V središču trenutne postavitve je delo v Švici rojenega Ursa Fischerja: v osrednji prostor je postavil skulpture iz voska, med drugim različne stole in repliko slavnega kipa Ugrabitev Sabink, ki se bodo naslednjih šest mesecev postopoma topile. Foto: Reuters
V središču trenutne postavitve je delo v Švici rojenega Ursa Fischerja: v osrednji prostor je postavil skulpture iz voska, med drugim različne stole in repliko slavnega kipa Ugrabitev Sabink, ki se bodo naslednjih šest mesecev postopoma topile. Foto: Reuters
Prihodnje poletje milijarder Pinault v Parizu odpira lasten muzej

Danes že 84-letni Francois Pinault je domicil za svojo zbirko moderne umetnosti našel v poslopju nekdanje Trgovinske zbornice; za potrebe muzeja ga je prenovil japonski arhitekt Tadao Ando. Odprtje muzeja Bourse de Commerce – Pinault Collection je bilo v času epidemije covida-19 prestavljeno kar dvakrat; obiskovalce bo naposled pozdravil to soboto, 22. maja.

Poslopje nekdanje Trgovinske zbornice izvira še iz 16. stoletja, zato je deloma pod spomeniško zaščito. Prenova zgradbe je bila izjemno draga in zapletena: vrednost projekta je več kot 160 milijonov evrov.

V sklopu prenove so očistili pročelje ter restavrirali veličastno stekleno kupolo, ki je obenem najstarejši primer jeklene konstrukcije v Franciji. Očistili so tudi freske pod kupolo, ki na 1400 kvadratnih metrih upodabljajo trgovanje na petih celinah.

François Pinault je o svojem muzeju v Parizu sanjal 20 let. Najprej je hotel graditi na zapuščenem otoku na Seni, le nekaj kilometrov od Eifflovega stolpa, a na koncu za to ni dobil potrebnih dovoljenj. Zbirko je zato preselil v Benetke in zdelo se je, da bo tam tudi ostala. Foto: Reuters
François Pinault je o svojem muzeju v Parizu sanjal 20 let. Najprej je hotel graditi na zapuščenem otoku na Seni, le nekaj kilometrov od Eifflovega stolpa, a na koncu za to ni dobil potrebnih dovoljenj. Zbirko je zato preselil v Benetke in zdelo se je, da bo tam tudi ostala. Foto: Reuters

Modernistični element cilindra v historični stavbi
V notranjščino je Ando postavil betonski cilinder, ki v višino meri devet metrov, njegov premer pa je 30 metrov. Tridimenzionalno betonsko telo deluje kot membrana. Vzdolž sten cilindra vodijo stopnice do razstavnih dvoran v prvem nadstropju.

Pinault, tudi lastnik dražbene hiše Christie's, ima v lasti izjemno umetniško zbirko, ki vključuje dragocena dela – od Marka Rothka do Damiena Hirsta, od fotografij Cindy Sherman do del Petra Doiga. Ob odprtju bo na ogled 200 del, tudi stvaritve številnih umetnikov, ki v Franciji še nikoli niso imeli retrospektive. V središču trenutne postavitve je delo v Švici rojenega Ursa Fischerja: v osrednji prostor je postavil skulpture iz voska, med drugim različne stole in repliko slavnega kipa Ugrabitev Sabink, ki se bodo naslednjih šest mesecev postopoma topile.

Iz zraka galerijo "opazujejo" nagačeni golobi: gre za instalacijo Drugi umetnika Maurizia Cattelana, ki naj bi obiskovalcem dajala občutek, da so gledani, nadzorovani.

Iz zraka galerijo
Iz zraka galerijo "opazujejo" nagačeni golobi: to je instalacija Drugi umetnika Maurizia Cattelana, ki naj bi obiskovalcem dajala občutek, da so gledani, nadzorovani. Foto: Reuters
Če so pariško umetniško življenje nekoč narekovale javne ustanove, pa odprtje številnih zasebnih muzejev v zadnjem času ponuja
Če so pariško umetniško življenje nekoč narekovale javne ustanove, pa odprtje številnih zasebnih muzejev v zadnjem času ponuja "svežo perspektivo", je prepričan direktor Pinaultove zbirke Martin Bethenod. Foto: Reuters

Začasni dom v Benetkah
Muzej za svojo zbirko je Pinault v Parizu želel zgraditi že leta 2005, vendar je projekt gradnje muzeja na otoku Ile Seguin na reki Seni spodletel. Arhitekt Ando je že pred leti načrtoval Pinaultov muzej v predmestju Pariza, a uresničitve vizije zaradi zapletenega dela francoske administracije ni bilo. Tako je Pinault po mnenju številnih "izdal" domovino in svojo bogato zbirko prvič na ogled postavil v Benetkah. Umetnine je razstavljal v zasebnem muzeju Palazzo Grassi v Benetkah in dveh drugih tamkajšnjih razstaviščih.

Tast Salme Hayek
Leta 2001 je Pinault vodstvo svojega imperija, ki vključuje luksuzne znamke, kot so Gucci, Balenciaga in Yves Saint Laurent, predal sinu Francois-Henriju Pinaultu, ki je poročen z mehiško igralko Salmo Hayek. Odtlej se poslovnež posveča predvsem zbiranju umetnin.

Pinaultova zbirka bo ob odprtju lahko hkrati sprejela od 600 do 700 obiskovalcev na dan: v idealnih okoliščinah bi jih lahko 1700, a je trenutno še treba omejevati obisk zaradi zamejevanja epidemije covida-19.

Če so pariško umetniško življenje nekoč narekovale javne ustanove, pa odprtje številnih zasebnih muzejev v zadnjem času ponuja "svežo perspektivo", je prepričan direktor Pinaultove zbirke Martin Bethenod. "Zdaj je to veliko bolj uravnotežena scena, nekakšen ekosistem, kjer javno in zasebno lahko delujeta skupaj".

Svoj pečat bi v pariškem kulturnem življenju radi pustili vsi tajkuni iz sveta luksuznih dobrin: Bernard Arnault, ki stoji za konglomeratom LVHM, je na zahodu francoske prestolnice v futuristični stavbi arhitekta Franka Gehryja leta 2014 odprl Fundacijo Louisa Vuittona. Fundacija Cartier, ki je povezana s slavnim izdelovalcem nakita, pa je že od osemdesetih naprej eno od priljubljenih prizorišč za razstave sodobne umetnosti v Parizu.