Vanja Bućan, Brez naslova, Rajske ptice, 2022, Digitalni tisk na arhivski papir, 75 x 50 cm. Foto: HAUNT/frontviews/Vanja Bućan
Vanja Bućan, Brez naslova, Rajske ptice, 2022, Digitalni tisk na arhivski papir, 75 x 50 cm. Foto: HAUNT/frontviews/Vanja Bućan

Razstava Rajske ptice (Birds of Paradise), ki so jo odprli 3. marca, je v berlinski galeriji HAUNT/frontviews na ogled do 1. aprila.

Vanja Bućan je to serijo kolažev ustvarila v času pandemije, ko se je – ujeta med domače štiri stene – soočila s predstavami o spolu, pomenu materinstva in vlogi žensk v gospodinjstvu.

Lebdenje v imaginarnih oazah in vrtovih
"Kolaži lebdečih žensk v fiktivnih okoljih urbane narave in abstrahiranih prizorov za jedilno mizo so posledica dolgotrajne zamejenosti na zgolj prostor kuhinje, rutino doma in domačih opravil, obenem pa osebna refleksija o vlogi ženske kot gospodinje in primarne skrbnice otrok," je zapisala kustosinja razstave Hana Čeferin iz ljubljanske Galerije Fotografija, ki zastopa umetnico.

Umetnica v svoji praksi pogosto združuje človeško figuro s fiktivnimi krajinami, a pri tej seriji ni fokus na zavajajoči naravi, ki ima tokrat le simbolno vlogo. Kolaže je ustvarjala tako, da je ženske najprej fotografirala in refotografirala v konstruiranih naravnih okoljih, imaginarnih oazah in vrtovih, v katerih lebdijo na videz zunaj časa in prostora. To sama interpretira kot prvi korak k osvoboditvi iz ujetništva domačega okolja in postavitvi v prostor utopične svobode. A kmalu je ugotovila, da je nenamerno združila dve entiteti, v družbi pogosto predmet idealizacije in komodifikacije – žensko telo in naravo.

Utopični scenariji pobega iz vlog, ki jih določa družba
Bućan s svojimi stvaritvami zgolj namiguje na premislek o odnosu med žensko in gospodinjskim delom. Serija ne prikazuje travme ali obžalovanja, temveč vsakodnevna dejanja, kot je priprava obroka ali postanek ob kuhinjski mizi. "Njene ženske so razosebljene, nič več individualni subjekti, namesto tega prikazane le kot skupina delovnih rok, ki obstaja in deluje v prostoru domače kuhinje (...). Skozi fotografije teles, postavljenih v naravna okolja, in rok, ki tvorijo imaginarne skupnosti, si umetnica zamišlja utopične scenarije pobega iz družbeno determiniranih vlog," je še zapisala kustosinja.

Serija kolažev je zasnovana v dveh segmentih: v prvem so telesa v naravnih ambientih, lebdečih kot rajske ptice, v drugem pa so ženske prikazane le kot "delavske" roke ob jedilni mizi, osrednjem prostoru domačega gospodinjstva.


V Novi gorici leta 1973 rojena fotografinja Vanja Bućan je diplomirala na haaški Kraljevi akademiji umetnosti. Razvila je svojstven umetniški pristop, ki se tematsko fokusira na reprezentacijo odnosa med ljudmi in naravo. Unikatni fotografski jezik ji je prinesel pomembne mednarodne nagrade in nominacije. Živi in dela v Berlinu.

Razstavo pripravlja Slovenski kulturni in informacijski center (Skica) Berlin v sodelovanju z ljubljansko galerijo Galerija Fotografija in HAUNT/frontviews. Pripravili so tudi spremljevalni program, v sklopu katerega se bo 8. marca, na mednarodni dan žensk, odvil pogovor z umetnicama Vanjo Bućan in Tanjo Ostojić, naslovljen V kontekstu domačega dela: ženska, identiteta in gospodinjska opravila.

Na petkovem odprtju razstave sta bili prisotni umetnica in kustosinja Hana Čeferin, ki sta obiskovalce tudi popeljali po razstavi. 25. marca bo voden ogled razstave pod vodstvom umetnice, zadnji dan razstave pa pripravljajo še pogovor z njo.

Vanja Bućan, Maternica, Rajske ptice, 2023, Digitalni tisk na arhivski papir, 90 x 60 cm. Foto: HAUNT/frontviews/Vanja Bućan
Vanja Bućan, Maternica, Rajske ptice, 2023, Digitalni tisk na arhivski papir, 90 x 60 cm. Foto: HAUNT/frontviews/Vanja Bućan