Iz serije Osvetljeni. Foto: Boris Cvjetanović
Iz serije Osvetljeni. Foto: Boris Cvjetanović

Na razstavi Borisa Cvjetanovića Fotografirani in osvetljeni so predstavljena izbrana dela iz ciklusov Bolnica, Delavci, Letovanje, Mesnička 6, Zapor, (nastale so med letoma 1983 in 2005) ter nov ciklus Osvetljeni.

In ravno v tej njegovi novi seriji lahko opazujemo izbrane posameznike na dvorišču, v sobi, v baru. Zatopljeni so v zaslon in ožarčeni z modro svetlobo. Razlikujejo se v izrazih, dejanjih, sopostavitvah, ki jih je fotograf izbiral.

Pokazal je podzemlje in ljudi z obrobja

V zgodnjih osemdesetih je ustvaril posnetke političnih grafitov, serije podob dementnih, nemočnih in osamljenih ljudi iz bolnišnic, psihiatričnih bolnišnic, kletnih stanovanj, zaporov, več tednov je odmevno dokumentiral stavko labinskih rudarjev.

Iz serije Delavci. Foto: Boris Cvjetanović
Iz serije Delavci. Foto: Boris Cvjetanović

Pokazal je podzemlje, kjer živijo brezdomci in zasvojenci. Osrednji poudarek je usmeril na neprilagojene, zavržene, zapostavljene ali hendikepirane ljudi z obrobja, ki jih je družba zavrgla. A vsi ti prizori so upodobljeni brez drame ali voajerizma. Protagonisti večkrat gledajo neposredno v kamero in se zavedajo, da so fotografirani.

Boris Cvjetanović v teh serijah kaže izjemno spoštovanje do fotografiranih, so zapisali ob odprtju razstave v Galeriji P74, kjer bo na ogled vse do 2. januarja 2022.

Zanima ga predvsem mestni vsakdan

Borisa Cvjetanovića zanima predvsem mestni vsakdan in njegova postsocialistična ter postindustrijska transformacija. Mesto je tudi tema za njegovo sociološko, zgodovinsko, arhitekturno ali politično raziskavo. V podobah mesta tako pogosto niso upodobljeni ljudje per se, temveč posledice njihovih ravnanj. "Tak portret mesta je lahko zasnoval samo nekdo, ki mesto pozorno spremlja in poglobljeno opazuje," so zapisali v Galeriji P74.

Boris Cvjetanović (1953) je končal srednjo šolo za uporabne umetnosti in leta 1976 diplomiral na likovnem oddelku Pedagoške akademije, Oddelek likovne umetnosti v Zagrebu. Med letoma 1976 in 1984 je delal kot kiparski restavrator na hrvaškem restavratorskem zavodu. Od leta 1984 se profesionalno ukvarja s fotografijo. Leta 2007 se je zaposlil na Akademiji za likovno umetnost kot predavatelj za fotografijo. Sodeloval je na številnih samostojnih in skupinskih razstavah doma, po Evropi, ZDA, Japonski in Avstraliji. Leta 2003 je skupaj z Ano Opalić zastopal Hrvaško na 50. beneškem bienalu sodobne umetnosti v Benetkah. Boris Cvjetanović je dobitnik več prestižnih nagrad, kot so nagrada na 1. Tokyo International Photo Biennale, grand prix na razstavi Hrvatska fotografija 1997, nagrada homo valans '97 idr. Leta 1996 je izdal knjigo fotografij Prizori bez značenja (Prizori brez pomena). Njegova dela so v številnih svetovnih zbirkah.