Umetnik, čigar opus je tako rekoč v celoti posvečen črnini in inteligibilni moči njene globine, bo v prihajajočem letu dočakal sto let, pariški muzej Louvre pa mu bo ob tej priložnosti posvetil retrospektivo.

Pierre Soulages. Foto: EPA
Pierre Soulages. Foto: EPA

Veliko razstavo bodo slikarju, ki bo stoletni jubilej praznoval 24. decembra 2019, postavili tudi v New Yorku. Kot je ob dopolnitvi 99. leta dejal slikar, si bodo za razstavo izposodili dela iz Narodne galerije v Washingtonu, Muzeja moderne umetnosti v New Yorku in galerije Tate v Londonu.

"V Salonu Carré (slavni galeriji italijanskih mojstrovin od 12. do 15. stoletja v Louvru, op. n.) bodo umaknili vse, da bi namestili moja dela," je povedal v pogovoru za časnik La Depeche du Midi. Razstavo bodo odprli v mesecu, ko bo slikar slavil častitljivi življenjski jubilej, na ogled pa bo do marca 2020.

Po umetnikovih besedah njegov posrednik Emmanuel Perrotin načrtuje "nor projekt" za njegov 100. rojstni dan. Kot pravi, želi vsa njegova dela iz Muzeja Fabre v Montpellieru zbrati v svoji novi galeriji v New Yorku, "ki je veličastna". "Finančno je to norost. Ne vem, kako mu bo uspelo," pravi eden najpomembnejših francoskih slikarjev.

Foto: EPA
Foto: EPA

Soulagesovo nenehno izražanje v črni barvi izhaja iz njegovega zanimanja za prvinsko v umetnosti, iskanje najbolj surovega temelja, ki očiščen vsake konotacije misel vrne na začetek in na ta način poglobi njeno dojemanje. "Na tisoče let se je človek odpravljal v podzemlje, v popolno črnino jam, da bi slikali s črno." Črno je izbral, ker ga vznemirja odsev svetlobe od njene površine. "To niso monokromi. Ganljivo je že samo dejstvo, da iz barve, ki naj bi pomenila odsotnost svetlobe, vznikne luč. Želim videti, kako se to zgodi," o svojem slikarstvu pravi umetnik, ki te odseve od črnine dosega z debelimi nanosi barve, pri tem pa si pomaga z orodji, kot so žlice, grabljice in guma.

Ko svetloba posveti na črno, jo transformira in spremeni. Odpre povsem novo notranje polje.
Pierre Soulages

Pri naslovih svojih del se izogiba liričnim in metaforičnim poimenovanjem. Podobno kot nekateri drugi veliki abstraktni slikarji 20. stoletja (denimo Mark Rothko in Jacskon Pollock), je pri tem zelo faktografski: naslovi so običajno mere in datum nastanka slike.
Visoka starost ne ustavlja Soulagesevega zagona. Na svojem domu v mestu Sete na obali Sredozemlja še vedno vsak dan nadaljuje svojo blagovno prakso in znamko Outrenoir. "Črna je bila barva, ki sem si jo izbral za svoja oblačila takoj, ko sem lahko. Mati je bila ogorčena in mi je rekla: 'Ti že zdaj žaluješ za menoj'".

Foto: EPA
Foto: EPA