga je iz več tisoč legokock, ki so mu jih podarili ljudje. Donacije je začel sprejemati, ko je podjetje Lego zavrnilo njegovo naročilo večjega števila kock, ki jih je leta 2015 nameraval uporabiti za delo o političnih disidentih. Pri Legu so takrat izjavili, da svojega izdelka ne prodajajo nikomur, ki ga namerava uporabiti za politično izjavo, je takrat poročal BBC.

Ai Weiwei: Making Sense, največja Ajeva razstava v Veliki Britaniji v zadnjih osmih letih, bo združila Ajeve umetnine in pa več tisoč predmetov, ki jih je 65-letni umetnik zbral od 90. let minulega stoletja naprej. Med njimi je 1600 kosov kamenodobnega orodja, topovske krogle iz časa kitajske dinastije Song (960–1279), porcelanaste črepinje iz umetnikovega uničenega ateljeja na Kitajskem in seveda legokocke.

Leta 2019 je za razstavo v Ciudadu v Mexicu sestavil portrete 43 študentov, ki so bili pet let pred tem žrtve pokola. Foto: AP
Leta 2019 je za razstavo v Ciudadu v Mexicu sestavil portrete 43 študentov, ki so bili pet let pred tem žrtve pokola. Foto: AP

Razstava bo tematizirala napetost med tradicijo in sodobnostjo. Nazoren primer tega trka je na primer ura iz časa dinastije Han (približno 200 let pr. n. št.), na katero je umetnik dodal napis Coca-Cola. Ob razstavi, ki bo odprta od 7. aprila do 30. julija, bo na ogled tudi več instalacij na prostem.

Igrača neskončnih možnosti
Aj legokocke v svoji umetniški praksi uporablja že od leta 2014, ko je z njimi začel sestavljati portrete političnih zapornikov. Leta 2017 so v muzeju Hirshhorn v Washingtonu razstavili 176 teh legoumetnin. "Všeč mi je, da so te kocke tako osnovne," je umetnik takrat komentiral za The Washington Post. "Vsak se lahko igra z njimi."