Skulpture za Field for the British Isles je sto ljudi ustvarjalo približno teden dni. Minimalna udeležba je terjala dva polna delovna dneva. Foto: EPA
Skulpture za Field for the British Isles je sto ljudi ustvarjalo približno teden dni. Minimalna udeležba je terjala dva polna delovna dneva. Foto: EPA

Ko se srečamo z njihovimi pogledi, je skoraj tako, kot da se je umirila gladina vode - sami smo postali eksponat.

Antony Gormley

V britanskem mestu Sunderland bo od 9. julija za devet tednov na ogled instalacija Field for the British Isles britanskega kiparja Antonyja Gormleyja, ki združuje 40.000 terakotnih figuric. Postavljena bo v Severni galeriji sodobne umetnosti (NGCA) pri Nacionalnem steklarskem centru, piše britanski BBC.

Z instalacijo bodo proslavili 50. obletnico Severne galerije sodobne umetnosti. Po besedah direktorja galerije Alastaira Robinsona so navdušeni, da bodo lahko v mestu gostili tako obsežno instalacijo. Leta 1996, ko je bila nazadnje razstavljena v severovzhodnem delu Velike Britanije, si jo je ogledalo več kot 25.000 ljudi.

Ko je treba inštalacijo postaviti, podvig traja do pet dni in včasih sodeluje tudi do 20 prostovoljcev. S kipci morajo zastaviti celo površino, tako da si jih lahko obiskovalec ogleduje samo iz ene perspektive oz. z razgledne točke. Foto: EPA
Ko je treba inštalacijo postaviti, podvig traja do pet dni in včasih sodeluje tudi do 20 prostovoljcev. S kipci morajo zastaviti celo površino, tako da si jih lahko obiskovalec ogleduje samo iz ene perspektive oz. z razgledne točke. Foto: EPA

Instalacijo Field for the British Isles je za razstavo izbralo devet t. i. "zagovornikov umetnosti" (Art Champions), ki jih je med lokalnimi prebivalci imenovala organizacija Sunderland Culture.

So resnični umetniki lokalni prostovoljci?
Vsaka od 40.000 figuric je unikatna in preprosto izdelana. Figurice je izdelalo več kot 100 prostovoljcev iz mesta St Helens v okraju Merseyside. Pri izdelovanju figuric iz ogromnega kupa gline so morali slediti le trem pravilom: da je figurica v velikosti roke, da gre za stoječo figurico in da ima oči. Kar se postavljanja instalacije tiče, pa mora to vedno izvesti lokalna skupnost. Field for the British Isles je namreč samo eno od "polj", ki jih umetnik v sodelovanju z različnimi skupnostmi ustvarja že od leta 1989. (Prvo je imelo samo 150 figur.)

Največje polje doslej, Azijsko polje (Asian Field), je nastalo leta 2003. 350 vaščanov iz kitajske pokrajine Guangdong je 125 ton rdeče gline oblikovalo v približno 200 tisoč figuric. Ko je bilo delo leta 2006 razstavljeno na bienalu v Sydneyju, se je vnela polemika o domnevnem umetnikovem prilaščanju tujega ročnega dela. Iz protesta je bilo nekaj figuric tudi ukradenih.

Field for the British Isles je danes del umetniške zbirke organizacije Arts Council, ki odkupuje ključna dela britanske umetnosti 20. in 21. stoletja. V svojem arhivu imajo že več kot osem tisoč razstavnih predmetov.

Ogroženi Severni angel
Med umetnikovimi prepoznavnejšimi projekti je tudi 20-metrska skulptura Severni angel, ki od leta 1998 stoji v britanskem Gatesheadu. V medijih se je znašla prav v teh dneh: umetnik se je javno pritožil, češ da bodo predvidene izboljšave avtoceste A1, ki vodi mimo Gatesheada, "poslabšale razgled" na njegovo monumentalno stvaritev. Zdaj se zavzema, da bi mestni svet spremenil število in lokacijo načrtovanih nadvozov čez avtocesto, da bi Severni angel ostal "stoodstotno viden".