Giovanni Bellini, Pijani Noe, okoli 1515, Musée des Beaux-Arts et d’Archéologie. Foto: Wikipedia
Giovanni Bellini, Pijani Noe, okoli 1515, Musée des Beaux-Arts et d’Archéologie. Foto: Wikipedia

Razstavo z naslovom Giovanni Bellini: Navzkrižni vplivi pripravljajo v Musée Jacquemart-André, na ogled pa bo od 3. marca do 17. julija. Kot pove naslov, želijo z razstavo na eni strani pokazati, kako je mogoče ob novih spoznanjih v drugačni luči razumeti Bellinijevo delo. Obravnava ga v kontekstu drugih slikarjev njegovega časa ter kaže ikonografske in tehnične povezave med beneškimi umetniki 15. stoletja.

Giovanni Bellini, Oznanjenje, okoli 1475, Museo Nacional Thyssen-Bornemisza, Madrid. Foto: Wikipedia
Giovanni Bellini, Oznanjenje, okoli 1475, Museo Nacional Thyssen-Bornemisza, Madrid. Foto: Wikipedia

"Če bi na Bellinijevi razstavi predstaviti samo Bellinija, bi bilo varljivo," besede Nevilla Rowleyja, enega od kuratorjev razstave, navaja portal Art Newspaper. Razstava bo na ogled postavila 50 del iz zasebnih in javnih evropskih zbirk. Od tega bo 21 Bellinijevih slik, ostalo pa dela slikarjevih sodobnikov. Med Bellinijevimi deli bo denimo Oznanjenje iz okoli leta 1475, ki jo danes hranijo v Museo Nacional Thyssen-Bornemisza v Madridu. Musée des Beaux-Arts et d’Archéologie v Besançonu pa bo posodil sliko Pijani Noe iz leta 1515, ki ga je Bellini naslikal kako leto pred svojo smrtjo – umrl je leta 1516.

Kustosi želijo obiskovalcem pokazati, kako je beneški mojster črpal tudi iz del Andrea Mantegna ter prisluhnil tehniki Antonella da Messine – njegov Portret mladeniča iz leta 1478 bo posodila berlinska Gemäldegalerie.

Zgoraj omenjeni Neville Rowley je prepričan, da bo razstava, zahvaljujoč novim dognanjem o zgodnjem umetnikovem opusu, ki jih v katalogu predstavlja italijanski strokovnjak Giacomo Calogero, Bellinijevo delo postavila v novo luč. O zgodnjem Bellinijevem življenju stroka ne ve veliko. Nova spoznanja prinaša za to obdobje umetnikovega življenja že dve leti stara publikacija Young Bellini, v kateri Daniel Wallace Maze (Yale University Press, 2021) na novo interpretira nekatere arhivske podatke ter postavi domnevo o tem, da se je Bellini rodil celo desetletje prej, kot se je domnevalo (doslej se je navajalo okoli 1430).

Giovanni Bellini, Kristus, trpeči odrešenik (ok. 1465–1479) Gemäldegalerie, Berlin. Foto: Wikipedia
Giovanni Bellini, Kristus, trpeči odrešenik (ok. 1465–1479) Gemäldegalerie, Berlin. Foto: Wikipedia

Calogero po poročanju portala Art Newspaper v razstavnem katalogu na novo datira dve sliki: Oznanjenje in Marijino rojstvo, ki ju je za to priložnost posodila Galleria Sabauda v Torinu. V besedilu argumentira, da sta obe sliki, ki ju je Giovanni naslikal z Jacopom in Gentilejem, nastali v letu 1453 – drugi strokovnjaki deli postavljajo v 60. leta. Datacijo Calogero opre na plačilo, ki ga je Jacopo tega leta za sliki prejel od naročnikov (La Scuola Grande di San Giovanni Evangelista).

Umetniška družina
Pravzaprav so bili vsi v sorodu – Jacopo Bellini je dolgo veljal za Giovannijevega očeta, čeprav je zdaj ta družinska vez vprašljiva, Gentile je njegov brat, ki je bil v svojem času bolj cenjen Giovannija, Andrea Mantegna pa svak.

Slikarstvo barve
Giovanni Bellini je sin Benetk in tam je, v nasprotju s srednjo Italijo, kjer je dominirala risba, prevladovala barva kot glavno izrazno sredstvo. Bellini je bil s svojim pretanjenim občutkom za barvne odtenke in svetlobo na začetku te linije. Mojstrsko je znal upodabljati psihološka stanja in osrednji motiv povezati s pejsažem. Do popolnosti je razvil tehniko oljnega slikarstva. Njegov opus obsega predvsem sakralna dela, v prvem obdobju zlasti Marije. Svoja dela je redko datiral, iz njegove delavnice pa so prišli učenci Giorgione, Tizian in Palma Vecchio.