Leta 1955 rojeni Jeff Koons velja z edinstvenim in inovativnim ustvarjanjem za enega najbolj prepoznavnih sodobnih umetnikov. Navdih črpa iz najrazličnejših umetnostnih slogov, kot so nadrealizem, popart in dadaizem, v njegovih delih v harmoniji sobivajo na prvi pogled izključujoči koncepti. Foto: AP
Leta 1955 rojeni Jeff Koons velja z edinstvenim in inovativnim ustvarjanjem za enega najbolj prepoznavnih sodobnih umetnikov. Navdih črpa iz najrazličnejših umetnostnih slogov, kot so nadrealizem, popart in dadaizem, v njegovih delih v harmoniji sobivajo na prvi pogled izključujoči koncepti. Foto: AP

T. i. NFT-ji so seveda nezamenljivi žetoni, virtualni zbirateljski predmeti, ki so pustili ogromno sled na trgu sodobnih umetnin. "Z velikim veseljem najavljam svoj prvi NFT-projekt, Moon Phases, ki je zakoreninjen v humanizmu in filozofski misli," je tvitnil Koons.

Visokoleteče napovedi, (za zdaj) malo vsebine
Napoved je pospremil z videom, v katerem pred kuliso svetlobne projekcije opeva dosežke človeštva. "Raziskovanje vesolja nam je ponudilo nov pogled na naše sposobnosti preseganja zemeljskih omejitev. Te ideje so v samem jedru mojega NFT-projekta, ki ga lahko razumemo kot nadaljevanje in poklon človekovim navdihujočim dosežkom na našem planetu in onkraj njega."

Sorodna novica Koonsov kunec podrl rekord

Kakšne bolj oprijemljive informacije v povezavi s projektom še niso znane.

Jeff Koons je seveda znan po svojih orjaških, kičastih skulpturah, med katerimi sta najslavnejša Pes iz balonov (Baloon Dog) in Zajec (Rabbit). Prav eden od Zajcev, treh identičnih jeklenih skulptur iz leta 1986, trenutno drži rekord najdražje prodanega dela še živečega umetnika: leta 2019 je na dražbi hiše Christie's dosegel 91 milijonov dolarjev. Premoženje ameriškega umetnika poparta ocenjujejo na približno 400 milijonov dolarjev.

Moramo po svetovni dediščini razmišljati tudi o spomenikih Lunine dediščine?
V newyorški galeriji Pace, ki Koonsa zastopa, še niso razkrili števila ali velikosti skulptur, ki jih Koons pošilja na Luno, so pa napovedali, da bodo tam ostale za vedno, in sicer na krovu miniaturnega, termalno zavarovanega satelita. Pot na Luno bo opravilo ameriško zasebno podjetje Intuitive Machines, na krovu ladje Artemis 1 ne bo posadke, Nasa pa jo bo testirala v maju.

Skulpture namerava umetnik poslati na del Lune, ki je obrnjen proti Zemlji in se imenuje Oceanus Procellarum. Dobrih 386 tisoč kilometrov, kolikor loči Luno in Zemljo, lahko plovilo običajno premeri v treh dneh. V galeriji upajo, da bo pristajališče postalo "spomenik lunine dediščine". Po trenutni časovnici se zdi, da se pristanek najbrž ne bi mogel zgoditi pred letom 2026.

Majhen korak za Koonsa, velik za NFT-umetnost?
Galerija Pace bo na svoji NFT-platformi Pace Verso na prodaj ponujala po en NFT vsake od skulptur na Luni. Prihodek od enega od prvih prodanih del bodo namenili Zdravnikom brez meja.

Seveda v stroki ni malo takih, ki so ob napovedi projekta iz Koonsa brili norce. Na portalu Hypoallergic so zapisali, da "je še preveč logično", da se je ravno Koons lotil nečesa takega, češ da "je vesolje v zadnjem času postalo najljubša destinacija za ljudi, ki bi se radi izkazali za še posebej bogate in grozne".

Seveda pa je precej varno napovedati, da Koons še zdaleč ni zadnji umetnik, ki se bo pridružil tekmi za kolonizacijo vesolja. Revija Vogue je že poročala, da namerava podjetje Astrobotic na Luni poslati delo dubajskega umetnika Sache Jafrija. Jafri je projekt predstavil na ameriškem paviljonu pravkar končanega Expa v Dubaju.